• Rix

Vem ska betala studenten??

För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

• Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • frökenelisabeth
    Hedi skrev 2010-05-11 20:23:08 följande:
    Nä men ungen bor hos sina föräldrar, att inte som förälder bidra till studenten är för mig som att vägra betala en skolutflykt!
    Fast en skolutflykt är ju annorlunda, ifall den kostar pengar och man inte betalar kan man inte åka med. Man kan definitivt ta studenten utan att det behöver kosta så fasligt mycket. Att få håruppsättning, proffssminkning, nya skor, studentklänning osv är ju inget MÅSTE för att ta studenten.

Om man håller mottagning för släkt och vänner hemma kan jag väl tycka det är rimligt att föräldrarna står för maten.

Men får man sitt studiebidrag och i vanliga fall köper sina egna kläder så kan jag inte se någon anledning till att föräldrar ska betala ALLT som har med student att göra.
  • Taryn

Jag hade sagt att jag matchar med vad ni kunde matcha med, halften, en tredjedel eller nagot av det hon sparat ihop sjalv. Om hon sparade noll ja da bidrar ni  med noll.

Jag tog studenten for 10 ar sen och ingen hjalpte eller betalade nagot. Ensamstaende arbetslos mamma. Jag bakade till fikat hemma for dem som kom, sminkade o gjorde mig fin i haret sjalv.
    Korkort, resor och allt har jag betalt sjalv, och det ar jag glad for idag, det har lart mig fran tidig alder att det ar hart att jobba ihop pengar, att man ska leva pa ett satt sa de racker och idag har jag en utmarkt ekomoni, hus, fin bil, bor utomlands och har det bra.. hade jag inte hushallt med pengar hade jag inte kunnat ta de chanser som gavs!

Flera av mina vanner tror annu att foraldrar har oandliga pengar och om man slosat bort allt man har pa ansiktbehandlignar o vaskor sa kan man bara be forsldrarna ommera. Kan inte forsldrarna eller har rad sa ar de javla egoister heter det..

• Kastrull
    Taryn skrev 2010-05-11 23:10:33 följande:
     Flera av mina vanner tror annu att foraldrar har oandliga pengar och om man slosat bort allt man har pa ansiktbehandlignar o vaskor sa kan man bara be forsldrarna ommera. Kan inte forsldrarna eller har rad sa ar de javla egoister heter det..
    :) jättebebisar
  • sirisdotter
    Taryn skrev 2010-05-11 23:10:33 följande:
    Jag hade sagt att jag matchar med vad ni kunde matcha med, halften, en tredjedel eller nagot av det hon sparat ihop sjalv. Om hon sparade noll ja da bidrar ni  med noll.Jag tog studenten for 10 ar sen och ingen hjalpte eller betalade nagot. Ensamstaende arbetslos mamma. Jag bakade till fikat hemma for dem som kom, sminkade o gjorde mig fin i haret sjalv.Korkort, resor och allt har jag betalt sjalv, och det ar jag glad for idag, det har lart mig fran tidig alder att det ar hart att jobba ihop pengar, att man ska leva pa ett satt sa de racker och idag har jag en utmarkt ekomoni, hus, fin bil, bor utomlands och har det bra.. hade jag inte hushallt med pengar hade jag inte kunnat ta de chanser som gavs! Flera av mina vanner tror annu att foraldrar har oandliga pengar och om man slosat bort allt man har pa ansiktbehandlignar o vaskor sa kan man bara be forsldrarna ommera. Kan inte forsldrarna eller har rad sa ar de javla egoister heter det..
    Tack!  Sitter här och blir nästan knäckt av dåligt samvete/skuldkänslor för att det inte var självklart för mig att betala allt för min dotters student.  Jag tog själv studenten för så länge sedan att jag inte hade en aning om i förväg att det idag är fråga om håruppsättningar hos frisör, manikyr, champagnefrukost.  I tråden verkar det som man är hemskt snål om man inte sparar barnbidraget alla år till  studentfester, körkort (lägenhet)  till sina barn.

När dottern tog studenten för sju år sedan fick jag uppfattningen att hon förstod att jag som ensamförsörjare inte hux flux kunde betala allt, som kanske kamraterna fick.  Det betydde verkligen inte att jag inte tyckte hon kämpat sig igenom många skolår och var värd att fira!

Hon tog av studiebidrag och underhållsstöd; sydde klänning, bad väninna fixa håret,  fixade till en buffé till mottagningen så att den blev som hon ville ha den, betalade balen....

Och är fortfarande väldigt duktig på att hushålla.
  • Fru U
    Glitter2 skrev 2010-05-11 22:51:48 följande:
    Vi hade inget märkvärdigt bröllop men i slutändan landade summan på 200 000!! Höll på att svimma när vi räknade ihop allt, men det var det värt
    Okej. Ja vi hade budget på allt och jag visste vart varenda krona gick. Sån är jag
    Svaren bor i hjärtat
  • Glitter2
    Fru U skrev 2010-05-11 23:29:17 följande:
    Okej. Ja vi hade budget på allt och jag visste vart varenda krona gick. Sån är jag
    vi hade också en bra buget men den liksom expanderade med tiden
    sorry OT
  • Fru U
    Glitter2 skrev 2010-05-11 23:40:54 följande:
    vi hade också en bra buget men den liksom expanderade med tiden sorry OT
    Det gjorde vår med. Jag gjorde det mesta men det var gubben som ville ha ett större bröllop med fancy kläder, ring o hela midivippen så jag gjorde i princip allt själv (enda vi köpte helt färdigt var maten).
    Svaren bor i hjärtat
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-11 21:44:45 följande:
    Tycker det är konstigt att försla en san övernskommelse .
    Varför då? Så är det ju överallt annars i livet. Om man har ett jobb som man inte sköter kan man bli av med det, gör man slut på alla pengar och är pank den 2 i månaden så är man, osv.
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Myran 08

Jag fick betala så gott som hela min student själv. Då min mamma var ensamstående och inte direkt rik. Hon hjälpte mig i den mån hon kunde, så hon köpte maten och tårtan samt drycken till mottagningen. 

Allt annat stod jag för. Klänning till studentdagen, mössan, skona, balklänningen, skona, håret, sminket, alkoholen samt allt smått runt om. 
    Vet att min mamma gjorde mycket av maten själv kallskuret, med exotiska frukter och potatissallad (åh vad jag längtar tillbaka till maten). Sedan har jag för mig till och med att hon bakade tårtan själv. De flesta av mina vänner fick sin student betalad av sina föräldrar, men jag kunde njuta extra mycket då jag visste att jag hade nästan betalat allt själv. Ett steg mot självständighet till att flytta hemifrån.
  • väntar4an 2010

jag fick fixa mitt sj vi hade då bara ettlitet kalas hemma för nnärmaste vännerna mamma bakade egna smörgåståror och kakor o så jag fick sj stå för min klänning och mössa transport hade vi hela klassen fixad med en av klassens föräldras bekanta det behöver inte vara dyrt

Emelie-010224 Albin-060520 Dante-080426 Idun-100104
Svar på tråden Vem ska betala studenten??