• PD77

Vem ska betala studenten??

Fru U skrev 2010-05-10 11:47:24 följande:
    Egentligen tar man studenten när man går ut högskolan, inte gymnasiet. Och hade man inte fullständig examen fick man gå ut bakvägen och skämmas.
    Jag är ganska säker på att man tar studenten när man går ut gymnasiet. Man blir då student, vilket man är hela tiden under högskolestudierna. Sen tar man en examen när man slutar högskolan.
    Jag vet inte hur gammal du är. Men studenten är en av de största händelserna i en persons liv idag. Och för 15 år sedan då jag tog min.
  • PD77
    Fru U skrev 2010-05-10 12:12:26 följande:
    Då är vi ungefär samma ålder. Förr tog man studenten när man tog högskoleexamen, det är uppenbarligen ändrat idag. Jag anser inte att det är något speciellt när alla gör det oavsett studieresultat, då har det förlorat sin charm.
    Nej, jag tror faktiskt du har fel. Man är ju student när man går på universitet/högskola. Och tar examen när man går ut universitetet.
    "
    Historik [redigera]

Flera begrepp och symboler - bland annat själva begreppet "studenten" - härstammar från den tid då den gymnasieutbildningen i Sverige avslutades med studentexamen. Efter examen började festen - åtminstone för dem som blivit godkända. Det normala var att pojkarna bar sin studentmössa den närmaste månaden, tills de ryckte in i lumpen. Den bars också till vardags av studenterna vid de akademiska lärosätena i Sverige.

1968 avskaffades studentexamen i Sverige, utom vid Komvux, vilket tillsammans med den samtida revoltandan i det svenska samhället gjorde att studentfirandet antog betydligt mindre dimensioner. Under 1970-talet förekom inga större firanden. Sedan 1980-talet och särskilt efter gymnasieskolreformen på 1990-talet, då även yrkesförberedande utbildningar blev treåriga efter att tidigare ha varit tvååriga, ökade dock studentfirandet i popularitet.

Eftersom allt färre ungdomar i Sverige konfirmeras och gör lumpen har i stället studentfirandet blivit tonårens enda allmänna övergångsrit, då de flesta ungdomar numera går i gymnasieskola, vilket otvivelaktigt har bidragit till dess omfattning."

Källa: Wikipedia

Svar på tråden Vem ska betala studenten??