Inlägg från: gutegirl |Visa alla inlägg
  • gutegirl

Vem ska betala studenten??

Flickan har inte hållit sin del av er deal. Säg till henne att då går de pengar ni sparat till hennes körkort till hennes student, så får hon själv ta ansvar för sitt körkort längre fram.

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • gutegirl
    mazquE skrev 2010-05-10 17:38:54 följande:
    man ska väl inte bli tvungen att välja bort massa grejor bara för att man inte har råd. det kommer bara hända en gång och för många så är just den dagen väldigt speciell. dock inte för mig eftersom jag inte brydde mig det minsta.  tycker fortfarande inte att det ska vara en summa som man själv ska stå för. 
    Men alla får ju välja bort saker man inte har råd med! Jag skulle vilja dra en vecka till egypten med mina 45 barn och bo på lyxhotell. Men det har jag inte råd med, ska jag ringa lilla pappsen och be honom slanta upp då?

JAg hade velat ha levande duvor som släpptes mot skyn när jag gifte mig, men det hade jag inte heller råd med så jag fick välja bort det.

Och jag hade inte råd att hyra en vit limo då heller, jag fick välja bort det.

Stackars stackars jag.
  • gutegirl
    lövet2 skrev 2010-05-10 18:09:03 följande:
    Det finns mycket man gör bara en gång. Jag ser föräldrar betala moppe (man fyller bara moppe en gång), dyra konfirmationspresenter, studenten (med balklänning, limousin, champagne, inträde på balen mm), körkort, första bilen, bröllop, första lägenheten, handpenning till hus ...Det tar liksom aldrig slut, och jag kan bara tycka att det är vansinne!
    Hehe, joo, och vad händer sedan när de skiljer sig? Mamma står för advokaten såklart. Och så gifter de om sig när de är 37 och begär förskott på arvet för att betala bröllopet
    Och så måste ju någon betala för barnbarnets student, det är ju trots allt första barnbarnet som tar studenten, så det kan väl mormor stå för?
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-10 18:16:13 följande:
    Fast studenten är lite av en sista steg i vägen mot att bli vuxen. Da kan man ju lika gärna säga hur kan man skaffa sa manga barn att man som förälder inte ens har rad att betala för studenten.
    Oavsett hur många barn man har så finns det faktiskt ingen anledning att ge dem allt de pekar på.
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-10 18:30:28 följande:
    Allt de pekar pa eller att bidra till saker da man slutar gymnasiet är en rätt stor skillnad.
    Men jisses. Om en unge vill ha frisörbesök, champagne, limo, balklänning och gud vet vad, och har lovat att spara ihop lite själv med sedan ger blanka fan i det, så ska föräldrarna gå in och pröjsa ändå?

Visst kan man bidra lite deras student, det kommer säkert jag att göra den dagen det är dags som en present, , men jag tänker inte stå för en massa totalt onödiga utsvävningar bara för att ungen vill det. Lite eget ansvar får de faktiskt ta  och vill de nu ha levande duvor som ska släppas i skyn så varsågod och köp dina duvor för egna pengar.
    Smörgåstårta och plakat och kanske en fin klänning kan jag stå för.
  • gutegirl
    Fru U skrev 2010-05-11 12:51:35 följande:
    2000 för en klänning
    Precis, möjligtvis om det är ett bröllop
    Hedi skrev 2010-05-11 12:43:26 följande:
    Jag tror inte du förstar vad jag menar! Vem har sagt att de maste vara champagne och limo! jag gick pa ett fint gymnasium och även där var det ingen som akte limo. Behöver ju inte överdriva och själklart behöver man inte köpa den dyraste klänningen. Man kan som förälder säga att jag betalar 2000 kr för din klänning om du vill ha en dyrare far du betala  själv. Sen kan man ju ha lite finare mat än en smörgastarta .
    Det finns inget godare än smörgåstårta.

Men för all del, jag kan själv laga en riktigt schysst buffé med sommartema och stå för det. Som en present till dottern.

Jag tycker att folk blir som galna, de ska gå till frisören och sätta upp håret, göra manikyr, ha apdyr klänning, fotograf, fin bil, osv osv och så ska det vara bal och hela klabbet.
    Det är vansinne. Jag tycker att precis som med allt annat i livet så kanske man får välja bort något man inte har råd med eller spara ihop till det själv, och inte kräva att mamma och pappa ska stå för precis allt. Särskilt om man inte har hållit sin egen del av ett avtal.
  • gutegirl

Min 19-årige styvson tar studenten nu och han är nöjd med en mössa, kostym har han sedan jag gifte mig med hans pappa och han vill inte gå på balen. Han bad mig göra en smörgåstårta så vi kunde äta tillsammans med familjen innan han går på krogen med ett par kompisar.

Är det månne så att flickor blir mer galna av sådant här?

• gutegirl
    Fru U skrev 2010-05-11 13:10:09 följande:
    Kanske. Killar brukar iofs inte ha så mycket hår o smink att bry sig om
    Säg inte det. Han kan vara väldigt fåfäng med hur håret ska ligga och skägget ska rakas på det och det sättet.
    Lindreas skrev 2010-05-11 13:09:51 följande:
    Ja jisses... Jag förstår om man lägger mycket pengar på sitt bröllop, men studenten kan jag inte förstå. Och jag tänker inte låta min eventuella dotter (någon gång i framtiden) strunta i en tidigare överenskommelse och sedan vilja ha en klänning för många tusen. Inte en sportsmössa!
    precis det jag menar.
  • gutegirl

Det vore trevligt med en liten update från TS nu

• gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-11 13:23:48 följande:
    Nej jag tycker inte heller alla de extra grejerna är nödvändiga. Dock sa gar de flesta pa balen, det är nagot man gör tillsammans med sina klasskamrater. Att bidra med klänning och skor tycker jag ända man som förälder kan göra, det är liksom basen för att ga pa balen. Jag skulle inte lägga 4000 kr för en klänning, men för min syster är det väldigt viktigt. Hon gillar klänningar medan jag gillar inredning alla har vi olika intressen. Ja min mamma och pappa betalade den men hon far inte en lika dyr present som jag fick.
    Visst tycker jag man kan bidra lite till deras student, men jag tycker inte att det är rimligt att man som i TS fall har gjort en deal, sedan bryter ungen dealen och begär att få sakerna ändå. Det är fel, oavsett om det gäller en studentfest eller ett körkort. Då tycker jag det är väldigt rimligt att studenten får ta konsekvenserna av det. "Nähä, jag sparade inte som jag lovat, då får jag avstå från det och det".  Det är fräckt att begära det från föräldrarna då.
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-11 13:40:22 följande:
    Men det är ju över ett ar kvar tills hon tar studenten, sa hon kanske hade tänkt att spara under det här aret. En annan grej jag tycker nästan det är mer konstigt att lägga 70-100 tusen pa ett bröllop, det skulle aldrig falla mig in men igen vi är alla olika.
    Är det dina egna pengar så kan du lägga hur mycket vill på både student och bröllop. Då bestämmer du ju själv. I det här fallet är det inte ungens egna pengar.
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-11 20:23:08 följande:
    Nä men ungen bor hos sina föräldrar, att inte som förälder bidra till studenten är för mig som att vägra betala en skolutflykt!
    Och att inte hålla en överenskommelse man gjort är...? Vaddå?
  • gutegirl
    Hedi skrev 2010-05-11 21:44:45 följande:
    Tycker det är konstigt att försla en san övernskommelse .
    Varför då? Så är det ju överallt annars i livet. Om man har ett jobb som man inte sköter kan man bli av med det, gör man slut på alla pengar och är pank den 2 i månaden så är man, osv.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??