Vem ska betala studenten??
Jag betalade inte en spänn för min student. Kände mig inte bortskämd för det, studentskivorna betalade jag med studiemedlet men kläder och festen hemma betalade mina föräldar för. När jag tog min universitetsexamen betalade mina föräldrar min mottagning, vilket de absolut inte hade behövt. Då kunde jag betala själv, men för mina föräldrar var det väldigt viktigt. Mina föräldrar och svärföräldrarna betalade också en hel del av vårt bröllop. Varför? Därför att de kunde och ville.
Så länge vi har ekonomisk möjlighet ser jag ingen anledning till att min dotter, den dagen det är dags, skulle betala sin studentfest/mottagning själv. Varför skulle hon det? Det måste ju vara helt upp till familjens ekonomi. Om man har 9 barn är det säkert så att ekonomin är ansträngd men för andra familjer handlar det om fikapengar.
Hur var det när du själv tog studenten?
Å andra sidan är ju inte studenten i sig något superspeciellt, för att komma vidare i livet krävs det ju oftast en vidareutbildning. Jag tänker det ofta när jag ser studentflaken och "fy fan vad jag är bra" att i morgon vaknar de upp till arbetslöshet eller ännu mera plugg och studielån