Vem ska betala studenten??
Intressant fråga. Jag tycker det handlar om vilka förväntningar man har. Att ha stort kalas för bekanta (till föräldrarna ofta) och släkt är kanske inget dottern faktiskt har lust att lägga pengar på och det BORDE hon inte behöva göra. Det går finfint att fixa lågbudget och fixa mycket själv där. Studentmössa, plakat, blommor och sådant ingår också i uppvaktningen av henne. Det är tungt att dra ett sådant lass (bara det) om man inte har pengar över men genom lågbudget och sparande kan man förhoppningsvis få ihop det.
Balen däremot, kanske ett bidrag till en klänning hade varit fint om man har råd med det men håruppsättningar och smink och bil dit (herregud... det hade inte ens jag till mitt bröllop (för just det, jag hade inte råd - eller prioriterade inte det...) NEJ. Det kan hon gott betala själv speciellt då ni faktiskt kom överens om att hon hon skulle spara och att ni sitter i en sits där ALLA i familjen måste dra in på sina utgifter (inklusive syskon som kanske inte får det DE verkligen behöver - sminkning behöver faktiskt ingen).
Här handlar det ju om att våga vägra köphets och utseendetvång. Synd att behöva tvinga på det på sin 18-åringa dotter (eller styvdotter i det här fallet), men alla har inte råd med allt, så är det. Jag jobbar som lärare och ser hetsen runt balen bli värre och värre för varje år. Numera åker de elever som har råd förbi Grand hotell (i Lund) med sina dyra bilar en extragång för att visa upp sig extra och har kläder för många, många tusen kronor. Ett skryt som faktiskt förvånar mig. Hoppas jag vågar stå för det här även när mina barn blir stora...