Inlägg från: Amlin |Visa alla inlägg
  • Amlin

Vem ska betala studenten??

Hej TS. Jag förstår din fråga men tycker inte riktigt att den är relevant. Dvs om andra betalar studenten för sina barn eller inte. Det finns ju så många familjesammansättningar med olika antal föräldrar, med olika arbeten och inkomster samt olika antal barn olika boendekostnader osv-. Allt sånt avgör ju vad man har möjlighet att betala och vad man som blivande student bör/får lägga ut själv.

Poängen här är ju att ni lagt upp en buget som innebar ett visst men ganska litet sparande. Dvs 50 kr i månaden. Att sen inte spara alls och förvänta sig att få allt betalt är ju ganska magstarkt.

Det rimliga är, tycker jag, att hon tex får en chans att arbeta in den summa hon skulle ha sparat för att sen få hjälp med resten. Dvs kommer pengarna in genom jobb eller intensivsparning så lägger ni in det ni lovat. Annars blir det inget.

Jag kan tycka att det är helt på sin plats att betala allt för sina barn vid studenten, OM pengarna finns. Har man däermot lagt upp en sparplan så kan man inte bara strunta  iden och få allt istället.

• Amlin

Det känns som att det är lite skillnad på utgift och utgift i de här sammanhangen.

Saker som plakatet, mössa, kläder för själva avslutningsdagen, mat på ev mottagning tycker jag är rimligt att föräldrar betalar.

Saker som kuvertavgift till bal, klänning, skor osv tycker jag är en förhandlingsfråga där man kan lägga upp en budget och dela på kostnaderna.

Saker som att gå till salong för att fixa hår, naglar, smink osv är sånt man kan lösa helt på egen hand. Vill man absolut til salong kan man då bekosta det själv. Hårnålar, spray och be en kompis (som kanske också behöver hjälp) är inte dyrt. Dessutom finns finfina håruppsättnignsinstruktioner på youtube.

Men, allt detta gäler ju förstå bara då resurserna finns. Väljer man mellan mat på bordet och en balklänning så får klänningen lätt stryka på foten.

Har man utan problem råd att betala allt detta så är det ju också bara upp till hur man ser på ekonomiska frågor i familjen.

• Amlin
    enny signatur skrev 2010-05-10 10:43:44 följande:
    Jag håller med :) Men anledningen att jag tycker det är bättre att ge en summa är att personen själv får välja hur hon vill lägga upp det. Kanske föredras det jeans och tshirt på studenten och andra saker på balen, då får det väl vara så. Men kan man hjälpa till tycker jag det är taskigt att vägra för att dottern brytit ett löfte, det blir orimliga propotioner på det hela, men det har väl aldrig varait vad ts diskuterar heller
    Nä en extra chans är ju rimligt. Så är det ju också i den vuxna världen. Ofta får man en chans till att ordna sånt som skitit sig (även om det inte allti är fallet tyvärr)

Nu hade hon lovat spara 50 kr per månad och har inte gjort det under ett år. 50 kr har de alldra flesta möjlighet att avvara om det är något man tycker är viktigt som står på spel, så det tycker jag är väl nonchalant. Men jobba upp den summan eller spara 100 kr kvarvarande år är rimligt. (För visst var det studentdax först nästa år?)

Sen kan man gå in i diskussion om hur resten ska betalas och vad det är rimligt att man står för. Kanske går det hitta en klänning på blocket, göra frisyr själv osv.
Svar på tråden Vem ska betala studenten??