Inlägg från: Danielito |Visa alla inlägg
  • Danielito

Vem ska betala studenten??

Erkegris skrev 2010-05-09 11:16:30 följande:
    Vill bara förtydliga att jag tycker det har blivit en sådan stor grej av det här med studenten. "oj wow, va duktiga era barn är som lyckas ta studenten för det krävs ju så himla mycket!" Ja, eller inte! alla får ta studenten oavsett om man har IG i alla ämnen, de flesta som firar, firar ju inte att de kommer ut i vuxenlivet eller att de lyckats klara skolan, utan snarare att de slipper gå till skolan dagarna efter och nu kan supa skallen av sig rejält. Och ska man dessutom betala allt för dem så kommer de ju fortfarande inte ha växt upp, behandlar man de på det här viset så går det som det gör för de flesta man ser på högskolor och universitet nuförtiden, de vet inte vad saker kostar och super upp hela studiebidraget, sedan blir de tvungna att ränna till föräldrarna för att få pengar till hyran - och "snälla" som föräldrarna är så betalar de ju och så slapp barnen lära sig den läxan också. Det räcker ju med att ta en titt på lyxfällan för att inse att många 30-åringar fortfarande inte växt upp och lärt sig ta ansvar för sin ekonomi. Klart man kan vara med och betala om man vill det, men man måste ju också lära sina barn om pengars värde. Och vet ni vad, de barn som får skaffa sina egna pengar, köpa sina saker för pengar de själva tjänat ihop, de växer så otroligt mycket och får ett självförtroende som de har nytta av resten av livet sedan.
    Jag håller med helt och hållet!
    När jag tog studenten så betalade jag mössan själv, kläderna, gjorde min tårta och fixade allt. Det enda som mina föräldrar var väl presenterna.
    Dessutom så behöver det inte kosta så mycket vid mottagningen, lite mat och dricka.
    Kläderna gick för 2000:-, mössa 500:-, biljetterna till studenten 500:-.
    Ska hon även fråga om föräldrarna ska betala hennes sprit så hon kan dricka sig full när hon står på flaket?
Svar på tråden Vem ska betala studenten??