Inlägg från: jensten |Visa alla inlägg
  • jensten

Vem ska betala studenten??

maruttan skrev 2010-05-09 22:36:38 följande:
     Tycker att din styvdotter får stå sitt kast lite grann. Säg till henne att hon inte gjorde det som ni kom överens om och att ni inte har råd att betala allt så att hon får hoppa över några saker!
    Jag håller med Maruttan här, ta ett snack (både du och pappan!) och gör klart för henne att då hon inte hållt sin del av det hela får det ju bli att planera om.
    Jag köpte t ex min balklänning begagnat, det finns hur fina som helst att få tag på men nu känns det ju lite "i sista minuten" då studenten är om några veckor och ni lär ju endast hinna få ihop pengar från en månadslön så att säga
    Hon kanske kan sälja lite prylar? Vakta grannens barn?
    Nå väl, och festen efteråt kan det väl räcka med fika och tårta för släkten? Hembakat kan ju hon få hjälpa till med ;)
    Som sagt, liiiite kort om tid för att spara ihop pengar. Men hon borde förstå att nu har hon klantat sig. Det fick ju en annan göra...
    Lycka till! Mvh!
  • jensten

Sorry, missade att det är NÄSTA år det gäller. Då är det ju ingen fara på taket känner jag ;) Sparar hon 500 kr av studiebidraget har hon hunnit tjäna ihop rätt mycket ändå!

Mer tips är väl - kanske ni har någon som kan fixa håret lite extra fint, någon som har en fin bil att köra henne i, dra i alla trådar ni kan för att dra ner på kostnaderna.
    Mitt bröllop var ett enda stort fixande kring att få saker till bra pris, det vill säga inte betala överpris för t ex inbjudningskort, klänning m m. Och det GÅR! Vår buffé för 100 personer kostade 3500 kr, för buffémat betyder ju oftast att folk tar mindre av fler saker...Skor, etc leta på blocket/rea/fråga släktingar. Oftast har man mycket av sakerna redan hemma, det gäller bara att begripa att nytt inte är nödvändigast ;)
    Ja just, skor kan hon ju mycket väl fynda efter årets "studenttid", och det behöver ju inte vara vitt heller ;)
    Och fotografering -jag hade en väninna som var fotograf. Har ni bara någon med stort intresse för fotografering tjänar ni mängder bara där. Vi anlitade en väninna till vårt bröllop, där vi fick 900 bilder för snudd på noll och inget jämfört med "bröllopsfotograf".
    ingenting är omöjligt, men börja planera redan nu ska det nog gå bra. Och snart torde väl körkortet vara avklarat, då får hon flytta sitt pengafokus till studenten ;)
Svar på tråden Vem ska betala studenten??