Vem ska betala studenten??
Mina föräldrar betalade hela studenten, balen, klänning you name it! För att de ville och hade råd till det. Det var inget avancerat utan det normala. Körkortet har jag betalt själv. Jag hjälpte till mycket vid studenten med mat, dukning och allt som hör till. Jag har alltid hjälpt till hemma. Bor man i ett hushåll får man se till att hjälpas åt. Så är det bara! När jag varit på studieresor så har mina föräldrar betalt resan/flyget och så har jag fått betala mat och uppehälle. Jag har aldrig fått pengar för att jag hjälpt till hemma. Som en del har fått för att de klippt gräs eller liknande. Har jag velat tjäna pengar så har jag fått hitta jobb. För vem får betalt för att man klipper sin egen gräsmatta när man flyttat hemifrån?
Jag har fått betalt ifall det varit något annat som inte ingår i hushållsarbete som att stapla ved, bära plattor men det har inte varit någon nämnvärd summa. Ungefär samma värde som en kebabtallrik...
Din styvdotter får ju räkna med att ni inte kan betala för allt med tanke på hur stor familj ni är. Vissa saker får ni dra in på när hon inte gjort som ni kommit överens om. Nu har hon ju denna sommaren på sig att spara ihop lite pengar, eller mycket. Säg en summa som ni tycker hon ska lägga eller på vilka saker ni tycker hon ska betala som t.ex håruppsättning till balen.