• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • MaMaS

Liffan: Fick du jobb inom det du ville, eller fick du ta något annat? 

Bra att du fick tag på SU och hoppas inte du får några cystor. Vi får hoppas att pergo hjälper nu! Det hade ju varit helt fantastiskt!!
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-03-01 11:06:01 följande:
    Macpau: Åh, låter hur gott som helst!! Kanske dags att göra pannkakor snart Åh, *kramar* vet precis hur det är. Man hoppas och hoppas ändå varje mån. Fast som du säger man borde ju vara van att det inte fungerar Men hoppet är ju det sista som lämnar, och ibland är det nog tur.  Nu hoppar jag in och frågar, fast du svarade Littan, hoppas det är ok Hur många mån har du ätit pergo? För det gick väl en gång med pergo? Varför har du inte fortsatt äta det om det fungerar? (kanske dum fråga, men jag är inte så insatt i detta med pergo) Får man mycket biverkningar? Jag är nämligen en sån person som får ALLT som står som biverkningar varje gång jag tar någon medicin. Så det lär ju vara samma sak denna gången. 
    Jag har ätit 6 kurer med pergon (alla läkare säger olika-vissa att man kan äta varje månad, vissa säger äta 1, uppehåll 1 osv...jag fick ordinationen at täta 2, uppehåll en månad. Jag åt alltså 4 kurer till efter mitt ma, men utan resultat då alltså.

Jag blev gravid efter 2 kurer med pergon (den månaden jag hade uppehåll). Enligt statistiken så är de första 3-5 kurerna de som ger bäst resultat, sen så går det ner för varje gång...vet inte varför det är så (eller heller sanningshalten i detta påstående). Kolla gärna med läkaren!

Då pergoeffekten sitter i nån månad efter man ätit kuren så blir den 2a kuren lite starkare (iallafall för mig), om man uttruycker sig så. Det var alltid i samband med den andra kuren jag fick ont i äggstockarna.

Men som sagt, alla reagerar olika och läkarna på SU säger olika, man får helt enkelt prova sig fram. 

Bieffekterna...det mest uppenbara var svettningarna/vallningarna (speciellt på nätterna). Det var helt galet..jag gick ibland & la mig på badrumsgolvet då kaklet var kallt :). Annars hade jag inga fler biverkningar mer än ont precis innan/vid äl och viktökning. Jag har gått upp ca 3 kg (har annars inte lätt att gå upp i vikt). Så ca 1/2 kg/kur gick jag upp..och de verkar envisa de där kilona då de sitter kvar :=)
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-03-01 11:08:55 följande:
    Ja, jag förstår att det måste vara tufft! jag sökte jobb i ett år och blev så orkeslös, allt blev jobbigt och ett projekt. kramar till dig! Fick tag på SU nu och fick en tid inbokad den 11 mars. jag ska uppdatera dig med alla biverkningar. läkaren var lite orolig att jag skulle få cystor då jag nu innan mens hade en vattenfylld äggblåsa på 12 mm. Trist med minus! när väntar du mensen? KRAM
    Mensne ska komma på onsdag, så det är kört (förra gången plussade jag på bim -4). Känner av magen redan nu...bara att ta nya tag!!

Visst ska man tro på Pergon! Många får hjälp med den:). Hoppas ni lyckad oh slipper ivf...så skönt det vore!!

kram:)
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-03-01 11:20:18 följande:
    Jag har aldrig fått göra VUL under alla mina pergotime kurer. Har bara fått ta S-progesteronprov under första kuren (dvs en gång på enkel och en gång på dubbel), that's it!De enda VUL jag gjort är vid spolningen och MA't (2 ggr för att konstatera MA och sen en gång efter cytotekbehandling för att se att allt var borta)...När man hör om att många verkar få gå på VUL varje månad, blir jag lite fundersam varför jag inte fått gå, särskilt som mitt andra S-progesteron prov sjunkit lite väl snabbt (men de sa det var ok, då jag hade så högt första gången), men jag får väl lita på att min läkare vet vad hon gör, hon betraktas iaf som en "guru" av de andra på sjukhuset, med lång erfarenhet och många specialfall.
    Inte en enda gång? Jättekonstigt...de borde ju vilja veta hur man reagerar på Pergon (tycker man).
  • Stella Kardunn
    Macpau skrev 2010-03-01 11:35:55 följande:
    Jag har ätit 6 kurer med pergon (alla läkare säger olika-vissa att man kan äta varje månad, vissa säger äta 1, uppehåll 1 osv...jag fick ordinationen at täta 2, uppehåll en månad. Jag åt alltså 4 kurer till efter mitt ma, men utan resultat då alltså. Jag blev gravid efter 2 kurer med pergon (den månaden jag hade uppehåll). Enligt statistiken så är de första 3-5 kurerna de som ger bäst resultat, sen så går det ner för varje gång...vet inte varför det är så (eller heller sanningshalten i detta påstående). Kolla gärna med läkaren! Då pergoeffekten sitter i nån månad efter man ätit kuren så blir den 2a kuren lite starkare (iallafall för mig), om man uttruycker sig så. Det var alltid i samband med den andra kuren jag fick ont i äggstockarna. Men som sagt, alla reagerar olika och läkarna på SU säger olika, man får helt enkelt prova sig fram.   Bieffekterna...det mest uppenbara var svettningarna/vallningarna (speciellt på nätterna). Det var helt galet..jag gick ibland & la mig på badrumsgolvet då kaklet var kallt :). Annars hade jag inga fler biverkningar mer än ont precis innan/vid äl och viktökning. Jag har gått upp ca 3 kg (har annars inte lätt att gå upp i vikt). Så ca 1/2 kg/kur gick jag upp..och de verkar envisa de där kilona då de sitter kvar :=)
    Jag kan inte annat än instämma med dig...

Min läkare tillhör "äta varje månad" kategorin.

Jag blev gravid efter hmm 5-6 dubbla kuren på rad (hade ätit 4 enkla på rad innan dess). Själv inbillar jag mig dock att det var spolningen 2 månader innan som gjorde tricket. Nu väntar jag på mensen (som jag känner är på väg) för att börja på min 3:e dubbla kur efter MA't, fick en månads ofrivilligt uppehåll när Pergotime var restnoterat överallt i februari)

Bieffekterna är samma för mig, oerhörda svettningar på natten (kan vakna "i panik" på natten och slänga täcket och katten all världens väg), samt mycket kraftigare smärtor vid ÄL och mens. Övriga biverkningar såsom yrsel, trötthet osv törs jag inte säga att jag har då yrseln lika gärna kan bero på att jag har lågt järnvärde och årstiden gör mig trött och seg i allmänhet.
  • Stella Kardunn
    Macpau skrev 2010-03-01 11:40:06 följande:
    Inte en enda gång? Jättekonstigt...de borde ju vilja veta hur man reagerar på Pergon (tycker man).
    Nä jag vet, hon har inte ens nämnt att jag borde få göra det åtminstone en gång. Själv skulle jag gärna vilja ta S-progesteron prov igen också för att se så inte effekten av dubbel kur ändrats, det är ett år sen jag tog prov senast nu.

Har 3 kurer kvar på receptet att plocka ut nu, så jag lär inte få slut på recept innan jag får komma till Sahlgrenska första gången heller.
  • Liffan
    MaMaS skrev 2010-03-01 11:33:21 följande:
    Liffan: Fick du jobb inom det du ville, eller fick du ta något annat?  Bra att du fick tag på SU och hoppas inte du får några cystor. Vi får hoppas att pergo hjälper nu! Det hade ju varit helt fantastiskt!!
    ja, efter ett år så fick jag jobb inom det jag ville men däremellan jobbade jag lite på ett gammalt extrajobb som jag hade när jag pluggade. det funkade ju men var inte tillräckligt mycket och jobbigt att känna att flera års studier var bortkastade och höll på att bli inaktuella...
  • Liffan
    Stella Kardunn skrev 2010-03-01 11:20:18 följande:
    Jag har aldrig fått göra VUL under alla mina pergotime kurer. Har bara fått ta S-progesteronprov under första kuren (dvs en gång på enkel och en gång på dubbel), that's it!De enda VUL jag gjort är vid spolningen och MA't (2 ggr för att konstatera MA och sen en gång efter cytotekbehandling för att se att allt var borta)...När man hör om att många verkar få gå på VUL varje månad, blir jag lite fundersam varför jag inte fått gå, särskilt som mitt andra S-progesteron prov sjunkit lite väl snabbt (men de sa det var ok, då jag hade så högt första gången), men jag får väl lita på att min läkare vet vad hon gör, hon betraktas iaf som en "guru" av de andra på sjukhuset, med lång erfarenhet och många specialfall.
    Jobbigt det är när det verkar fungera olika hela tiden! olika läkare säger olika saker och olika ställen har olika rutiner och principer. klart man vill göra VUL för att se effekten (och dessutom ta progesteron).
  • Liffan

hur är det med er i tråden? börjar känna mig lite bättre och det spritter lite i benen efter att ha suttit i soffan hela dagen... imorgon blir det arbete om än hemifrån. mår ju bra men gissar att jag smittar fortfarande.

• Macpau
    Liffan skrev 2010-03-01 22:44:13 följande:
    hur är det med er i tråden? börjar känna mig lite bättre och det spritter lite i benen efter att ha suttit i soffan hela dagen... imorgon blir det arbete om än hemifrån. mår ju bra men gissar att jag smittar fortfarande.
    God morgon!

Allt bra här tack. Mensvärken har kickat in så snart sätter det igång. Men nu känns det lite bättre igen. Det är förvånansvärt hur fort man återhämtar sig-en överlevnadsinstinkt antar jag .

Jag vill få hem mitt brev från SU med datum nu!! Vill så gärna sätta igång. var iväg hos en kompis som har en 2 månader gammal liten flicka. Hon var underbar:)

Tisdag...urk! Dags att jobba lite då kanske...

kram till er alla!
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?