• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-02-24 23:16:48 följande:
    Här skriver ni på! jag har varit borta en natt med jobbet och har en massa att läsa igen. det är underbart att få ta del av era historier och liv och upp- och nedgångar! stärkande! Försöker: Tråkigt med jobbet!! Usch, inte kul! Vi håller tummarna att det går bättre på barnfronten istället! Mia: Skitmens! Hur länge skulle du vänta innan du skulle ringa SU? eller har den satt igång nu? Välkommen Vitsippa!! Det är en så trevlig tråd vi har här!! skriv gärna in dig i vår medlemstråd om du inte redan har gjort det. den finns i trådstarten. Macpau: det är så jobbigt när ALLA blir gravida runt omkring en. dessutom innebär ju det andra barnet en så mycket större skillnad än bara ett barn. känns som att de blir helt andra sätt att umgås och när man inte är en 'familj' så passar man inte in lika bra ofta. jälva skit är det!! Jag tycker att om de säger att du ska hinna med IVF innan sommaren så bestämmer vi det!! Vi ska på vårt avslutande utredningssamtal imorgon. ska bli spännande att se vad de säger! men inser att jag nog ligger efter er andra i tid men det skiter jag i. jag vill ändå hänga med er! Kram
    Du ligger ju inte alls långt efter oss...om du ska på avslutande möte idag så sätter de väl upp dig i ivf-kön då hoppas vi!! Och då ligger du bara ett par veckor efter mig, t.ex :).

Lycka till idag-när ska du dit? Berätta hur det har gått!
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-02-24 22:56:26 följande:
    Jag håller tummarna för att köläget är ändrat efter nybesöket! för det borde kunna innebära att vi kanske kanske hinner med en vända före semestern också!
    Ja, det vore ju underbart, faktiskt...hoppas, hoppas
  • Finiz

Hej!

Tänkte uppdatera lite hur det gick igår.
    Vi var först på gruppinformationen där de gick igenom hur hela processen skulle ske med spray, sprutor, äggplock, odling och återinföring. Vi var 5 par där och det kändes skönt att det finns andra i samma situation.
    Efter det träffade vi läkaren som var hur bra som helst, han verkar kunna sin sak och det kändes tryggt. Alla i det teamet vi pratade med var för övrigt mycket goa, helt underbara!
    Läkaren sa att min sambos spermaprov som han tagit på morgonen visade dålig rörlighet vilket kom som en smäll eftersom de han tagit förut vart tiptop. Men han sa att det kunde variera så får hoppas att det ordnar sig.
    Sedan tittade han på mina äggblåsor, VUL, han såg att jag hade runt 10-20 som snart var mogna på varje äggstock. Det var väldigt många enligt honom så han sa att kunde vara PCO. Vilket jag har trott hela tiden då jag har lite problem med acne och vikt. Tycker det är dåligt av de som undersökt mig på hemmaplan att de inte nämnt detta.
    Så iallafall sa han att de skulle vara noga med att kolla upp mig under behandlingen med hormoner så jag inte blir överstimulerad vilket man tydligen kan bli om man har många äggblåsor.
    Han tyckte även att det kunde vara aktuellt med att göra hälften IVF hälften ISCI, för att vara på den säkra sidan om sambons spermier skulle vara långsamma vid dagen för äggutplock.

Sedan träffade vi barnmorskan och fick göra upp när behandlingen skulle starta. Jag skulle börja på cykeldag 23 med spray. Och äggutplock skulle ske vecka 18.
    Så man kan säga att från nybesöket till äggplock är det 2 månader. Kan nog gå snabbare också för vissa om de hamnar bättre i cykeln, hon sa att det var ganska korta tider just nu.

Vi frågade även om statisktik. Och det är väldigt generellt. Men för ett par i 30-årsåldern är det ca 30-35% chans att lyckas på första försöket. 65-75% blir gravida inom 3 försök.
    Varje år gör de ca 1200 äggplock med ET och 800 FET, alltså 2000 insättningar om året vilket leder till ca 500 barn. Då är det alltså 25% som resulterar i en liten bebis!

Angående antal försök så får man 3 äggplock. Om man lyckas få många  fina ägg kan man få några till frysen. Man får spara max 3 ägg som man får försöka med. Så allt som allt kan man få 9 gratisförsök. Detta tyckte jag var skönt att höra.

Oj, detta blev en liten roman ;)

Ha det så gott allihop!!

• bubblan79

Hejsan hej.. jag sitter och väntar på första mötet på sahlgrenska för ivf nu.. har gått igenom alla utredningar och provat hormoner och allt möjligt vilket inte hjälpt så äntligen fick vi vår remiss till ivf. inom 3 månader skulle vi få en tid står det i brevet och det är nu 2 månader kvar.. får se om vi hinner innan sommarn men det hoppas jag..

Kul att höra att det är 9 försök.. jag har funderat lite på hur det funkade för jag hörde att man får tre försök bekostade men förstod inte hur dom menade att de försöken räknades...

En sten har lättat från mitt hjärta nu när ivf-cirkeln är i gång.. det känns så skönt att inte behöva pricka äl längre eller bli sur när mensen kommer.. haha inte för att man inte försöker pricka äl men.. pressen är inte lika hög längre och det känns jätteskönt

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • MaMaS

Nu blir jag faktiskt helt knäckt. Hur kommer det sig att alla ni andra som varit på möte hos sahlgrenska redan fått tid för äggplock och inte vi????

Har ni redan varit på ett möte tidigare på sahlgrenska eller där ni träffade läkare, barnmorska och tog prover?  Eller har de gjort helt fel med oss??? 
    nu blir jag faktiskt lite argggg.....{#lang_emotions_demon}
  • Finiz
    MaMaS skrev 2010-02-25 09:36:18 följande:
    Nu blir jag faktiskt helt knäckt. Hur kommer det sig att alla ni andra som varit på möte hos sahlgrenska redan fått tid för äggplock och inte vi???? Har ni redan varit på ett möte tidigare på sahlgrenska eller där ni träffade läkare, barnmorska och tog prover?  Eller har de gjort helt fel med oss???  nu blir jag faktiskt lite argggg.....
    Har du fått remiss för ivf? Vi gjorde alla prover och träffade läkare där vi bor och sedan skrev de remiss till sahlgrenska för ivf. Fick sedan en kallelse från sahlgrenska där det stod av vi skulle på nybesök och gruppinformation. Inför detta skulle allt provtagningar och undersökningar vara klara. Så att man kunde starta med ivf med en gång.
    Men det låter som om du inte har gjort alla prover än och kanske därför. Har du gått någon annan stans innan?
  • MaMaS
    Finiz skrev 2010-02-25 09:42:06 följande:
    Har du fått remiss för ivf? Vi gjorde alla prover och träffade läkare där vi bor och sedan skrev de remiss till sahlgrenska för ivf. Fick sedan en kallelse från sahlgrenska där det stod av vi skulle på nybesök och gruppinformation. Inför detta skulle allt provtagningar och undersökningar vara klara. Så att man kunde starta med ivf med en gång. Men det låter som om du inte har gjort alla prover än och kanske därför. Har du gått någon annan stans innan?
    Ja, vi har gått hos en gyn innan och där tagit blodprov för prog.värde, spolning av äggledare och spermaprov. Hittade inget fel så han skickade remiss till sahlgrenska i dec och nu i mån var vi på sahlgrenska första gången. De tog då prover för hiv, hepatit, sköldkörteln och något annat. Har ni redan tagit alla dessa prover??
  • Finiz
    MaMaS skrev 2010-02-25 09:45:27 följande:
    Ja, vi har gått hos en gyn innan och där tagit blodprov för prog.värde, spolning av äggledare och spermaprov. Hittade inget fel så han skickade remiss till sahlgrenska i dec och nu i mån var vi på sahlgrenska första gången. De tog då prover för hiv, hepatit, sköldkörteln och något annat. Har ni redan tagit alla dessa prover??
    Ja dom proverna har vi tagit. Vi tog dom i förra veckan för det stod på vår kalleles att vi skulle ha tagit dom. Vilket dom här hemma inte hade gjort så fick ta dom i sista stund.
    Vi fick hem ett helt häfte med papper vi skulle skriva på och ta med till sahlgrenska.
    Konstigt att dom inte tog dom proverna på er tidigare då. Man tycker att de måste ju vetat om det länge att dom skulle tas. Men då har du inte så långt kvar ändå. Du skulle väl komma tillbaka efter din pergo-kur?
  • MaMaS
    Finiz skrev 2010-02-25 09:57:31 följande:
    Ja dom proverna har vi tagit. Vi tog dom i förra veckan för det stod på vår kalleles att vi skulle ha tagit dom. Vilket dom här hemma inte hade gjort så fick ta dom i sista stund. Vi fick hem ett helt häfte med papper vi skulle skriva på och ta med till sahlgrenska. Konstigt att dom inte tog dom proverna på er tidigare då. Man tycker att de måste ju vetat om det länge att dom skulle tas. Men då har du inte så långt kvar ändå. Du skulle väl komma tillbaka efter din pergo-kur?
    Tycker det är mycket konstigt. Varför stod det inte det i vår kallelse? åh, vad arg jag blir!!!
    De sa ju att det var ca 3 mån väntetid, det tycker jag är jätte länge {#lang_emotions_cry}
    Jag ska komma och göra vul efter min första pergo-kur. Funkar inte det ska jag göra en dubbel kur mån efter och sen trippel om inte det heller funkar, SEN blir det ivf...åh, nu är jag sist av alla helt plötsligt {#lang_emotions_cry}
  • MIA SD
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-25 07:02:06 följande:
    Tjoho mensen kom igår så nu är det dags för första sprutan idag

enligt min gyn-ssk ska jag blöda färdigt innan jag får ta min första spruta..

Alla verkar göra så olika!! Fattar inget..

Någon mer som gått upp i vikt av sprayen!! Har det skitjobbigt!! 

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?