• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau

MissDrutten-hur är det me ddig? Det var ett tag sen vi hörde av dig. Såg att du har spraystart om ett par dagar?? Spännande:).

• Lycklig vill ha mer
    Macpau skrev 2010-02-24 10:43:03 följande:
    Var gör du din ivf nu igen? på su sa de till mig att de nästan uteslutande kör med den långa metoden tyvärr...hade gärna testat den korta först-ska vara mindre påfrestning på kroppen (och säkerligen på psyket).
    Jag gör min IVF privat på Carlanderska i Göteborg men alla förgrejer sköts av min läkare på hemmaplan. Bor ca 10 mil utanför Göteborg.

Jag blev väldigt glad över att få prova den korta metoden och se hur det blir. Enligt min läkare så blir det färre ägg på den metoden men det ska inte vara något problem. Man vill få ut 6-10 ägg ungefär för att vara nöjda har jag för mig.

Nu vet jag inte hur gammal du är men enligt min läkare så är det större chans att få den korta metoden om man är under trettio ungefär eftersom äggreserven är större ju yngre man är. Jag är 28 år. Sen är det ju inte säkert att jag svarar på behandlingen och då får man väl göra ett nytt försök med den långa metoden i stället. Tyckte att det var tillräckligt med grejer att hämta ut från apoteket den här gången utan massa nässpray och så.

Nu får gärna mensen dyka upp. Hur ser din plan ut framöver. Hur långt har ni kommit?
  • Macpau
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-24 11:40:32 följande:
    Jag gör min IVF privat på Carlanderska i Göteborg men alla förgrejer sköts av min läkare på hemmaplan. Bor ca 10 mil utanför Göteborg. Jag blev väldigt glad över att få prova den korta metoden och se hur det blir. Enligt min läkare så blir det färre ägg på den metoden men det ska inte vara något problem. Man vill få ut 6-10 ägg ungefär för att vara nöjda har jag för mig. Nu vet jag inte hur gammal du är men enligt min läkare så är det större chans att få den korta metoden om man är under trettio ungefär eftersom äggreserven är större ju yngre man är. Jag är 28 år. Sen är det ju inte säkert att jag svarar på behandlingen och då får man väl göra ett nytt försök med den långa metoden i stället. Tyckte att det var tillräckligt med grejer att hämta ut från apoteket den här gången utan massa nässpray och så. Nu får gärna mensen dyka upp. Hur ser din plan ut framöver. Hur långt har ni kommit?
    Jag är 30 1/2 år...så jag är väl för gammal för dem då .
    Vi har fått hem ett brev om att iv är uppsatta i ivf-kön. Detta var för ca 1 månad sedan...så nu är det max 2 månader kvar tills vi blir kallade till intromöte då, antar jag.
  • Lycklig vill ha mer
    Macpau skrev 2010-02-24 12:25:13 följande:
    Jag är 30 1/2 år...så jag är väl för gammal för dem då .Vi har fått hem ett brev om att iv är uppsatta i ivf-kön. Detta var för ca 1 månad sedan...så nu är det max 2 månader kvar tills vi blir kallade till intromöte då, antar jag.
    Jag fick mitt ivf-kö brev i förra veckan så jag ligger nog en månad efter er när det gäller den. Men förhoppningsvis ska det inte behövas.
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-24 12:33:16 följande:
    Macpau: Jag är också 30 1/2 år
    den där halvan är jäkligt viktig...så man är 30 liksom
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-24 12:38:22 följande:
    Jag fick mitt ivf-kö brev i förra veckan så jag ligger nog en månad efter er när det gäller den. Men förhoppningsvis ska det inte behövas.
    jag fick mitt brev för 3,5 veckor sedan...så du ligge rinte alls långt efter ju! vad roligt:)
  • Stella Kardunn
    Vitsippa76 skrev 2010-02-23 23:19:22 följande:
     Är det någon som vet hur lång väntetid det är från nybesök tills man verkligen sätter igång?
    När jag pratade med SU i höstas sa de att det är 3 månaders kö till första besöket, sen hamnar man i nästa kö som också är 3 månader (och såklart är det 3 månader för att de måste hålla sig inom vårdgarantin), så man kunde med andra ord räkna med att komma igång "på riktigt" efter 6 månader.

Vad jag har förstått är vi dock väldigt priviligerad i Västra Götaland som har detta med i vårdgarantin, Sthlm har det inte och där är kön ungefär 1,5 år enligt vad jag hörde.
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-02-24 13:44:03 följande:
    När jag pratade med SU i höstas sa de att det är 3 månaders kö till första besöket, sen hamnar man i nästa kö som också är 3 månader (och såklart är det 3 månader för att de måste hålla sig inom vårdgarantin), så man kunde med andra ord räkna med att komma igång "på riktigt" efter 6 månader. Vad jag har förstått är vi dock väldigt priviligerad i Västra Götaland som har detta med i vårdgarantin, Sthlm har det inte och där är kön ungefär 1,5 år enligt vad jag hörde.
    ok, baserat utifrån det läkaren sa till mig när jag var där för ett par veckor sen så skulle det gå relativt snabbt när man väl fått en tid till första infomötet-köerna kanske har kortats ner lite ? *hoppas*.

Jag undrade också om det så jag frågade specifikt om kötiderna efteråt..men det är klat- de kan säga vad de vill till oss. Det är inte så att man har så mycket att sätta emot;). Vi hoppas på att min läkares svar gäller-för oss alla .
  • MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-24 14:06:09 följande:
    ok, baserat utifrån det läkaren sa till mig när jag var där för ett par veckor sen så skulle det gå relativt snabbt när man väl fått en tid till första infomötet-köerna kanske har kortats ner lite ? *hoppas*. Jag undrade också om det så jag frågade specifikt om kötiderna efteråt..men det är klat- de kan säga vad de vill till oss. Det är inte så att man har så mycket att sätta emot;). Vi hoppas på att min läkares svar gäller-för oss alla .
    Igår sa de 3 mån kötid
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-24 14:59:37 följande:
    Igår sa de 3 mån kötid
    äh men vad i hel*ete.... Om det vill sig illa så kan jag alltså få tid först i augusti efter sommaren. Men vad trist att läkaren sa till mig att hon trodde att jag skulle hinna med ett ivf innan de stänger i slutet på juni...hur tänkte hon då? Nu är jag allt lite grinig.

Tur att man kan ventilera
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?