• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • MaMaS

Liffan: Vad skönt att du också kunde hämta ut pergo, annars hade jag nog fått ett hysteriskt utbrott inne på apoteket om det varit slut

Hoppas mensen kommer NU!!!
    Usch, jobbigt när man får dom där svackorna, men dom kommer då och då tyvärr och inte blir det bättre om inte sambon finns där som man behöver just då. Som Frk Sommar skriver har jag också frågat sambon ibland varför han inte verkar lika ledsen, då har han också sagt att det inte hjälper att vi båda två är ledsna utan att han försöker vara positiv när jag är ledsen. Ibland behöver man det, ibland behöver man vara ledsna tillsammans. 
    Hoppas du mår bättre nu *kram*
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-02-26 20:03:57 följande:
    Fick för övrigt totalt psykbryt igår. grät och grät och kunde knappt andas. idag var jag helt svullen om ögonen från all gråt. inte mycket smink som hjälper då. jag tycker att jag är rätt bra på att hålla humöret uppe men just vid mens och när jag har varit på SU så aktualiseras faktumet av vi aldrig blir gravida. tyvärr tycker jag inte att min sambo var så stöttande den här gången vilket ju också spädde på ledsenheten. inte en rolig dag och jag har känt mig rätt instabil idag också. ja ja, jag gissar att det måste vara så också ibland...
    åh, jag vet hur det är...du är inte ensam, som du märker av svaren ovan . Tänk så här istället-vad starka vi är som klarar av det med bara ett fåtal psykbryt!! Många par bråkar jättemycket, pratar inte med varann...går till och med isär! Jag blir alltid jätteledsen när jag får mens också.

Angående sambosupport-min sambo är rätt så dålig på att vara "support" just nu i den mån att han inte pratar så mycket med mig eller visar känslor. Men alla är olika och allt går i perioder-även för dem.

Jag hörde en underbar story angående äktenskap, som är passande på vår situation: Ett gift par hade varit gifta i över 70 år. Reportern frågade dem vad deras hemlighet var. De svarade: "hemligheten är att minst en av oss har varit kära i den andra under årens lopp". Alltså, när den andra partern tvekade, var nere eller var trött på förhållandet så gav den andra partern aldrig upp! Visst var det fint?

Så länge en av oss bär upp den andra, periodvis, så kommer det att gå finemang för oss!!

Idag ska jag på bebiskalas...tror ni jag är sugen? Det kommer att finnas typ 5 barn där och en massa hemmamammor som bara pratatr om sina små duvungar...mmmm

kram på er!
  • Macpau
    bubblan79 skrev 2010-02-26 10:32:12 följande:
    haha jag har ju gärna hur mycke sex som helst men inte på bestämda tiden, fy va oromantiskt.. i början gick de väl bra för då var de ju spännande men sen har det ju gått över till mer eller mindre tvång.. speciellt när man ätit pergo för man äter ju det bara för att kunna bli gravid en dag i månaden liksom och får man inte till det då så har man ju ätit det helt i onödan.. såååååååå skönt att den tiden är förbi
    hmm...måstre helt ärligt , med handen på hjärtat säga att detta inte stämmer på mig längre-vill inte ha sex alls. Punkt. . Avis på dig dock
  • Macpau
    FrkSommar skrev 2010-02-26 20:19:47 följande:
    Liffan:Känner igen känslan så väl! Min sambo försöker verkligen vara stöttande occh för det mesta är han toppen men ibland känns han nästan kall och känslolös men jag frågade och fick till svar att han också har sina gråt perioder och helst inte vill ha fler. Förstår honom så väl!!! Det smittar ju liksom...Jag har börjat att försöka ta så många av mina psykbryt på egenhand för att inte göra sambon deppigare än nödvändigt för uppenbarligen har han gjort det för mig väldigt länge..... fast visst är det ganska befriande attf å ha psykbryten gemensamt, det ger ju en större känsla av att man verkligen är två om det här!Hoppas att du känner dig bättre!!Kanske är världens sämsta råd men ... jag började skriva dagbok, bara när jag blir nedslagen... hjälper att få det ur systemet ... men det är "livsfarligt" att gå tillbaka och kolla på tidigare dagboksinlägg....*kram*
    Åh, en dagbok låter jättebra! Ska nog börja med det när jag sätter igång med spray/sprutorna! Tack för tipset:)
  • naas

Hej, tänkte att jag kanske också kunde platsa här {#lang_emotions_smile}?

Jag har inte varit så aktiv här på familjeliv tidigare i alla fall inte som "skribent"; faktum är att det här nog är mitt första inlägg. Jag brukar kika igenom forumen ibland, men har inte liksom känt för att vara med förrän nu. Men ni verkar vara ett härligt gäng här, och det skulle vara roligt att få vara med.

Jag och min man har försökt få barn i nästan exakt 2 år nu. När vi hade försökt i lite drygt ett år bestämde vi oss för att söka hjälp, och vi har nu genomgått en utredning. Min man har tagit spermaprov och jag har tagit diverse blodprov, genomgått en titthålsoperation och blivit spolad. Resultatet av utredningen blev att min man har ett lite för lågt spermieantal, och min ena äggledare är fullständigt fullproppad (orsaken är oklar och man gjorde inget åt detta eftersom det ska fungera med en äggledare). Läkarna sa trots detta att det skulle fungera för oss, men det har det ännu inte gjort. Vår läkare har därför skickat en remiss till Sahlgrenska och han trodde att vi skulle få genomgå IVF. Vi går och väntar på att få hem brevet med kallelsen, och inom ramen för vårdgarantin, så borde den komma senast i april. Trots att det bara är två månader kvar tills dess så känns det som en evighet.

Ni som redan har fått kallelse och eventuellt varit på möte: Hur länge fick ni vänta på kallelse? Hur långt innan mötet fick ni kallelsen? Vad hände på första mötet? 

Några av er hade redan påbörjat behandling. Hur lång tid tog det från första mötet till behandlingen startade?

Trevlig helg på er alla {#lang_emotions_smile}

• Macpau
    naas skrev 2010-02-27 10:45:54 följande:
    Hej, tänkte att jag kanske också kunde platsa här ?Jag har inte varit så aktiv här på familjeliv tidigare i alla fall inte som "skribent"; faktum är att det här nog är mitt första inlägg. Jag brukar kika igenom forumen ibland, men har inte liksom känt för att vara med förrän nu. Men ni verkar vara ett härligt gäng här, och det skulle vara roligt att få vara med.Jag och min man har försökt få barn i nästan exakt 2 år nu. När vi hade försökt i lite drygt ett år bestämde vi oss för att söka hjälp, och vi har nu genomgått en utredning. Min man har tagit spermaprov och jag har tagit diverse blodprov, genomgått en titthålsoperation och blivit spolad. Resultatet av utredningen blev att min man har ett lite för lågt spermieantal, och min ena äggledare är fullständigt fullproppad (orsaken är oklar och man gjorde inget åt detta eftersom det ska fungera med en äggledare). Läkarna sa trots detta att det skulle fungera för oss, men det har det ännu inte gjort. Vår läkare har därför skickat en remiss till Sahlgrenska och han trodde att vi skulle få genomgå IVF. Vi går och väntar på att få hem brevet med kallelsen, och inom ramen för vårdgarantin, så borde den komma senast i april. Trots att det bara är två månader kvar tills dess så känns det som en evighet. Ni som redan har fått kallelse och eventuellt varit på möte: Hur länge fick ni vänta på kallelse? Hur långt innan mötet fick ni kallelsen? Vad hände på första mötet? Några av er hade redan påbörjat behandling. Hur lång tid tog det från första mötet till behandlingen startade? Trevlig helg på er alla
    Jättevälkommen hit! Vad roligt att ud fastnade  för vår tråd . Tja, lite partisk är man allt, men det är en väldigt trevlig tråd som stöttar

Jag har inte kommit så långt alls-var på sista utrednismöte den 26 janauri. Läkaren satte upp mig i ivf kön och jag fick hem ett brev veckan efter att vi står på väntelista för ivf, räknat från den 4 feb. Alltså ska vi ha vårt första möte innan den 5 maj... sen ska det nog gå rätt så fort!

Det står lite mer i tråden längre bak, info från dem som har kommilt längre i processen.
  • Lycklig vill ha mer

Hej tjejer. Då har jag startat med sprutorna, har sprutat i två dagar nu och jag ska på vul på tisdag. Spännande. Var lite nervös först men sprutorna är verkligen inget problem. Skönt

• Macpau
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-27 10:57:56 följande:
    Hej tjejer. Då har jag startat med sprutorna, har sprutat i två dagar nu och jag ska på vul på tisdag. Spännande. Var lite nervös först men sprutorna är verkligen inget problem. Skönt
    Vad spännande! Är det inga problem alls att ta sprutorna? Gud vad skönt!

Jag är inte så oroligt för dem...däremot äggplocket!!! Jag är så jäkla dum som läser allas upplevelser i sambad med äp (och vem skriver bra saker, liksom? givetvis hamnar jag där de har varit med hemska upplevelser...hahahaha...jag får allt skylla mig själv). Sen har jag "youtubat" äp också. Som tur var kom min sambo och stängde snabbt igen datorn framför näsan på mig när jag började oja mig. Vissa saker är bäst att inte undersöka..hur lockande det än är, för ett kontrollfreak som jag .

Trösten är det är värt det. Och kan andra göra det så borde ju även lilla jag klara av det!
  • Lycklig vill ha mer
    Macpau skrev 2010-02-27 11:03:41 följande:
    Vad spännande! Är det inga problem alls att ta sprutorna? Gud vad skönt! Jag är inte så oroligt för dem...däremot äggplocket!!! Jag är så jäkla dum som läser allas upplevelser i sambad med äp (och vem skriver bra saker, liksom? givetvis hamnar jag där de har varit med hemska upplevelser...hahahaha...jag får allt skylla mig själv). Sen har jag "youtubat" äp också. Som tur var kom min sambo och stängde snabbt igen datorn framför näsan på mig när jag började oja mig. Vissa saker är bäst att inte undersöka..hur lockande det än är, för ett kontrollfreak som jag .Trösten är det är värt det. Och kan andra göra det så borde ju även lilla jag klara av det!
    Ja vi fixar det allihopa. Får väl be om massa smärtstilllande när det är äggplock.
  • Stella Kardunn

Naas > Jag blev lite osäker på om din läkare skickat remiss till reproduktionskliniken för IVF eller om han skickat en för utredning? Med tanke på allt du redan gått igenom låter det mest troligt att han skickat en för IVF, i sådana fall tror jag du kan var rätt säker på att få en kallelse bra precis när det gått 3 månader från den dagen remissbekräftelsen var daterad.

Efter nybesöket hamnar ni i en ny kö, som kan vara upp till 3 månader lång den med, så mao bör det som längst ta 6 månader från remissbekräftelse tills ni kan få göra första försöket, om allt går som på räls. Som tur är verkar det dock som andra kön varit kortare ett tag så de som väntat där fått tid snabbare än så, så det håller vi tummarna för!

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?