• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • MissDrutten
    MaMaS skrev 2010-02-25 11:13:57 följande:
    ju mer jag tänker desto mer förvirrad blir jag jo, jag ska köra med prego UNDER tiden jag står i kö till ivf. Men de sa ju att kötiden var ca 3 mån. Men alla andra verkar ju ha sluppit denna 3 mån kö för ivf och fått ett första besök och datum för ivf direkt (så har jag fattade det, men kanske har fel) eller har alla ni som nu varit på möte och fått tid till ivf varit på ett möte tidigare där ni fick ta blodprov osv (finiz, vet att inte du gjort det) jag fattar ingenting!!!
    hej.
    Jag och sambo var först på infertilitetskliniken där vi bor. Där fick vi veta att vi skulle ta en del prover, han spermaprov och jag ämnsesomsättningsprov, hepatit mm. Efter nästan ett år (!!!) blev vi kallade till gyn och gick igenom provsvar. Detta var tydligen den utredning som de pratat om på kliniken. Läkaren på gyn talade om att min killes spermier hade dålig rörlighet och att vi skulle få hjälp med ivf nere i göteborg. Cirka 2,5 månad senare kom kallelsen så 11 januari var vi på Sahlgrenska. I och med att alla prover var tagna då så behövde vi inte ta om de.

Idag började jag med Sprayen, får se hur det blir. Läser man biverkningarna som kan uppstå blir man nästan mörkrädd. Men förhoppningsvis är det värt det. Den 16 mars ska jag börja ta hormoninjektionerna.

Tycker att allt gått fort sedan vi började på Sahlgrenska och personalen där är fantastisk.
  • FrkSommar

McPau - du verlar ha en riktigt förnuftigt sambo :)
    Jag vågar inte ens riktigt erkänna att jag "hänger här" men jag är sååååååååå glad jatt jag hittade denna tåden!!!!

• Macpau
    FrkSommar skrev 2010-02-27 20:18:32 följande:
    McPau - du verlar ha en riktigt förnuftigt sambo :)Jag vågar inte ens riktigt erkänna att jag "hänger här" men jag är sååååååååå glad jatt jag hittade denna tåden!!!!
    hahaha...ja JAG kommer då aldrig erkänna det för honom . Fatta vad självgod han skulle bli .

Visst är det skönt att kunna prata med folk i samma situation!

kram 6 ha en riktigt trevlig helg allihopa. imorgon ska jag upp tidigt för att göra bunch åt vänner som kommer över. Tänkte köra en riktig amerikansk brunch med bagels, am. pannkakor med lännsirap, egenpressad juice och ägg & bacon. Gott gott! Men tar tyvärr tid.

kramar:)
  • Vitsippa76

Lycklig vill ha mer: Vad skönt att hör att det funkar bra med sprutorna. Vi är nog alla nervösa för vad som händer när man mixtrar med hormonerna i våra kroppar. Man vet ju hur man reagerar på de "normala" hormonförändringar...
    Macpau: Jo, visst är man nervös för äggplocket också. Man får väl försöka att inte måla f*n på väggen. Läkaren och barnmorskan bedyrade att de flesta inte alls tycker att det är så farligt. Naturligtvis är det deras uppgift att försöka lugna oss, men just nu väljer jag att försöka tro på dem.
    naas skrev 2010-02-27 10:45:54 följande:
    Ni som redan har fått kallelse och eventuellt varit på möte: Hur länge fick ni vänta på kallelse? Hur långt innan mötet fick ni kallelsen? Vad hände på första mötet?  Några av er hade redan påbörjat behandling. Hur lång tid tog det från första mötet till behandlingen startade? Trevlig helg på er alla
    Välkommen! Jag är också ganska ny här. När vi började försöka var jag inne och kikade ibland, men tröttnade ganska snabbt på alla halvt hysteriska jämföranden av graviditetssymptom mm. I den situationen vi är nu är det dock jätteskönt att läsa om andra som är i samma situation  och jag är glad att jag hittade er!
    Första mötet inför IVF är egentligen två:

Först en gruppinformation på en timme. En ganska absurd situation egentligen, med 14 personer som aldrig sett varandra förut och får info om något som verkligen känns privat. Man får titta på en film, lite halvtöntig, men som ändå beskriver processen ganska bra och även får med de känslor som kan komma. Sedan informerar barnmorskan lite till, mer tekniskt hur det går till. 
    Därefter (för oss två dagar senare) var det dags för läkarbesök, det som kallas nybesök. Först en timme med läkare för att gå igenom hälsodeklarationer, tidigare provresultat och göra en undersökning, inklusive vul. Direkt därefter satt vi en bra stund med en barnmorska för att planera när vi skulle sätta igång. Hon gick också igenom alltihop en gång till och såg till att vi verkligen hade förstått. Ett jättebra möte! När vi kom därifrån var vi omtumlade och trötta, men faktiskt lugna och hoppfulla! De senaste nätterna har dock varit oroliga, det är mycket som skall bearbetas i huvudet... 
    Hoppsan, det blev visst en hel uppsats det här. Sorry! Nu skall jag återgå till lördagskvällen i TV-soffan. Kul att Anna Bergendahl vann. Hon är verkligen duktig, och hon blev så glad!{#lang_emotions_smile}
  • Macpau
    Vitsippa76 skrev 2010-02-27 22:00:43 följande:
    jag är rätt duktig på att tänka just på de västa tänkbara scenarierna när det gäller sjukhus,tyvärr ( heter det så i plural?)...ska försöka tänka lite som du. Ni andra får gärna hindra mig när jag börjar komma igång .

Här ska lagas frukost!

kram på er alla
  • Vitsippa76

Lycka till med brynchen, Mcpau! låter gott! Själv skall jag sätta igång med bull- och tårtbak, för idag blir det födelsedagsfika! Med massa barn här med. Kluvna känslor!

• Vitsippa76

Oj, slant på tangenterna! Brynch kanske är gott det med?{#lang_emotions_wink}

• Liffan

FrkSommar, Försöker, Macpau: Tack för era fina svar! Det hjälper verkligen! Det är så skönt att veta att man inte är ensam om det här.

Macpau: vilken gullig historia om det gamla paret - tror att det ligger mycket i det! hoppas att bebiskalaset gick ok! och att brunchen blev fantastisk! det blev den säkert *avundsjuk*

Lycklig: äntligen sprutor! gud vad vi går framåt i tråden! skönt att det går så bra. bestämmer mig för att det ska bli så för oss alla!

MissDrutten: spännande att vara igång!

Välkommen Naas! Bra val av tråd att debutera i!

Min helg har verkligen inte varit på topp. Det började som sagt med psykbrytet som efter stöd härifrån kändes mycket bättre. i lördags fick jag mens och hade mensvärken från helvetet. var och fikade på stan, fick rusa hem och bädda mer mig med en flaska varmt vatten (ingen sån fin som är avsedd för mensvärk, det har jag ingen, utan en PET-flaska som min sambo fixade iordning). det blev bättre av den och alvedon. kl fem i morse vaknade jag av att jag mådde illa. träffade min sambo på väg till toaletten. han mådde också illa och sen har vi spytt resten av dagen. inte den bästa söndagen... dessutom bor min syster i Chile och nu har vi visserligen hört av henne (och hon lever men är chockad) men det gick över ett dygn innan hon kunde få kontakt med oss.

nu får jag väl vara hemma från jobbet några dagar men sen ska livet ta en ljusare vändning i och med pergostart på onsdag!

Kramar till er alla fina, fina!!

• MIA SD

Hej alla!
    Mensen har nu äntligen kommit!! Efter en hård lördag med takskottning hemma hos mina föräldrar döck en vecka föesenad äntligen upp!!!
    Nu är det sprut start på onsdag som gäller!!
    Jag fick för första gången i livet mensvärk ocj hade ont idag.. Undrar om det har med medicinen att göra!!??
    Är nu ännu mera humörkänslig - gråter för minsta lilla!!!
    Snart är det dax!!{#lang_emotions_sealed}

• MIA SD

Nej, Jag är inte full.. bara trött..
    förlåt alla felstavningarna..

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?