• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-25 10:19:16 följande:
    Tycker det är mycket konstigt. Varför stod det inte det i vår kallelse? åh, vad arg jag blir!!! De sa ju att det var ca 3 mån väntetid, det tycker jag är jätte länge  Jag ska komma och göra vul efter min första pergo-kur. Funkar inte det ska jag göra en dubbel kur mån efter och sen trippel om inte det heller funkar, SEN blir det ivf...åh, nu är jag sist av alla helt plötsligt 
    åh, jag vet inte hur de tänker...kan du inte ringa dem och förklara läget och fråga lite samtidigt om din process?

Minns inte hur det var för dig riktigt, men skulle du inte köra med Pergon under tiden du står i ivf kön (för att få ett datum inför intromötet?) Eller menar de nu att du först ska testa pergo i 3 månader INNAN ni ställs i kö??
  • MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-25 11:08:27 följande:
    åh, jag vet inte hur de tänker...kan du inte ringa dem och förklara läget och fråga lite samtidigt om din process? Minns inte hur det var för dig riktigt, men skulle du inte köra med Pergon under tiden du står i ivf kön (för att få ett datum inför intromötet?) Eller menar de nu att du först ska testa pergo i 3 månader INNAN ni ställs i kö??
    ju mer jag tänker desto mer förvirrad blir jag
    jo, jag ska köra med prego UNDER tiden jag står i kö till ivf. Men de sa ju att kötiden var ca 3 mån. Men alla andra verkar ju ha sluppit denna 3 mån kö för ivf och fått ett första besök och datum för ivf direkt (så har jag fattade det, men kanske har fel)
    eller har alla ni som nu varit på möte och fått tid till ivf varit på ett möte tidigare där ni fick ta blodprov osv (finiz, vet att inte du gjort det)
    jag fattar ingenting!!!
  • Stella Kardunn
    MaMaS skrev 2010-02-25 09:45:27 följande:
    Ja, vi har gått hos en gyn innan och där tagit blodprov för prog.värde, spolning av äggledare och spermaprov. Hittade inget fel så han skickade remiss till sahlgrenska i dec och nu i mån var vi på sahlgrenska första gången. De tog då prover för hiv, hepatit, sköldkörteln och något annat. Har ni redan tagit alla dessa prover??
    Både jag och sambon fick ta blodproverna som var nödvändiga för IVF (sorry det var så han sa och jag minns inte exakt vilka det var, jag fick iaf lämna flera rör, medan det räckte med ett för sambon) samma dag läkaren på gynkliniken beslutade att skriva remiss till Sahlgrenska (juli -09). Vi gick direkt från Gynkliniken till labbet. 

Nu när vår remiss aktualiserades frågade jag om vi skulle gå och ta om några prover, men det var inte nödvändigt sa vår läkare, så jag hoppas detta betyder att vi inte behöver ta ytterligare prover när vi väl kommer till Sahlgrenska.

Uff jag får nog sätta mig och läsa på lite mer om allt det här tror jag, har inte riktigt koll på vad som ska vara gjort eller inte...
  • Tarda
    MaMaS skrev 2010-02-25 09:45:27 följande:
    Ja, vi har gått hos en gyn innan och där tagit blodprov för prog.värde, spolning av äggledare och spermaprov. Hittade inget fel så han skickade remiss till sahlgrenska i dec och nu i mån var vi på sahlgrenska första gången. De tog då prover för hiv, hepatit, sköldkörteln och något annat. Har ni redan tagit alla dessa prover??
    Har man gjort sin infertilitetsutredning på SU har man redan tagit de prover du nämner när man gör den, men om man som ni är utredda på ett annat ställe vill nog SU ta sina egna prover.
  • Tarda

Kanska borde presentera mig.

Jag och fästmannen var på nybesök och gruppinfo förra veckan, vi har planerat vårt första äggplock till v. 22, min cykel är ojämn så det kan bli +- någon vecka. Det fanns tider redan i april men våren är redan fullbokad och stressig som det är så vi kom fram till att lägga det så nära deras sommarstängning som möjligt. Misslyckas vi finns det ändå inget vi kan göra för ens de öppnar i höst o det känns skönt på något sätt.

Har mått väldigt dåligt av den här görabarnkarusellen det sista året men sen vi bestämde oss för att gifta oss i september har jag slappnat av, eller rättare sagt kastat mig på bröllopskarusellen och det är en väldigt bra distraktion, rekommenderas varmt...

Avvaktar med att beställa klänning ett tag, vid midsommar borde vi veta om det blir ett vitt bröllop för mig.

• FrkSommar

Hej!

kan jag få vara med på ett hörn?
    Sambon och jag har gjort hela vår utredning på Sahlgrenska, kom in på egenremiss och träffade dem för första gången i juni förra året. Fick lämna blod och spermaprover innan sommarstängningen men sedan blev det ett långt uppehåll för oss eftersom mitt cellprov inte såg så bra ut. I november blev jag äntligen "friskförklarad" och ett par dagar innan jul gjordes min spolning. I mitten av januari fick vi träffa läkaren igen och det bestämdes att vi skulle gå direkt på IVF och hoppa över pergo mm eftersom de verkligen inte kan hitta något fel hos någon av oss och eftersom jag ganska ärligt sa att jag vore tacksam om jag aldrig mer behövde ha sex.... aldrig är väl förhoppningsvis att ta i men det ar verkligen frestat på att hela tiden ha koll på klockan, kan inte fatta att min sambo ens har lyckats prestera!! Läkaren skickade remissen till IVF enheten den 19 januari och den 26 januari fick vi bekräftelse på att vi nu står på väntelista och kommer att bli kallade inom 3 månader. Jag har förstått att många fått vänta väldigt länge på brevet med bekräftelsen till IVFkön så jag blev glatt överraskad.
    Hoppas jag på för mycket om jag hoppas på ett första IVF försök innan sommarstängningen?

• Vitsippa76

Försöker79: Jag tycker absolut att du skall ringa till Sahlgrenska för att få klarhet. Jag tycker att de var väldigt hjälpsamma och tålmodiga och påpekade flera gånger att man absolut skulle ringa om man undrade något, istället för att gå hemma och oroa sig. Ring imorgon! Man blir ju galen av att bara gå och undra!

För oss var det också tre månaders väntetid, från det att remissen skickades när vi var färdigutredda här hemma. 
    MIA SD skrev 2010-02-25 10:27:03 följande:
     Någon mer som gått upp i vikt av sprayen!! Har det skitjobbigt!! 
    Stackars dig! Kämpa på och försök att tänka på att det är värt det!
    Tarda skrev 2010-02-25 17:03:48 följande:
    Kanska borde presentera mig. Jag och fästmannen var på nybesök och gruppinfo förra veckan, vi har planerat vårt första äggplock till v. 22, min cykel är ojämn så det kan bli +- någon vecka. Det fanns tider redan i april men våren är redan fullbokad och stressig som det är så vi kom fram till att lägga det så nära deras sommarstängning som möjligt. Misslyckas vi finns det ändå inget vi kan göra för ens de öppnar i höst o det känns skönt på något sätt. Har mått väldigt dåligt av den här görabarnkarusellen det sista året men sen vi bestämde oss för att gifta oss i september har jag slappnat av, eller rättare sagt kastat mig på bröllopskarusellen och det är en väldigt bra distraktion, rekommenderas varmt... Avvaktar med att beställa klänning ett tag, vid midsommar borde vi veta om det blir ett vitt bröllop för mig.
    Tarda: Välkommen! Då ligger vi nära varandra, vi har planerat äggplock till v. 20.
  • Kajsa 30

Hej! Får jag vara med här?
    Ska göra mitt fjärde IVF om typ 4 veckor,denna gång blir det på SU.
    Efter mitt missfall :((

• Macpau

Åh vad roligt med flera i tråden! (missförstå mig rätt)

Tarda skrev 2010-02-25 17:03:48 följande:
    Kanska borde presentera mig.Jag och fästmannen var på nybesök och gruppinfo förra veckan, vi har planerat vårt första äggplock till v. 22, min cykel är ojämn så det kan bli +- någon vecka. Det fanns tider redan i april men våren är redan fullbokad och stressig som det är så vi kom fram till att lägga det så nära deras sommarstängning som möjligt. Misslyckas vi finns det ändå inget vi kan göra för ens de öppnar i höst o det känns skönt på något sätt.Har mått väldigt dåligt av den här görabarnkarusellen det sista året men sen vi bestämde oss för att gifta oss i september har jag slappnat av, eller rättare sagt kastat mig på bröllopskarusellen och det är en väldigt bra distraktion, rekommenderas varmt...Avvaktar med att beställa klänning ett tag, vid midsommar borde vi veta om det blir ett vitt bröllop för mig.
    Välkommen Tarda!

Vi planerar också bröllop! När vi först började at planera för barn i dec 2007 så tänkte vi att vi går poå det först och gifer oss sen...nu har vi insett att vi kan förbli ogifta ett bra atg framöver...så vi slår till i juni:). Sunt tänkt med att inte stressa med ivf (om man nu är så stark att inte hoppa på det direkt).
    FrkSommar skrev 2010-02-25 17:16:37 följande:
    Hej!kan jag få vara med på ett hörn?Sambon och jag har gjort hela vår utredning på Sahlgrenska, kom in på egenremiss och träffade dem för första gången i juni förra året. Fick lämna blod och spermaprover innan sommarstängningen men sedan blev det ett långt uppehåll för oss eftersom mitt cellprov inte såg så bra ut. I november blev jag äntligen "friskförklarad" och ett par dagar innan jul gjordes min spolning. I mitten av januari fick vi träffa läkaren igen och det bestämdes att vi skulle gå direkt på IVF och hoppa över pergo mm eftersom de verkligen inte kan hitta något fel hos någon av oss och eftersom jag ganska ärligt sa att jag vore tacksam om jag aldrig mer behövde ha sex.... aldrig är väl förhoppningsvis att ta i men det ar verkligen frestat på att hela tiden ha koll på klockan, kan inte fatta att min sambo ens har lyckats prestera!! Läkaren skickade remissen till IVF enheten den 19 januari och den 26 januari fick vi bekräftelse på att vi nu står på väntelista och kommer att bli kallade inom 3 månader. Jag har förstått att många fått vänta väldigt länge på brevet med bekräftelsen till IVFkön så jag blev glatt överraskad.Hoppas jag på för mycket om jag hoppas på ett första IVF försök innan sommarstängningen?
    Hejsan!

Jag har för mig att vi har "setts" i tidigare trådar...blir så när man har hängt här ett tag . Vi fick köbekräftelsen bara några dagar efter er! Kul att vi ligger så lika. Lkarn sa att hon trodde att vi skule hinna med ett försök innan sommaren...så det borde gälla er med då:). Visst är man tacksam över att våra killar ä "prestationsfugliga" när det väl gäller! har hört ett par historier där killen "inte känner för det", inte vill höra att det är äl" eller annat skit. Måste vi så måste väl de
    Kajsa 30 skrev 2010-02-25 17:59:41 följande:
    Hej! Får jag vara med här?Ska göra mitt fjärde IVF om typ 4 veckor,denna gång blir det på SU.Efter mitt missfall :((
    Klart du ska vara med här! Beklagar ditt mf. jag fick ma i v.10 för ett par månader sedan...
     Då kan du vara vårt ivf orakel . Hur har du upplevt alltihopa med hormoner, äp, etc? Vore intressant att höra från någon som har genomgått detta. Hoppas verkligen att du lyckas nu. Har du inte varit på su innan?

håller tummarna för oss alla- detta måste väl ändå vara vårt år nu. 2010 är ett jämnt, fint nummer ;)

kramar
  • Macpau
    bubblan79 skrev 2010-02-25 08:55:18 följande:
    Hejsan hej.. jag sitter och väntar på första mötet på sahlgrenska för ivf nu.. har gått igenom alla utredningar och provat hormoner och allt möjligt vilket inte hjälpt så äntligen fick vi vår remiss till ivf. inom 3 månader skulle vi få en tid står det i brevet och det är nu 2 månader kvar.. får se om vi hinner innan sommarn men det hoppas jag..Kul att höra att det är 9 försök.. jag har funderat lite på hur det funkade för jag hörde att man får tre försök bekostade men förstod inte hur dom menade att de försöken räknades...En sten har lättat från mitt hjärta nu när ivf-cirkeln är i gång.. det känns så skönt att inte behöva pricka äl längre eller bli sur när mensen kommer.. haha inte för att man inte försöker pricka äl men.. pressen är inte lika hög längre och det känns jätteskönt
    hej bubblan! Förlåt att vi helt har missat ditt inlägg-du är jättevälkommen hit om du vill hänga på :). Visst är det underbart att man känner att den där pressen att lyckas har lättat lite...för om jag fick välja så skulle jag inte ha sex på braaaa länge!!

Nu när vi är ett gäng så vill jag slå ett litet slag för vår andra tråd, där vi kan fylla i vår bakgrund och se hur vi ligger til i ivf karusellen. Jag ska föröska förbättra den lite så det blir mer överskådligt (som någon gjorde så fint i denna tråden). Länken finns i presentationen i trådstart högst upp:=)
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?