• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Liffan

Lycklig: Mens, yes!! Lycka till med sprutan!

Försöker: Förstår att du känner dig frustrerad! Ring och hör med dem vad det är som gäller! Vi var på vårt avslutande samtal idag och ska äta pergo i tre månader och sen sätter de oss i kön för IVF. De ville inte sätta oss där direkt och det kanske är det som har hänt med dig också? Vi har gjort hela utredningen på SU och tagit alla dessa prover men jag vet inte om vi får ta om när man flyttas över från reproduktionsmedicin till IVF...

Mia: Det finns ju lite olika behandligar inom IVF så det kan kanske bero på det? Jobbigt med vikten!!

Trevligt med nya ansikten! Välkomna allihopa!

Vi var som sagt på samtal idag. det var väl trevligt... men hon tyckte att vi skulle pröva pergo i tre månader och jag började nästan gråta men hon tyckte att det var värt ett försök, även om jag har regelbunden ägglossning. jag tänker på dig Macpau och hoppas att det ska funka för oss också.

egentligen är det kanske bra, våren är FULLBOKAD och hösten ska jag försöka planera redan nu så att det blir lite lugnare. om vi inte lyckas inom dessa tre försök skickar de remiss och då kommer vi igång i höst. det känns som evigheter tills dess. men jag kommer igång fort och börjar med pergon redan nästa vecka, ska få mens imorgon och ska börja på dag fem i cykeln. tydligen var det brist på pergo hos apoteken (och hos leverantören) så det kanske blir det det faller på... jag kanske återkommer med en efterlysning om det är någon som har några tabletter att dela med sig av...

KRAMAR TILL ER ALLA

• Macpau
    Liffan skrev 2010-02-25 20:14:18 följande:
    Lycklig: Mens, yes!! Lycka till med sprutan! Försöker: Förstår att du känner dig frustrerad! Ring och hör med dem vad det är som gäller! Vi var på vårt avslutande samtal idag och ska äta pergo i tre månader och sen sätter de oss i kön för IVF. De ville inte sätta oss där direkt och det kanske är det som har hänt med dig också? Vi har gjort hela utredningen på SU och tagit alla dessa prover men jag vet inte om vi får ta om när man flyttas över från reproduktionsmedicin till IVF... Mia: Det finns ju lite olika behandligar inom IVF så det kan kanske bero på det? Jobbigt med vikten!! Trevligt med nya ansikten! Välkomna allihopa! Vi var som sagt på samtal idag. det var väl trevligt... men hon tyckte att vi skulle pröva pergo i tre månader och jag började nästan gråta men hon tyckte att det var värt ett försök, även om jag har regelbunden ägglossning. jag tänker på dig Macpau och hoppas att det ska funka för oss också. egentligen är det kanske bra, våren är FULLBOKAD och hösten ska jag försöka planera redan nu så att det blir lite lugnare. om vi inte lyckas inom dessa tre försök skickar de remiss och då kommer vi igång i höst. det känns som evigheter tills dess. men jag kommer igång fort och börjar med pergon redan nästa vecka, ska få mens imorgon och ska börja på dag fem i cykeln. tydligen var det brist på pergo hos apoteken (och hos leverantören) så det kanske blir det det faller på... jag kanske återkommer med en efterlysning om det är någon som har några tabletter att dela med sig av... KRAMAR TILL ER ALLA
    Hej gumman!

Jag förstår frustrationen med att få "vänta" i 3 månander och äta pergo. Jag hade som du egen äl och mens..men som sagt-det funkade för mig! Blev gravid månaden efter 2a kuren (hade uppehåll då från pergon). Om du kollar runt lite så ser statistiken inte så dum ut . Har du frågor om pergo är det bara att fråga! Det verkar som att pergon är slut på många ställen! Sa de när de får tillbaka den? Har försök på 1 pkt till som jag inte riktigt har bestämt om jag ska ta eller inte...annars hojtar jag till:)
  • Liffan
    Macpau skrev 2010-02-25 21:28:28 följande:
    Hej gumman!Jag förstår frustrationen med att få "vänta" i 3 månander och äta pergo. Jag hade som du egen äl och mens..men som sagt-det funkade för mig! Blev gravid månaden efter 2a kuren (hade uppehåll då från pergon). Om du kollar runt lite så ser statistiken inte så dum ut . Har du frågor om pergo är det bara att fråga! Det verkar som att pergon är slut på många ställen! Sa de när de får tillbaka den? Har försök på 1 pkt till som jag inte riktigt har bestämt om jag ska ta eller inte...annars hojtar jag till:)
    Hej fina Macpau!! Ja, jag har verkligen tänkt på dig när jag försöker tänka positivt angående detta. ska försöka kolla lite statistik och förhopp ningvis få uppmuntran. min sambo var så enormt positiv och sa hela tiden "jag känner stor tilltro till det här". Läkaren log lite åt honom (såklart). det är ju fint att han försöker stötta ändå . jag har med mig dina tips på nattliga svettningar som biverkningar. det lär jag drabbas av (har viss tendens till det ändå )

Barnmorskan sa att hon trodde att det hade börjat fyllas på nu men det kändes som att det mest var en lugnande kommentar så att vi inte skulle gå därifrån upprörda. jag ger mig ut på pergojakt imorgon!
  • MaMaS

Tarda: Ok, tack för info. Kanske därför det blir såhär för oss då. Och förresten välkommen hit!! Ja, vi har också diskuterat att vi gifter oss, men jag vet inte om jag vill vara gravid och gifta mig, med tanke på att man inte vet när man blir gravid. Vi får se. Men jag förstår att det varit skönt att få tänka på något annat. 

Frk Sommar: Välkommen hit!
    Kajsa30: Välkommen hit! usch, vad jobbigt med missfall. Håller tummarna stenhårt för att det går bra denna gången. Du kommer nog få massor av frågor av oss andra, hoppas det är ok
    Liffan: Verkar som vi ligger väldigt lika i tiden. Jag ska börja med pergo om ca 2 veckor, väntar bara på att mensen ska komma igång. Är det slut på pergo?? Jag hämtade ut mina tabletter i tis och det var inga problem. Hoppas du också får tag på dina! Det verkar ändå som pergo hjälpt väldigt många, just när det inte hittar något annat fel, så vi får hålla tummarna att det gäller för oss också. 
  • bubblan79
    Macpau skrev 2010-02-25 19:11:49 följande:
    hej bubblan! Förlåt att vi helt har missat ditt inlägg-du är jättevälkommen hit om du vill hänga på :). Visst är det underbart att man känner att den där pressen att lyckas har lättat lite...för om jag fick välja så skulle jag inte ha sex på braaaa länge!!Nu när vi är ett gäng så vill jag slå ett litet slag för vår andra tråd, där vi kan fylla i vår bakgrund och se hur vi ligger til i ivf karusellen. Jag ska föröska förbättra den lite så det blir mer överskådligt (som någon gjorde så fint i denna tråden). Länken finns i presentationen i trådstart högst upp:=)
    haha jag har ju gärna hur mycke sex som helst men inte på bestämda tiden, fy va oromantiskt.. i början gick de väl bra för då var de ju spännande men sen har det ju gått över till mer eller mindre tvång.. speciellt när man ätit pergo för man äter ju det bara för att kunna bli gravid en dag i månaden liksom och får man inte till det då så har man ju ätit det helt i onödan.. såååååååå skönt att den tiden är förbi
    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Stella Kardunn

Apropå Pergotime....Det verkar som om apoteken har fått leveranser igen nu, tror det började släppa redan förra veckan på vissa ställen, jag löste ut mina på ett apotek som tillhör "Hjärtat" kedjan i förra veckan och då hade de flera i lager.

• Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-02-26 11:28:09 följande:
    Apropå Pergotime....Det verkar som om apoteken har fått leveranser igen nu, tror det började släppa redan förra veckan på vissa ställen, jag löste ut mina på ett apotek som tillhör "Hjärtat" kedjan i förra veckan och då hade de flera i lager.
    Jag har för mig att Hjärtat finns i Nordstan. Bara att rusa dit!
  • Liffan

Hej tjejer!

Försöker: Ja, vi verkar ligga nära varandra! känns skönt att vi kan vara lite efter tillsammans! jag håller tummarna för oss båda!

jag hämtade ut pergo idag och det var inte heller några problem så barnmorskans varningar var bara skrämselpropaganda...

skulle fått mens idag men ingen än. kom på att jag hade lite sen ägglossning så den är nog inte att vänta förrän på söndag typ. för på g är den och dessutom gjorde jag ju vul igår och läkaren kommenterade att jag hade en tjock och fin slemhinna som indikerade att mens var på väg så inga hopp här inte.

lugn hemmakväll - är helt slut efter den här veckan! hoppas att ni andra gör nåt roligt!

Kram

• Liffan

Fick för övrigt totalt psykbryt igår. grät och grät och kunde knappt andas. idag var jag helt svullen om ögonen från all gråt. inte mycket smink som hjälper då. jag tycker att jag är rätt bra på att hålla humöret uppe men just vid mens och när jag har varit på SU så aktualiseras faktumet av vi aldrig blir gravida. tyvärr tycker jag inte att min sambo var så stöttande den här gången vilket ju också spädde på ledsenheten. inte en rolig dag och jag har känt mig rätt instabil idag också. ja ja, jag gissar att det måste vara så också ibland...

• FrkSommar

Liffan:
    Känner igen känslan så väl! Min sambo försöker verkligen vara stöttande occh för det mesta är han toppen men ibland känns han nästan kall och känslolös men jag frågade och fick till svar att han också har sina gråt perioder och helst inte vill ha fler. Förstår honom så väl!!! Det smittar ju liksom...
    Jag har börjat att försöka ta så många av mina psykbryt på egenhand för att inte göra sambon deppigare än nödvändigt för uppenbarligen har han gjort det för mig väldigt länge.

.... fast visst är det ganska befriande attf å ha psykbryten gemensamt, det ger ju en större känsla av att man verkligen är två om det här!

Hoppas att du känner dig bättre!!

Kanske är världens sämsta råd men ... jag började skriva dagbok, bara när jag blir nedslagen... hjälper att få det ur systemet ... men det är "livsfarligt" att gå tillbaka och kolla på tidigare dagboksinlägg....

*kram*

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?