Inlägg från: Vitsippa76 |Visa alla inlägg
  • Vitsippa76

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej!

Får jag hoppa in här? Blev så glad när jag hittade er, och känner igen mig i mycket som ni skrivit om (har läst några dagar bakåt). Skönt att läsa om andras tankar om "måstesex" och förtvivlan när magarna växer på andra. 
    Vi går också på Sahlgrenska, var på gruppinfo igår och skall på första läkarbesöket imorgon, det verkar som om jag och Finiz nästan går om varandra där... Pirrigt! Väntan har varit lång för att komma hit och plötsligt är man här! Är det någon som vet hur lång väntetid det är från nybesök tills man verkligen sätter igång?
  • Vitsippa76

Hej!

Nu kan jag svara på min egen fråga, som ni tydligen också hade. På ny-besöket idag planerade vi inför behandlingen och egentligen hade vi kunnat starta med utgångspunkt från nästa mens, alltså börja spraya från dag 21 i den cykeln. Tyvärr gick inte det eftersom äggplockning isåfall skulle ske just den vecka jag är utomlands. Typiskt! Nu utgår vi istället från nästa mens. Kändes surt först, men vi får se det som ytterligare en månads chans att lyckas själva{#lang_emotions_smile}
    Men glädjande nog verkar det inte vara så lång väntan när man väl är färdigutredd och inne på IVF, kan vara skönt för er andra att höra.
    För övrigt, jag tyckte att vi fick väldigt bra bemötande, alla var lugna och sansade och tog sig tid.
  • Vitsippa76
    Macpau skrev 2010-02-24 07:49:22 följande:
    Välkommen Vitsippa! Vad spännande att ni har intromöte idag! jag tror att det går rätt så fort efter det, förutsatt att du ligger rätt i din cykel (som läkaren förklarade för mig på su). Jag är placerad i kö sen 1 månad tillbaka och väntar på att få ett datum för just det mötet du nu skall gå på. Kul att du & Finiz ligger lika i tiden. Hur ser diin bakgrund ut? (om du vill prata om det). 
    Vår bakgrund: Vi har försökt sen början av sommaren 2008. I september sökte vi hjälp och gjorde utredning på gyn-mottagningen vid vårdcentralen här hemma. Enligt dem hittade man inget problem och vi fick remiss till Sahlgrenska. För en månad sedan fick vi kallelse, och idag var vi alltså där. Det känns skönt att ha tagit ett steg framåt nu!
  • Vitsippa76

Macpau: Du skriver i medlemstråden att du går på "akupunktur inför IVF". Vad är det och varför gör man det? Är det bra?

• Vitsippa76
    Macpau skrev 2010-02-24 21:45:34 följande:
    jag hoppas att det är bra...jag är nu villig att testa allt;). Jag har hört mkt gott om det, så jag testar 1 gång i veckan. Det är smidigt då det ligger en halv minuts promenad ifrån där jag bor. Det blir en del slantar, men det får vara så känner jag.  Det är mycket att skriva så jag kopeirar in länken så kan du kolla lite själv. Första besöket (ca 2h) kostar 900 sek, sen kostar varje besök (1h) 480 sek. www.am-kliniken.se/11.html
    Ok, tack så mycket!
  • Vitsippa76

Försöker79: Jag tycker absolut att du skall ringa till Sahlgrenska för att få klarhet. Jag tycker att de var väldigt hjälpsamma och tålmodiga och påpekade flera gånger att man absolut skulle ringa om man undrade något, istället för att gå hemma och oroa sig. Ring imorgon! Man blir ju galen av att bara gå och undra!

För oss var det också tre månaders väntetid, från det att remissen skickades när vi var färdigutredda här hemma. 
    MIA SD skrev 2010-02-25 10:27:03 följande:
     Någon mer som gått upp i vikt av sprayen!! Har det skitjobbigt!! 
    Stackars dig! Kämpa på och försök att tänka på att det är värt det!
    Tarda skrev 2010-02-25 17:03:48 följande:
    Kanska borde presentera mig. Jag och fästmannen var på nybesök och gruppinfo förra veckan, vi har planerat vårt första äggplock till v. 22, min cykel är ojämn så det kan bli +- någon vecka. Det fanns tider redan i april men våren är redan fullbokad och stressig som det är så vi kom fram till att lägga det så nära deras sommarstängning som möjligt. Misslyckas vi finns det ändå inget vi kan göra för ens de öppnar i höst o det känns skönt på något sätt. Har mått väldigt dåligt av den här görabarnkarusellen det sista året men sen vi bestämde oss för att gifta oss i september har jag slappnat av, eller rättare sagt kastat mig på bröllopskarusellen och det är en väldigt bra distraktion, rekommenderas varmt... Avvaktar med att beställa klänning ett tag, vid midsommar borde vi veta om det blir ett vitt bröllop för mig.
    Tarda: Välkommen! Då ligger vi nära varandra, vi har planerat äggplock till v. 20.
  • Vitsippa76

Lycklig vill ha mer: Vad skönt att hör att det funkar bra med sprutorna. Vi är nog alla nervösa för vad som händer när man mixtrar med hormonerna i våra kroppar. Man vet ju hur man reagerar på de "normala" hormonförändringar...
    Macpau: Jo, visst är man nervös för äggplocket också. Man får väl försöka att inte måla f*n på väggen. Läkaren och barnmorskan bedyrade att de flesta inte alls tycker att det är så farligt. Naturligtvis är det deras uppgift att försöka lugna oss, men just nu väljer jag att försöka tro på dem.
    naas skrev 2010-02-27 10:45:54 följande:
    Ni som redan har fått kallelse och eventuellt varit på möte: Hur länge fick ni vänta på kallelse? Hur långt innan mötet fick ni kallelsen? Vad hände på första mötet?  Några av er hade redan påbörjat behandling. Hur lång tid tog det från första mötet till behandlingen startade? Trevlig helg på er alla
    Välkommen! Jag är också ganska ny här. När vi började försöka var jag inne och kikade ibland, men tröttnade ganska snabbt på alla halvt hysteriska jämföranden av graviditetssymptom mm. I den situationen vi är nu är det dock jätteskönt att läsa om andra som är i samma situation  och jag är glad att jag hittade er!
    Första mötet inför IVF är egentligen två:

Först en gruppinformation på en timme. En ganska absurd situation egentligen, med 14 personer som aldrig sett varandra förut och får info om något som verkligen känns privat. Man får titta på en film, lite halvtöntig, men som ändå beskriver processen ganska bra och även får med de känslor som kan komma. Sedan informerar barnmorskan lite till, mer tekniskt hur det går till. 
    Därefter (för oss två dagar senare) var det dags för läkarbesök, det som kallas nybesök. Först en timme med läkare för att gå igenom hälsodeklarationer, tidigare provresultat och göra en undersökning, inklusive vul. Direkt därefter satt vi en bra stund med en barnmorska för att planera när vi skulle sätta igång. Hon gick också igenom alltihop en gång till och såg till att vi verkligen hade förstått. Ett jättebra möte! När vi kom därifrån var vi omtumlade och trötta, men faktiskt lugna och hoppfulla! De senaste nätterna har dock varit oroliga, det är mycket som skall bearbetas i huvudet... 
    Hoppsan, det blev visst en hel uppsats det här. Sorry! Nu skall jag återgå till lördagskvällen i TV-soffan. Kul att Anna Bergendahl vann. Hon är verkligen duktig, och hon blev så glad!{#lang_emotions_smile}
  • Vitsippa76

Lycka till med brynchen, Mcpau! låter gott! Själv skall jag sätta igång med bull- och tårtbak, för idag blir det födelsedagsfika! Med massa barn här med. Kluvna känslor!

• Vitsippa76

Oj, slant på tangenterna! Brynch kanske är gott det med?{#lang_emotions_wink}

• Vitsippa76

Ojoj, vad ni skriver! Jag hinner inte alls med i er takt. Jag försöker att ransonera min tid här lite grand för min egen skull, jag känner att jag fastnar i det och har svårt att tänka på på något annat... Förra veckan var en riktig sådan ångestvecka, det enda som snurrade i huvudet var "IVF - barnlös - provrör - spray&spruta - barnlös". Samtidigt var det enda jag så runt omkring mig stora magar och barn... Hemskt! Men kanske inte så konstigt, vi var ju på Sahlgrenska för första gången då och allt blev så väldigt påtagligt. Nu känns det bättre igen! Hoppas att det är ok med er att jag är med lite till hälften i era diskussioner, jag gillar er fortfarande skarpt!{#lang_emotions_smile}

Mia och Lycklig: Spännande att ni har kommit så långt, heja er!!
    Miss Star och Macpau: Kolla graviditetskalernder och tjuvtesta, jodå... Svårt att låta bli att räkna och hoppas och känna efter och hoppas igen! Just nu är jag två dagar över bim och ingen mens. Försöker att intala mig att det säkert är stressen det senaste som spelar in. Eller hur var det nu, har den kanske en egen vilja och jävlas med mig??{#lang_emotions_wink} Eller kanske, kanske, kanske...? Har ju också haft lite molande värk med "dragningar" ut mot ljumskarna i över en vecka... Å andra sidan har jag haft alla graviditetssymptom jag känner till under den här resan, men ingen graviditet för det. Det var ju så här jag inte skulle hålla på, blir galen!
    Hoppas att ni slipper bada i svett inatt, ni som knaprar piller! Kram
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?