Inlägg från: Stella Kardunn |Visa alla inlägg
  • Stella Kardunn

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

"Försöker79" --> Va, menar du att man fortfarande kan få till det för att man bara vill?! Ja jösses, här är det inte så kan jag säga, vi är precis uppe i ÄL vecka och här blev det nästan lite diskussion om vem som skulle "sköta arbetet" igår eftersom ingen av oss var särskilt intresserad alls...men men vad gör man inte

Nu måste jag få ställa en dum fråga, jag är helt ny på det här med IVF och vad som gäller och tänker därför helt enkelt gå händelserna i förväg och undra vilka regler som gäller för att få mer än ett ägg återfört åt gången?

Anledningen till frågan är att jag är 36 år och det känns som att en omgång ivf är vad vi kommer att hinna med innan det blir försent, därmed är vår "enda chans" till mer än ett barn att få hjälp att få tvillingar.  Nu vet jag inte om det är något att eftersträva ändå, vi skulle vara mer än nöjda bara vi fick ett barn, men jag tänkte bara höra vad de som regel säger.

• Stella Kardunn
    JaMA08 skrev 2010-02-21 04:44:35 följande:
    Hej,.. Undrar bara vilken tid man får komma till SS för första besöket? Är det under fm eller em?? Någon som vet... Tacksam för svar..... Kram
    När vi blev kallade verkade det vara ett "heldagsäventyr" iaf, såhär såg tiderna ut då...

Spermaprov kl 07.30

Gruppinformation kl 09.00

Nybesök kl 14.30

Nu var vi ju aldrig där, så jag vet inte hur det hade funkat väl på plats. Jag hade då gjort allt i min makt för att få nybesöket ändrat till förmiddag, så man kunnat ta en halvdag ledig bara.
  • Stella Kardunn
    Vitsippa76 skrev 2010-02-23 23:19:22 följande:
     Är det någon som vet hur lång väntetid det är från nybesök tills man verkligen sätter igång?
    När jag pratade med SU i höstas sa de att det är 3 månaders kö till första besöket, sen hamnar man i nästa kö som också är 3 månader (och såklart är det 3 månader för att de måste hålla sig inom vårdgarantin), så man kunde med andra ord räkna med att komma igång "på riktigt" efter 6 månader.

Vad jag har förstått är vi dock väldigt priviligerad i Västra Götaland som har detta med i vårdgarantin, Sthlm har det inte och där är kön ungefär 1,5 år enligt vad jag hörde.
  • Stella Kardunn

Jag håller tummarna för att köläget är ändrat efter nybesöket! för det borde kunna innebära att vi kanske kanske hinner med en vända före semestern också!

• Stella Kardunn
    MaMaS skrev 2010-02-25 09:45:27 följande:
    Ja, vi har gått hos en gyn innan och där tagit blodprov för prog.värde, spolning av äggledare och spermaprov. Hittade inget fel så han skickade remiss till sahlgrenska i dec och nu i mån var vi på sahlgrenska första gången. De tog då prover för hiv, hepatit, sköldkörteln och något annat. Har ni redan tagit alla dessa prover??
    Både jag och sambon fick ta blodproverna som var nödvändiga för IVF (sorry det var så han sa och jag minns inte exakt vilka det var, jag fick iaf lämna flera rör, medan det räckte med ett för sambon) samma dag läkaren på gynkliniken beslutade att skriva remiss till Sahlgrenska (juli -09). Vi gick direkt från Gynkliniken till labbet. 

Nu när vår remiss aktualiserades frågade jag om vi skulle gå och ta om några prover, men det var inte nödvändigt sa vår läkare, så jag hoppas detta betyder att vi inte behöver ta ytterligare prover när vi väl kommer till Sahlgrenska.

Uff jag får nog sätta mig och läsa på lite mer om allt det här tror jag, har inte riktigt koll på vad som ska vara gjort eller inte...
  • Stella Kardunn

Apropå Pergotime....Det verkar som om apoteken har fått leveranser igen nu, tror det började släppa redan förra veckan på vissa ställen, jag löste ut mina på ett apotek som tillhör "Hjärtat" kedjan i förra veckan och då hade de flera i lager.

• Stella Kardunn

Naas > Jag blev lite osäker på om din läkare skickat remiss till reproduktionskliniken för IVF eller om han skickat en för utredning? Med tanke på allt du redan gått igenom låter det mest troligt att han skickat en för IVF, i sådana fall tror jag du kan var rätt säker på att få en kallelse bra precis när det gått 3 månader från den dagen remissbekräftelsen var daterad.

Efter nybesöket hamnar ni i en ny kö, som kan vara upp till 3 månader lång den med, så mao bör det som längst ta 6 månader från remissbekräftelse tills ni kan få göra första försöket, om allt går som på räls. Som tur är verkar det dock som andra kön varit kortare ett tag så de som väntat där fått tid snabbare än så, så det håller vi tummarna för!

• Stella Kardunn
    Macpau skrev 2010-03-01 10:58:29 följande:
    Jag tycker det är lite sådär att man bara får en vul i samband med pergon..(1a gången bara). Jag blev överstimulerad ett par gånger så jag knappt kunde sitta. Minns det väl för jag körde bil från Sthlm och satt hela vägen på ena skinkan, lutandes :). Det gör inte ont och är inte farligt, men känns bara lite obehagligt. Jag fick även cystor av pergon, men då hade jag ätiti dem under bra länge, så jag blev överstimulelrad där med helt enkelt..de cystirna försvann av sig själva vid nästa mens. Jag är en levande pergotime fass . Bara att fråga på. Jag har en kur kvar, ska nog ta den nu för sista gången...hyser ändå stor tilltro till den (mkt mer än utan den iallafall).
    Jag har aldrig fått göra VUL under alla mina pergotime kurer. Har bara fått ta S-progesteronprov under första kuren (dvs en gång på enkel och en gång på dubbel), that's it!

De enda VUL jag gjort är vid spolningen och MA't (2 ggr för att konstatera MA och sen en gång efter cytotekbehandling för att se att allt var borta)...

När man hör om att många verkar få gå på VUL varje månad, blir jag lite fundersam varför jag inte fått gå, särskilt som mitt andra S-progesteron prov sjunkit lite väl snabbt (men de sa det var ok, då jag hade så högt första gången), men jag får väl lita på att min läkare vet vad hon gör, hon betraktas iaf som en "guru" av de andra på sjukhuset, med lång erfarenhet och många specialfall.
  • Stella Kardunn
    Macpau skrev 2010-03-01 11:35:55 följande:
    Jag har ätit 6 kurer med pergon (alla läkare säger olika-vissa att man kan äta varje månad, vissa säger äta 1, uppehåll 1 osv...jag fick ordinationen at täta 2, uppehåll en månad. Jag åt alltså 4 kurer till efter mitt ma, men utan resultat då alltså. Jag blev gravid efter 2 kurer med pergon (den månaden jag hade uppehåll). Enligt statistiken så är de första 3-5 kurerna de som ger bäst resultat, sen så går det ner för varje gång...vet inte varför det är så (eller heller sanningshalten i detta påstående). Kolla gärna med läkaren! Då pergoeffekten sitter i nån månad efter man ätit kuren så blir den 2a kuren lite starkare (iallafall för mig), om man uttruycker sig så. Det var alltid i samband med den andra kuren jag fick ont i äggstockarna. Men som sagt, alla reagerar olika och läkarna på SU säger olika, man får helt enkelt prova sig fram.   Bieffekterna...det mest uppenbara var svettningarna/vallningarna (speciellt på nätterna). Det var helt galet..jag gick ibland & la mig på badrumsgolvet då kaklet var kallt :). Annars hade jag inga fler biverkningar mer än ont precis innan/vid äl och viktökning. Jag har gått upp ca 3 kg (har annars inte lätt att gå upp i vikt). Så ca 1/2 kg/kur gick jag upp..och de verkar envisa de där kilona då de sitter kvar :=)
    Jag kan inte annat än instämma med dig...

Min läkare tillhör "äta varje månad" kategorin.

Jag blev gravid efter hmm 5-6 dubbla kuren på rad (hade ätit 4 enkla på rad innan dess). Själv inbillar jag mig dock att det var spolningen 2 månader innan som gjorde tricket. Nu väntar jag på mensen (som jag känner är på väg) för att börja på min 3:e dubbla kur efter MA't, fick en månads ofrivilligt uppehåll när Pergotime var restnoterat överallt i februari)

Bieffekterna är samma för mig, oerhörda svettningar på natten (kan vakna "i panik" på natten och slänga täcket och katten all världens väg), samt mycket kraftigare smärtor vid ÄL och mens. Övriga biverkningar såsom yrsel, trötthet osv törs jag inte säga att jag har då yrseln lika gärna kan bero på att jag har lågt järnvärde och årstiden gör mig trött och seg i allmänhet.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?