• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • Quintus Zebra
    Pormoicheia skrev 2010-01-03 14:36:19 följande:
    Jag skulle nog våga påstå att det ibland funkar med att slå tillbaka och ibland inte.Att säga att våld aldrig är lösningen är felaktigt, men likaså att våld alltid löser problemen.Olika situationer- olika lösningar.
    Självklart kan våld lösa problem, men oftast finns det bättre lösningar.
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 14:31:05 följande:
    Men är det så på riktigt? Eller är det en myt?För egen del så blev jag kanske aldrig mobbad direkt, men jag slogs nästan varje rast och blev trakaserad av ett äldre gäng i 6 år. Och anledningen till att detta startade var att jag slog tillbaks med en gång. Och eftersom jag slog tillbaks hårt så var dom alltid flera stycken och dom hämtade kompissar som var fem år äldre än oss...Och jag har sett andra mobbningar som snarare har blivit värre av att någon slår tillbaks.
    Om du har varit med i diskussionen så tror jag inte att det någonstans faktiskt står ordagrannt att det inte finns ett enda undantag gällande att "våld är en lösning".

Tror tillockmed att om du engagerar dig och läser vad den du citerade skrev så står det "Ja, våld kan i bland vara lösningen"

IBLAND http://tyda.se/search?form=1&w=ibland&w_lang=
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 14:37:17 följande:
    Och ibland finns det inga andra lösningar, ibland är de sämre än våld.
    Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • The Man

Har inte orkat läsa igenom alla svar, men självklart kan våld i någon form ibland (faktiskt ganska ofta, beroende på vad man menar med våld) lösa ett problem.

Jag har t ex fått lära mig att våld per definition är så fort du öht lägger din hand på något. Dvs tar du i med händerna och dina muskler för att skruva bort ett åtdraget lock på syltburken, så har du faktiskt utövat ett visst våld på burken/locket för att lösa problemet med att komma åt sylten i den förslutna burken!

Nu gissar jag att TS var ute efter en anna typ av våld och i andra situationer, men tycker ändå att det jag skrivit ovan är värt att tänka på.

Sedan har vi ju vissa yrkesutövare som tvingas använda våld i jobbet såsom militärer, väktare, ordningsvakter,poliser, brandmän osv. De löser ju ibland sina arbetsuppgifter (vilka består i att lösa andra männniskors problem) temporärt eller permanent med brukande av ett visst inslag av våld.

• Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 14:37:17 följande:
    Tja.
    Olika problen- olika situationer - olika sorters människor inblandade - olika lösningar

Har aldrig påstått att våld behöver tas till som första teknik och givetvis finns det väl rent generellt bättre sätt att lösa problem.
    Men det betyder ju inte att det inte finns undantag.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • lövet2
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 14:31:05 följande:
    Men är det så på riktigt? Eller är det en myt?
    Jag har sett det fungera många gånger, men då har det inte rört sig om regelrätt mobbing. Snarare en enstaka unge som trakasserat ett eller flera andra barn, eller några stycken som liksom prövat sig fram till vilka som gick att trycka ner.

• LindaJohansson81
    Mariohn skrev 2010-01-03 14:35:08 följande:
    Om någon hoppar på dig i en park och ämnar våldta dig. Hur anser du då att våld inte skulle vara en lösning?
    Men det är väl en jävlig stor skillnad att använda våld i självförsvar och att använda våld för att man KAN.
    I Ditt exempel handlar det om ÖVERLEVNAD där instinkterna går före. Självförsvar är aldrig fel, men det kalllar jag ej helle rför våld. För det är självförsvar.
  • Mariohn
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-03 14:55:51 följande:
    Men det är väl en jävlig stor skillnad att använda våld i självförsvar och att använda våld för att man KAN. I Ditt exempel handlar det om ÖVERLEVNAD där instinkterna går före. Självförsvar är aldrig fel, men det kalllar jag ej helle rför våld. För det är självförsvar.
    Då förstår jag jävligt bra nu
  • rightbackatyou
    Men det är väl en jävlig stor skillnad att använda våld i självförsvar och att använda våld för att man KAN.I Ditt exempel handlar det om ÖVERLEVNAD där instinkterna går före. Självförsvar är aldrig fel, men det kalllar jag ej helle rför våld. För det är självförsvar.
    Självförsvar är våld.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Men det är väl en jävlig stor skillnad att använda våld i självförsvar och att använda våld för att man KAN. I Ditt exempel handlar det om ÖVERLEVNAD där instinkterna går före. Självförsvar är aldrig fel, men det kalllar jag ej helle rför våld. För det är självförsvar.
    Felslut: ekivokation, redefinition.

Våld är som det har sagts förut att bruka våld mot en annan människa (eller objekt men det kan vi bortse från här). Varför definierar du inte självförsvar som våld?
    Scientific theory ≠ Guess, hunch.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?