• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • bodegapeppe
    Add3 skrev 2010-03-21 23:44:33 följande:
    Självklart kan våld, eller ibland bara hot om våld, lösa problem. Det är väl ganska uppenbart.
    Ja.  Detta kunde lätt bli en filosofitråd. Men våld kan lösa mycket. Problemet är ju att det oftast göder nytt hat som leder till mer våld.
  • Quintus Zebra
    enny signatur skrev 2010-03-21 21:15:09 följande:
    Varför skulle det inte göra det? Definiera gärna våld föresten.
    Vet inte riktigt vad du syftar på. Våld definierar jag som sagt ungefär som i inlägg 217.
  • Quintus Zebra
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-20 18:24:16 följande:
    Ja men då handlar det inte om att ett steg i framtiden är våld. Det är det i fallet med polisens gripande, den makten backas alltid upp med våld i slutändan, det finns alltså en möjlighet och en skyldighet att använda det våld som krävs för att lösa situationen.Kommer man inte med frivilligt så är våld nästa steg. Så är inte fallet med arbetsgivare och föräldrar (det kan vara men det är inte lagligt).
    Självklart KAN våld/hot om våld användas vid en arrest, MEN om polisens våld/hot inte är berättigat så är det olagligt.

Och frågan var om det ENBART går att arestera någon eller hålla någon inlåst med hjälp av våld/hot om våld?

Om polisen kom och knackade på nu för att arrestera mig, så är det inte hotet om våld som hade gjort att jag följde med dem. Jag skulle snarare följa med av respekt för systemet och respekt för sociala regler och för att motstånd mot polis skulle ge mig en anmärkning brottsregistret, som senare kan göra mitt och min familjs liv svårare på flera sätt.
  • Gung Ho
    bodegapeppe skrev 2010-03-22 06:57:35 följande:
    Ja.  Detta kunde lätt bli en filosofitråd. Men våld kan lösa mycket. Problemet är ju att det oftast göder nytt hat som leder till mer våld.
    Jo våld kan även skapa problem uppenbarligen.
  • Mr Klister

Våld kan lösa massor av problem. Det beror alltid på hur man beskriver problemet. I Jan guillous Ondskan löser huvudpersonen sitt problem med antagonisterna med en rejäl dos våld. Därmed löser han problemet med att ha antagonister. De blir rädda och låter honom vara. Det var hans problem och han definierade det så. Om man istället definierade problemet att antagonisterna inte mådde bra och behövde en hackkyckling för att få utlopp för sina frustrationer så har problemet inte alls lösts utan kanske förvärrats.

Problembeskrivningen är sålunda mycket central för att kunna avgöra huruvida våld löser problem eller ej.

Om polisen skall föra med sig en misstänkt och denne vägrar är det kanske enda utvägen att använda våld. Då löser de problemet med att få med sig sin misstänkte. Det löser ju absolut inte problemet att den misstänkte hyser liten respekt för rättsväsendet och dess representanter.

Så, ja våld kan lösa problem. Det är dock en god idé att ställa sig frågan vad problemet är.

• Zamorak

Klart våld kan vara en lösning, om någon agerar hotfult mot mig eller min familj så är det en bra lösning att vara våldsam tillbaka.
    Finns massa andra bra tillfälle då våld e bra.

• Minune

ja, klart våld är en lösning ibland. Annars skulle väl inte våld vara sanktionerat av statsmakten under vissa förutsättningar?

• Skabbig
    Zamorak skrev 2010-03-30 22:06:28 följande:
    Klart våld kan vara en lösning, om någon agerar hotfult mot mig eller min familj så är det en bra lösning att vara våldsam tillbaka. Finns massa andra bra tillfälle då våld e bra.
    På min skola var det en 9-åring som skrek rastiska kommentarer till en jämnårig pojke. Efter skolan mötte den mobbade pojken mobbarens mamma på stan och berättade vad som hade hänt. Hon kunde inte acceptera att en blatteunge hittade på lögner om hennes son, så hon gav honom en örfil. 
  • Minune
    Skabbig skrev 2010-03-31 11:30:30 följande:
    På min skola var det en 9-åring som skrek rastiska kommentarer till en jämnårig pojke. Efter skolan mötte den mobbade pojken mobbarens mamma på stan och berättade vad som hade hänt. Hon kunde inte acceptera att en blatteunge hittade på lögner om hennes son, så hon gav honom en örfil. 
    smart, då kanske blatteungens föräldrar kommer med hela familjen och några basebollträn!

• Zamorak
    Vilken korkad mamma haha, inte fan slår man barn.
  • Esther M
    jag kan lösa den kvinnans problem med våld.
  • Spanjoren

Klart att våld kan vara en lösning. Exempelvis är det en förträfflig lösning om man själv blir attackerad.

• AnonymZZ

Det man missar är att folk som argumenterar emot våld själva inte kan ge några förslag vad man gör istället. De struntar i den verkliga situationer och platonisk säger "inte löser våld problemet"

Ja hurså?
    Du blir arg och har sagt till nån på skarpen att sluta retas men han skiter i det och fortsätter att provocera. Vad gör du nähä jadåså men då har du ingenting sagt.

Kan du inte argumentera motsatt av alla avseende så blir argumentet inte förebyggande dvs andra tillvägagångssätt och bara blir uteslutande ensidig

En skitstövel som inte tar en på allvar kräver att bli nerslagen så det inte blir så bekvämt för han att käfta. Skitstöveln måste lära sig vad konsekvensen leder till så skitstöveln blir tyglad nästa gång

Det är våld som tyglar ohyfset i skitstöveln. Ord kan inte ge en sån passning så skitstöveln ger sig. Skitstöveln vill inte bli golvad igen.

Om det är rätt och fel det är upp till skitstövelns nivå nä han slutar vara skitstövel och blir civiliserad mottaglig.

Svar på tråden Kan våld vara en lösning?