• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • rightbackatyou

Om en äldre herre blir kallad för "gubbjävel" efter att en 13-åring och hans fräcka polare varit och cyklat på en golfbana bara för att jävlas och under en längre tid stökat i området och varken polis eller socialen varit intresserad så ja.

Exempelvis.

Självklart kan våld vara bra, det är primitivt och ett språk alla talar världen över men visst, finns det andra lösningar så är det bättre att beta av dem först men sedan återstår det sista, en rejäl käftsmäll och guuuuuuuuuuuuuuuuuuud vad skönt det kan kännas att ge

(har aldrig fått, jag är snabb )

• Quintus Zebra
    lingonben skrev 2010-01-01 14:37:45 följande:
    Eftersom evolutionen har som bieffekt att barn slutat lyssna och föräldrar slutat orka tjata, överhuvudtaget, återstår väl bara naturens egen lösning.Någon som sett kattmamman tufsa till ungen när den inte gör som den ska ?Fast alla katter kanske då bär på trauman resten av livet, vad vet jag.Jag vet iaf att människan också är ett djur oavsett vad vi själva tycker om vårplats i naturen, vem vet, älgen kanske har samma höga tankar om sig självsom människan.Min salig mormor sa iaf:
    Människan är ett djur av många, och "uppfostringsmetoderna" skiljer sig åt enormt mellan olika djur. Och det är knappast så att alla djur "agar" sina barn.
    Tycker du i allmänhet att det är etiskt okej att efterapa naturen? Dvärgchimpansen är en av våra absolut närmaste släktingar. Bland denna människoapa är det vanligt att föräldrar och barn har sex med varrandra för att lösa konflikter.  Så då borde det också va okej då?

Är inte kristen själv, men den gylene regeln är en väldigt bra utgångspunkt när man skal förhålla sig till våld: "Gör inte mot andra vad du inte vill att andra skall göra mot dig"
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-01 14:49:38 följande:
    Om en äldre herre blir kallad för "gubbjävel" efter att en 13-åring och hans fräcka polare varit och cyklat på en golfbana bara för att jävlas och under en längre tid stökat i området och varken polis eller socialen varit intresserad så ja.
    Men om du syftar på det nyligen inträffade fallet så var ju våld en väldigt dålig lösning. Våldet ledde till att farbrorn blev fälld i domstol för misshandel och pojken gick helt utan straff.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev följande:
    Är inte kristen själv, men den gylene regeln är en väldigt bra utgångspunkt när man skal förhålla sig till våld: "Gör inte mot andra vad du inte vill att andra skall göra mot dig"
    Den gyllene regeln är inte exklusivt kristen. Den har dels ett evolutionärt ursprung och dels så finns den i stort sett alla samhällen över hela världen oavsett om de har haft kontakt med kristendomen eller ej.
  • Quintus Zebra
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:29:53 följande:
    Yttrandefriheten skyddas i allra högst grad med våld och hot om våld, det är därför vi har en militär, för att värna om våra rättigheter.
    Jag håller inte alls med. Att vi har en millitär beror på helt andra saker. Sverige har på väldigt många år inte haft en militär som är stark nog för att hindra ett verkligt anfall. Därför skyddar vi oss med andra medel.

Att vi lyckades hålla oss utanför andra världskriget hade väldigt lite med vår militär att göra.

Du får gärna utveckla hur du menar med att rättigheterna skyddas av våld. Vem menar du det är som vill ta rättigheterna ifrån oss?
  • Quintus Zebra
    Mayoranya skrev 2010-01-01 15:04:49 följande:
    Den gyllene regeln är inte exklusivt kristen. Den har dels ett evolutionärt ursprung och dels så finns den i stort sett alla samhällen över hela världen oavsett om de har haft kontakt med kristendomen eller ej.
    Absolut. Jag ville bara vara tydlig.
  • Plutteli

Jag kan faktiskt inte komma på nått tillfälle där våld löser nått på riktigt...kortsiktigt kanske men inte permanent.

• Quintus Zebra
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 16:23:11 följande:
    "Det finns gott om exempel på hur våld "löst" problem permanent. När det handlar om att avsätta diktatorer krävs oftast våld.
    Med våld kan du inte tex bygga en demokrati, men våldet kan bana väg för andra mer sofistikerade metoder"

Nja, en väldig massa diktatorer världen över har avsatts med fredliga medel också

Det räcker ju väldigt sällan med bara våld. Som i exemplet med Sadam. Flera år efteråt är det fortfarande krig i landet och de är inte direkt nära att bli en verklig demokrati.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra följande:
    Du får gärna utveckla hur du menar med att rättigheterna skyddas av våld. Vem menar du det är som vill ta rättigheterna ifrån oss?
    Om du försöker inskränka min rätt till yttrandefrihet så är det ytterst min vilja att använda våld mot dig som skyddar den rätten. Jag kan säga till dig att du inte får inskränka min rätt men det spelar förmodligen ingen större roll för dig eftersom du fortfarande kommer att hindra min rätt att utrycka mig (förmodligen med våld). Detta kommer inte lösas utan våld, eller har du några förslag på hur det skulle gå till?

Innan dess så har vi våld som kan utövas av staten i form av straff mot dig för att du inskränker mina rättigheter. Detsamma gäller på en nationell skala. Idag har vi inte en stor militär kapacitet men vi har allierade (i lös betydelse) och tillsammans så är exempelvis EU eller västvärlden starka och skyddar gränser och rättigheter.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Plutteli skrev 2010-01-01 15:10:58 följande:
    Jag kan faktiskt inte komma på nått tillfälle där våld löser nått på riktigt...kortsiktigt kanske men inte permanent.
    Gäller detsamma om man löser ett problem på något annat sätt? Om nej, varför skiljer sig användandet av våld?
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?