• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Skabbig skrev 2010-01-01 13:00:11 följande:
     Ja, men hur stor effakt hade upproret 1837 på självständigheten som kom över 140 år senare (Canada Act 1982)?
    De var självstyrande någon gång på 1860-talet och där hade upproren en del effekt.
  • idiblon
    Mayoranya skrev 2010-01-01 13:09:18 följande:
    Ja om man lägger på egna definitioner på problem så kan man ju få det till vad man vill. Som jag ser det så var problemet att Tyskland försökte ta över europa, lösningen var krig, alltså våld. Men en annan fråga: Om våld inte kan lösa problem, kan diskussion då lösa problem? Om ja, vad är det som skiljer så mycket mellan dessa båda?
    Ja, precis som att "snälla sluta" skulle fungera för att få stopp på det hela.
    Jag ska komma på nåt bra att skriva här.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    idiblon skrev 2010-01-01 13:10:26 följande:
    Ja, precis som att "snälla sluta" skulle fungera för att få stopp på det hela.
    Ja, det fungerar bra vid massmord, våldtäkt och psykotiska yxmördare. Snälla sluta.

Ska nog ta patent på det och ta royalties varje gång en våldtäkt förhindras av att man säger det, tyvärr så antar jag att jag inte kommer att bli rik. {#lang_emotions_frown}
  • Quintus Zebra
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 15:26:46 följande:
    Vad skulle du göra om någon gör anspråk på din egendom eller ditt land, om angriparen är beredd att ta till våld för att få sin vilja igenom?
    För det första så tycker jag generellt att folk har rätt att bruka våld för att försvara egendom och land.

Men jag har betydligt högre krav på mig själv. Jag skulle personligen inte försvara mina egendomar eller "mitt land" med våld. Jag värdesätter mina principer mer än mina saker. Men jag skulle självklart bekämpa angriparen på andra sätt.
  • idiblon
    Quintus Zebra skrev 2010-01-01 14:06:21 följande:
    Om våld vore det enda sättet, då? En örfil så var saken ur världen, liksom?
    Jag ska komma på nåt bra att skriva här.
  • Quintus Zebra
    idiblon skrev 2010-01-01 14:17:11 följande:
    Om våld vore det enda sättet, då? En örfil så var saken ur världen, liksom?
    Jag kan inte se en situation där våld är enda sättet, men ge mig gärna ett exempel.

Men som sagt, om någon (eller något) jag älskar skulle vara hotat till livet och våld är den enda lösningen så är ju saken en annan.
  • lingonben

Eftersom evolutionen har som bieffekt att barn slutat lyssna och föräldrar slutat orka tjata, överhuvudtaget, återstår väl bara naturens egen lösning.
    Någon som sett kattmamman tufsa till ungen när den inte gör som den ska ?

Fast alla katter kanske då bär på trauman resten av livet, vad vet jag.

Jag vet iaf att människan också är ett djur oavsett vad vi själva tycker om vår
    plats i naturen, vem vet, älgen kanske har samma höga tankar om sig själv
    som människan.

Min salig mormor sa iaf: Ibland hör ungar bättre med röven än med öronen ..
    och tänka sig, alla 11 överlevde, klarade sig bra och har inte slagit ihjäl någon
    av sina barn och inte deras barn i sin tur heller .. märkligt.
    Men så var hon ju smålänning, påhittig, pragmatisk,aldrig arbetslös, fyllde tiden med nyttiga saker istf att gnälla .. som att baka världens godaste bullar t.ex.

Ironi .. är det som ska få mig levande genom 2010 .. också
  • lingonben

och till TS angående talesätt ..
    med lite våld och vaselin går allt

Gott Nytt År  på er förresten,
    iaf ni som tycker som jag  {#lang_emotions_cheers}

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lingonben skrev 2010-01-01 14:37:45 följande:
    Eftersom evolutionen har som bieffekt att barn slutat lyssna och föräldrar slutat orka tjata, överhuvudtaget, återstår väl bara naturens egen lösning.
    Har du lust att utveckla det där lite?
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?