• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • Plutteli
    Mayoranya skrev 2010-01-01 15:20:17 följande:
    Gäller detsamma om man löser ett problem på något annat sätt? Om nej, varför skiljer sig användandet av våld?
    Våld är av naturen en kortsiktig lösning, det som tas med våld måste behållas med våld. Men, som samhället ser ut i dag så finns det ingen garanti för att andra lösningar blir långsiktiga om vi ska se till lite mer globala förhållanden, de som sitter i ledande possitioner inom stadsmakten tänker ju oftast inte längre än sina mandatperioder om 3-4 år, vad som händer därefter skiter de i såvida de inte återväljs. Diktatorer har inte mycket längre perspektiv de heller.

På det mer personliga planet kan ju våld i vissa mer extrema situationer kanske lösa nått på ett långsiktigt plan, tex. genom att spöa skiten ur en person som vill våldta en. Men å andra sidan kan även våldet leda till en grövre våldtäkt eller vedergällning senare, och då har man ju inte vunnit nått på att ta till våld.
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-01 15:01:45 följande:
    Men det är inte samma sak som att barnet kommer göra om det eller hur?

Samhället gör fel som fäller mannen, han gjorde helt rätt och barnen försvann därifrån inte sant?

Om de gör det hoppas jag de får en örfil till av alla som ser dem.
  • rightbackatyou
    rightbackatyou skrev 2010-01-01 15:35:22 följande:
    Men det är inte samma sak som att barnet kommer göra om det eller hur?Samhället gör fel som fäller mannen, han gjorde helt rätt och barnen försvann därifrån inte sant?Om de gör det hoppas jag de får en örfil till av alla som ser dem.
    Om de kommer tillbaka alltså, tänkte fortare än vad jag skrev
  • Skabbig
    Mayoranya skrev 2010-01-01 15:18:01 följande:
    Om du försöker inskränka min rätt till yttrandefrihet så är det ytterst min vilja att använda våld mot dig som skyddar den rätten. Jag kan säga till dig att du inte får inskränka min rätt men det spelar förmodligen ingen större roll för dig eftersom du fortfarande kommer att hindra min rätt att utrycka mig (förmodligen med våld). Detta kommer inte lösas utan våld, eller har du några förslag på hur det skulle gå till?
    Men låt oss säga att  någon försöker inskränka din yttrandefrihet utan att använda det minsta våld, utan bara genom att vara störande. Tror du att det är omöjligt att lösa problemet utan att du använder våld?
    Plutteli skrev 2010-01-01 15:25:51 följande:
    Våld är av naturen en kortsiktig lösning, det som tas med våld måste behållas med våld.
    Är det? Tänk på när Sverige erövrade Skåne från Danmark och bestämde att de som gjorde motstånd skulle spetsas på pålar längs lands vägarna. Det var en långsiktig lösning som gjort att vi kunnat behålla Skåne utan våld i 350 år.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Skabbig skrev 2010-01-01 15:56:51 följande:
    Men låt oss säga att  någon försöker inskränka din yttrandefrihet utan att använda det minsta våld, utan bara genom att vara störande. Tror du att det är omöjligt att lösa problemet utan att du använder våld?
    Nej då går det ju att lösa på andra sätt. Det ska lösas på andra sätt.

Men det säger ingenting om att våld kan lösa problem eller om att rättigheter ytterst skyddas av våld.
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • Plutteli
    Skabbig skrev 2010-01-01 15:56:51 följande:
    Är det? Tänk på när Sverige erövrade Skåne från Danmark och bestämde att de som gjorde motstånd skulle spetsas på pålar längs lands vägarna. Det var en långsiktig lösning som gjort att vi kunnat behålla Skåne utan våld i 350 år.
    Ja? Till en början behölls ju skåne som Svenskt med våld och därefter hot om våld till situationen varit så länge att alla funnit sig i det. Plus att helt fritt från våld är inte bevarandet av skåne som svenskt än i dag, även om det våld som ibland uppstår är minimalt och inte kan ändra på nått.
  • FrkJenny
    Mayoranya skrev 2009-12-31 12:40:50 följande:
    Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?
    Som grundprincip; nej!

Sedan kan det finnas gråzoner där ett visst mått av våld är nödvändigt och någorlunda berättigat; t.ex en välriktad spark om man blir överfallen OM det är vad som krävs för att man ska kunna komma undan. Att t.ex. sparka och slå lite extra för att typ "lära" gärningsmannen att inte överfalla folk faller däremot inte inom den gråzonen.

Att hålla fast i ett barns armar för att hindra barnet från att skada sig själv eller andra är en annan sådan gråzon. Att nypa till och hålla extra hårt för att "barnet ska förstå allvaret" är inte nödvändigt våld.

"Nödvändigt våld" löser inga problem; det löser akutsituationer; men problemen löser man med andra metoder.
  • rightbackatyou

De som tror att våld aldrig är en lösning verkar ha ett sött litet skyddat liv
    Lite gulligt faktiskt *skrynklar lite på näsan på ett sådant där charmigt sätt och ser på dem med glimten i ögat med huvudet lite på sne*

• Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-01 16:11:56 följande:
    De som tror att våld aldrig är en lösning verkar ha ett sött litet skyddat liv Lite gulligt faktiskt *skrynklar lite på näsan på ett sådant där charmigt sätt och ser på dem med glimten i ögat med huvudet lite på sne*
    Själv tycker jag att det är de som tror att våld är en bra lösning som är väldigt blinda för både historia och samtid...
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-01 16:25:06 följande:
    Själv tycker jag att det är de som tror att våld är en bra lösning som är väldigt blinda för både historia och samtid...
    Om du håller dig till det som står skrivet (du t.o.m citerade, LÄSTE du inte först? ) så är det lättare att diskutera.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?