LindaJohansson81 skrev 2010-01-03 17:28:13 följande:
Oftast så tycker jag att det handlar mer om en överlevarinstinkt, mer än att TÄNKA nu ska jag bruka våld för att lösa detta problem, ALLT självförsvar är inte våld? var har ni fått det ifrån?Våldet använder man för att överleva, dock så löser det inte problemet, utan det gör så att man överlever. Frågeställningen i
TS var; Löser våld problem? Nej. Men det kan göra så att §man överlever, men problemen finns kvar lång efter.
För att återgå till skolgårdsexemplet.
En elev har länge länge mobbats verbalt p.g.a. vad-det-nu-kan-vara.
Inga åtgärder har hjälpt och åter igen står eleven emot väggen och får ta emot skällsord om både det ena och det andra. Tror du då verkligen att h*n medvetet tänker att "nu ska jag bruka våld för att lösa problemet"?
Eller ett mer vuxet exemopel.
Arbetsplatsen däe något upprepade gånger blir utsatt för "tysta krängkningar" av diverse slag. Plötsligt hittar personen i fråga en kränkande manipulerad bild.
Tror du att den utsatta kränkta människan i sitt stilla sinne planerar att lugnt och stilla lösa problemet genom att bruka våld?
Jag håller med om att tanken "nu ska jag lösa problemet med våld" inte är rätt. Men jag tvivlar på att folk tänker så när det kommer till kritan och det börjar koka.