• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • LindaJohansson81
    Mayoranya skrev 2010-01-03 15:06:12 följande:
    Felslut: ekivokation, redefinition.Våld är som det har sagts förut att bruka våld mot en annan människa (eller objekt men det kan vi bortse från här). Varför definierar du inte självförsvar som våld?
    rightbackatyou skrev 2010-01-03 15:03:59 följande:
    Självförsvar är våld.
    Oftast så tycker jag att det handlar mer om en överlevarinstinkt, mer än att TÄNKA nu ska jag bruka våld för att lösa detta problem, ALLT självförsvar är inte våld? var har ni fått det ifrån?
    Våldet använder man för att överleva, dock så löser det inte problemet, utan det gör så att man överlever. Frågeställningen i TS var; Löser våld problem? Nej. Men det kan göra så att §man överlever, men problemen finns kvar lång efter.
  • Pormoicheia
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-03 14:55:51 följande:
    Men det är väl en jävlig stor skillnad att använda våld i självförsvar och att använda våld för att man KAN.I Ditt exempel handlar det om ÖVERLEVNAD där instinkterna går före. Självförsvar är aldrig fel, men det kalllar jag ej helle rför våld. För det är självförsvar.
    ok...så det är ok att tex. sparka någon mellan benen för att skydda sig själv, men inte att örfila någon för att de gått för långt och kränkt din integritet via verbala medel när övriga åtgärder inte fungerat (typiskt på en skolgård t.ex.)?
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-03 17:28:13 följande:
    Oftast så tycker jag att det handlar mer om en överlevarinstinkt, mer än att TÄNKA nu ska jag bruka våld för att lösa detta problem, ALLT självförsvar är inte våld? var har ni fått det ifrån? Våldet använder man för att överleva, dock så löser det inte problemet, utan det gör så att man överlever. Frågeställningen i TS var; Löser våld problem? Nej. Men det kan göra så att §man överlever, men problemen finns kvar lång efter.
    Det är ingen som har påstått att självförsvar bara är våld.

Men konsekvensen av det du säger är att om en soldat är ute i skogen bland 40 fiender och han dödar dessa genom att skjuta, knivhugga och strypa så är dessa handlingar inte våld eftersom det handlar om överlevnad.

Problemet är väl ändå att man håller på att bli dödad? Och då löser våld det problemet. Andra problem kan man ta itu med senare, kanske med andra metoder.
    Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • Pormoicheia
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-03 17:28:13 följande:
    Oftast så tycker jag att det handlar mer om en överlevarinstinkt, mer än att TÄNKA nu ska jag bruka våld för att lösa detta problem, ALLT självförsvar är inte våld? var har ni fått det ifrån?Våldet använder man för att överleva, dock så löser det inte problemet, utan det gör så att man överlever. Frågeställningen i TS var; Löser våld problem? Nej. Men det kan göra så att §man överlever, men problemen finns kvar lång efter.
    För att återgå till skolgårdsexemplet.

En elev har länge länge mobbats verbalt p.g.a. vad-det-nu-kan-vara.
    Inga åtgärder har hjälpt och åter igen står eleven emot väggen och får ta emot skällsord om både det ena och det andra. Tror du då verkligen att h*n medvetet tänker att "nu ska jag bruka våld för att lösa problemet"?

Eller ett mer vuxet exemopel.
    Arbetsplatsen däe något upprepade gånger blir utsatt för "tysta krängkningar" av diverse slag. Plötsligt hittar personen i fråga en kränkande manipulerad bild. 
    Tror du att den utsatta kränkta människan i sitt stilla sinne planerar att lugnt och stilla lösa problemet genom att bruka våld?

Jag håller med om att tanken "nu ska jag lösa problemet med våld" inte är rätt. Men jag tvivlar på att folk tänker så när det kommer till kritan och det börjar koka.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Quintus Zebra
    Pormoicheia skrev 2010-01-03 17:29:41 följande:
    ok...så det är ok att tex. sparka någon mellan benen för att skydda sig själv, men inte att örfila någon för att de gått för långt och kränkt din integritet via verbala medel när övriga åtgärder inte fungerat (typiskt på en skolgård t.ex.)?
    Det där ju en subjektiv etisk fråga. Det finns inget rätt och fel.

Själv tycker jag att det kan vara förståligt att folk brister om de trakaseras verbalt, men jag anser inte att det är rätt. För mig är våld endast okej som sista utväg i en nödvärnssituation.
  • Quintus Zebra
    Pormoicheia skrev 2010-01-03 14:36:19 följande:
    Jag skulle nog våga påstå att det ibland funkar med att slå tillbaka och ibland inte.Att säga att våld aldrig är lösningen är felaktigt, men likaså att våld alltid löser problemen.Olika situationer- olika lösningar.
    Absolut.

Men jag tycker inte om att slenterianmässigt säga till mobbade barn att slå tillbaks, för det finns många exempel på att det gör situationen mycket värre.

Och jag uppfattar det som att det finns en väldig övertro på våld som problemlösare, vilket inte är så konstigt när man tänker på att vi hela tiden via film/TV/nyheter/sagor/böcker övereröses av historier där våld löser problem. Och jag anser att om man studerar dessa historier nogrannnare så är det ganska få situationer där våld faktiskt är den bästa lösningen. 
  • Quintus Zebra
    lövet2 skrev 2010-01-03 14:51:18 följande:
    Jag har sett det fungera många gånger, men då har det inte rört sig om regelrätt mobbing. Snarare en enstaka unge som trakasserat ett eller flera andra barn, eller några stycken som liksom prövat sig fram till vilka som gick att trycka ner.
    Okej, då förstår jag. Mina erfarenheter är som sagt snarare de motsatta.
  • McIris

Min man brukar sluta snarka när jag slår till honom, så visst hjälper våld ibland.

• rightbackatyou
    McIris skrev 2010-01-03 22:28:59 följande:
    Min man brukar sluta snarka när jag slår till honom, så visst hjälper våld ibland.
    Se där, ett lysande exempel TILL!

Våld KAN lösa problem, ska vi sätta punkt där nu eller?
  • rightbackatyou
    Mayoranya skrev 2010-01-03 17:33:40 följande:
    Det är ingen som har påstått att självförsvar bara är våld. Men konsekvensen av det du säger är att om en soldat är ute i skogen bland 40 fiender och han dödar dessa genom att skjuta, knivhugga och strypa så är dessa handlingar inte våld eftersom det handlar om överlevnad. Problemet är väl ändå att man håller på att bli dödad? Och då löser våld det problemet. Andra problem kan man ta itu med senare, kanske med andra metoder.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?