• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Här är något annat att tänka på, vad är skillnaden mellan dessa två påståenden:

Våld löser inga problem!
    Diskussion löser inga problem!

Antingen så är båda sanna och då är det inte våld i sig som inte löser problem. Båda kan vara osanna och då är det samma sak där (fast omvänt).

Men om man vill hävda att diskussion löser (kan lösa) problem medan våld inte gör det så måste detta motiveras, jag har hittills inte sett någon göra det i den här tråden så det ser jag gärna.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lisa Amanius skrev 2010-03-20 17:28:17 följande:
    Det känns ju bra en stund - men sen får man ångra det väldigt länge..
    Vilka situationer tänker du på då?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Quintus Zebra
    Esther M skrev 2010-03-20 16:25:35 följande:
    Ok. Svaret på ts fråga är dock fortfarande JA. Våld kan vara en lösning. Du svarar på frågorna-är våld den enda lösningen?-är våld trevligt?-är våld den moraliskt riktiga lösningen?Svaret på det kommer i nästa veckas avsnitt.
    Ja, våld kan vara en lösning. Men det är sällan en bra lösning om man överskådar alla konsekvenserna. Och det är gravt överskattat.

Eftersom jag i de senaste inläggen inte ens har berört om våld är trevligt eller moraliskt så är det knappast dom frågorna jag svarar på.
  • Quintus Zebra
    Esther M skrev 2010-03-20 16:18:34 följande:
    Och du menar att det inte skulle kunna gå att arrestera folk och hålla folk inlåsta utan våld/hot om våld?Om de inte är med på det, nej. allt man gör för att tvinga dem då är våld, oavsett i vilken form man väljer att utöva det.
    Är det inte bättre att vi håller oss till att definiera våld som det ordet normalt betyder?

Med den definitionen du gör nu har ju knappast staten våldsmonopol.

Arbetsgivare har rätt att använda olika medel för att tvinga anställda, föräldrar har rätt att tvinga sina barn till vissa saker o.sv.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev 2010-03-20 18:20:14 följande:
    Är det inte bättre att vi håller oss till att definiera våld som det ordet normalt betyder? Med den definitionen du gör nu har ju knappast staten våldsmonopol. Arbetsgivare har rätt att använda olika medel för att tvinga anställda, föräldrar har rätt att tvinga sina barn till vissa saker o.sv.
    Ja men då handlar det inte om att ett steg i framtiden är våld. Det är det i fallet med polisens gripande, den makten backas alltid upp med våld i slutändan, det finns alltså en möjlighet och en skyldighet att använda det våld som krävs för att lösa situationen.

Kommer man inte med frivilligt så är våld nästa steg. Så är inte fallet med arbetsgivare och föräldrar (det kan vara men det är inte lagligt).
  • Quintus Zebra
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-20 16:23:13 följande:
    Quintus Zebra:Hur definierar du våld?
    Ungefär som wikipedia:

"Med våld avses ofta en handling som innebär att en eller flera personer medvetet tillfogar en annan person eller personer smärta eller kroppsskada med hjälp av fysisk beröring, att slå någon."

Fast jag innefattar ju att man tillfogar smärta eller kroppsskada med hjälp av någon form av vapen.

Jag innefattar inte heller hot om våld i ordet våld, men i denna diskussion förstår jag om det är relevant att även ta med det...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev 2010-03-20 18:35:13 följande:
    Ungefär som wikipedia: "Med våld avses ofta en handling som innebär att en eller flera personer medvetet tillfogar en annan person eller personer smärta eller kroppsskada med hjälp av fysisk beröring, att slå någon." Fast jag innefattar ju att man tillfogar smärta eller kroppsskada med hjälp av någon form av vapen. Jag innefattar inte heller hot om våld i ordet våld, men i denna diskussion förstår jag om det är relevant att även ta med det...
    Ok, då klarnar din ståndpunkt och då är jag helt beredd att hålla med dig.
  • enny signatur
    Quintus Zebra skrev 2010-03-20 16:16:09 följande:
    Varför skulle det inte göra det? Definiera gärna våld föresten.
  • Gung Ho

Självklart kan våld, eller ibland bara hot om våld, lösa problem. Det är väl ganska uppenbart.

Svar på tråden Kan våld vara en lösning?