• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 22:16:25 följande:
    Det där ju en subjektiv etisk fråga. Det finns inget rätt och fel.Själv tycker jag att det kan vara förståligt att folk brister om de trakaseras verbalt, men jag anser inte att det är rätt. För mig är våld endast okej som sista utväg i en nödvärnssituation.
    Det där var mest bara ett inlägg efter uttalndet om att "våld i självförsvarssyfte" inte kan kallas våld.

För mig handlar det om att situationerna är olika snarare än att våld är mer eller mindre våld i olika situationer.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 22:25:20 följande:
    Absolut.Men jag tycker inte om att slenterianmässigt säga till mobbade barn att slå tillbaks, för det finns många exempel på att det gör situationen mycket värre.Och jag uppfattar det som att det finns en väldig övertro på våld som problemlösare, vilket inte är så konstigt när man tänker på att vi hela tiden via film/TV/nyheter/sagor/böcker övereröses av historier där våld löser problem. Och jag anser att om man studerar dessa historier nogrannnare så är det ganska få situationer där våld faktiskt är den bästa lösningen. 
    Ja det håller jag absolut med om.
  • Quintus Zebra
    Pormoicheia skrev 2010-01-04 00:06:50 följande:
    Det där var mest bara ett inlägg efter uttalndet om att "våld i självförsvarssyfte" inte kan kallas våld.För mig handlar det om att situationerna är olika snarare än att våld är mer eller mindre våld i olika situationer.

Ett problem i diskussioner som denna är ju att olika ord har olika värdeladdning för olika personer.

Ser man våld som ett negativt ord så vill man kanske inte kalla självförsvar för våld.

Ser man på ordet våld som helt neutralt eller till och med positivt så är det inte konstigt om man som TS retar sig på utrycket: "Våld löser inga problem".

Men jag uppfattar det utrycket som ett politiskt slagord snarare än en sanning. Det finns en stark politisk vilja hos många att minska våldet i samhället, och i strävandet efter att göra gott kan jag tycka att en viss naivitet kan vara vacker. 

• Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-03 08:51:30 följande:
    Pepparspray is da shit Funkar AAAAAALTID, har du provat? Det har jag, bara för att veta hur det känns. Och det hjälper, det kan jag lova
    Nej, den funkar faktiskt inte alltid, men när det gör det är det bra!
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-04 03:48:39 följande:
    Ett problem i diskussioner som denna är ju att olika ord har olika värdeladdning för olika personer.Ser man våld som ett negativt ord så vill man kanske inte kalla självförsvar för våld.Ser man på ordet våld som helt neutralt eller till och med positivt så är det inte konstigt om man som TS retar sig på utrycket: "Våld löser inga problem". Men jag uppfattar det utrycket som ett politiskt slagord snarare än en sanning. Det finns en stark politisk vilja hos många att minska våldet i samhället, och i strävandet efter att göra gott kan jag tycka att en viss naivitet kan vara vacker. 
    Jo det är nog så.
    Ordet våld är neutralt för mig och det är väl därför jag resonerar som jag gör.

Du uttrycker det rätt bra
  • rightbackatyou
    Plutteli skrev 2010-01-04 07:27:43 följande:
    Nej, den funkar faktiskt inte alltid, men när det gör det är det bra!
    Antingen är pepparsprayen fejk eller så träffar den inte rätt.
    Och då är det inte originalet pepparspray det är fel på utan kvalitén eller användaren
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    rightbackatyou skrev 2010-01-04 10:40:46 följande:
    Antingen är pepparsprayen fejk eller så träffar den inte rätt. Och då är det inte originalet pepparspray det är fel på utan kvalitén eller användaren
    Det finns faktiskt några få tillfällen där det inte fungerar även om man träffar rätt. Det finns de som är i stort sett immuna mot den rent naturligt. Och vissa droger gör att man kan kämpa sig igenom det.

Det är dock ovanligt.
    Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • Skabbig
    lövet2 skrev 2010-01-03 08:55:25 följande:
    Ja, våld kan i bland vara lösningen för barn som trakasseras av andra barn. Om det barn som är utsatt någon gång slår tillbaka i stället för att vika sig, så händer det ofta att de andra barnen slutar bråka. Det är inte lika kul att ge sig på någon som försvarar sig ...
    Det funkar på ett individuellt plan, men inte på en hel skola. För det finns alltid någon elev som inte kan slå tillbaks. Kanske pga något hendikapp. Eller för att de är illa behandlade hemma och tror att det är normalt.
  • Plutteli
    Skabbig skrev 2010-01-05 01:40:35 följande:
    Det funkar på ett individuellt plan, men inte på en hel skola. För det finns alltid någon elev som inte kan slå tillbaks. Kanske pga något hendikapp. Eller för att de är illa behandlade hemma och tror att det är normalt.
    Eller för att de är så pass mycket mindre att våld i den situationen bara kommer leda till att de själva utsätts för mer våld.
  • Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-03 23:12:55 följande:
    Se där, ett lysande exempel TILL! Våld KAN lösa problem, ska vi sätta punkt där nu eller?
    Min sambo snarkar också jättemycket. Slår jag till honom för att få tyst på honom blir han skitsur, dels fortsätter han snarka så fort han somnar om eftersom han vägrar vända på sig av ren jävulskap, dels skäller han ut mig på morgonen. Så det löser inte problemet med snarkning för mig, dessutom skapar det ett till problem!
    Om jag däremot ger honom en puss eller liknande så brukar han snabbt ändra läge och sluta snarka, och jag slipper dessutom att han vaknar tjurig över att jag varit hårdhänt under natten :)
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?