Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

Kan våld vara en lösning?

lövet2 skrev 2010-01-03 08:55:25 följande:
    Ja, våld kan i bland vara lösningen för barn som trakasseras av andra barn. Om det barn som är utsatt någon gång slår tillbaka i stället för att vika sig, så händer det ofta att de andra barnen slutar bråka. Det är inte lika kul att ge sig på någon som försvarar sig ...
    Precis!

Sen kan väl en örfil/en käftsmäll/hårdhänt knuff/hårt tag i en arm o.s.v. vara en "ögonöppnare" där ord och andra åtgärder helt enkelt inte funkat som man önskat att de gjort. Jag vet iaf själv situationer där jag mycket väl hade varit både förtjänt och i behov av en örfil.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 14:31:05 följande:
    Men är det så på riktigt? Eller är det en myt?För egen del så blev jag kanske aldrig mobbad direkt, men jag slogs nästan varje rast och blev trakaserad av ett äldre gäng i 6 år. Och anledningen till att detta startade var att jag slog tillbaks med en gång. Och eftersom jag slog tillbaks hårt så var dom alltid flera stycken och dom hämtade kompissar som var fem år äldre än oss...Och jag har sett andra mobbningar som snarare har blivit värre av att någon slår tillbaks.
    Jag skulle nog våga påstå att det ibland funkar med att slå tillbaka och ibland inte.
    Att säga att våld aldrig är lösningen är felaktigt, men likaså att våld alltid löser problemen.

Olika situationer- olika lösningar.
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 14:37:17 följande:
    Självklart kan våld lösa problem, men oftast finns det bättre lösningar.
    Tja.
    Olika problen- olika situationer - olika sorters människor inblandade - olika lösningar

Har aldrig påstått att våld behöver tas till som första teknik och givetvis finns det väl rent generellt bättre sätt att lösa problem.
    Men det betyder ju inte att det inte finns undantag.
  • Pormoicheia
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-03 14:55:51 följande:
    Men det är väl en jävlig stor skillnad att använda våld i självförsvar och att använda våld för att man KAN.I Ditt exempel handlar det om ÖVERLEVNAD där instinkterna går före. Självförsvar är aldrig fel, men det kalllar jag ej helle rför våld. För det är självförsvar.
    ok...så det är ok att tex. sparka någon mellan benen för att skydda sig själv, men inte att örfila någon för att de gått för långt och kränkt din integritet via verbala medel när övriga åtgärder inte fungerat (typiskt på en skolgård t.ex.)?
  • Pormoicheia
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-03 17:28:13 följande:
    Oftast så tycker jag att det handlar mer om en överlevarinstinkt, mer än att TÄNKA nu ska jag bruka våld för att lösa detta problem, ALLT självförsvar är inte våld? var har ni fått det ifrån?Våldet använder man för att överleva, dock så löser det inte problemet, utan det gör så att man överlever. Frågeställningen i TS var; Löser våld problem? Nej. Men det kan göra så att §man överlever, men problemen finns kvar lång efter.
    För att återgå till skolgårdsexemplet.

En elev har länge länge mobbats verbalt p.g.a. vad-det-nu-kan-vara.
    Inga åtgärder har hjälpt och åter igen står eleven emot väggen och får ta emot skällsord om både det ena och det andra. Tror du då verkligen att h*n medvetet tänker att "nu ska jag bruka våld för att lösa problemet"?

Eller ett mer vuxet exemopel.
    Arbetsplatsen däe något upprepade gånger blir utsatt för "tysta krängkningar" av diverse slag. Plötsligt hittar personen i fråga en kränkande manipulerad bild. 
    Tror du att den utsatta kränkta människan i sitt stilla sinne planerar att lugnt och stilla lösa problemet genom att bruka våld?

Jag håller med om att tanken "nu ska jag lösa problemet med våld" inte är rätt. Men jag tvivlar på att folk tänker så när det kommer till kritan och det börjar koka.
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 22:16:25 följande:
    Det där ju en subjektiv etisk fråga. Det finns inget rätt och fel.Själv tycker jag att det kan vara förståligt att folk brister om de trakaseras verbalt, men jag anser inte att det är rätt. För mig är våld endast okej som sista utväg i en nödvärnssituation.
    Det där var mest bara ett inlägg efter uttalndet om att "våld i självförsvarssyfte" inte kan kallas våld.

För mig handlar det om att situationerna är olika snarare än att våld är mer eller mindre våld i olika situationer.
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 22:25:20 följande:
    Absolut.Men jag tycker inte om att slenterianmässigt säga till mobbade barn att slå tillbaks, för det finns många exempel på att det gör situationen mycket värre.Och jag uppfattar det som att det finns en väldig övertro på våld som problemlösare, vilket inte är så konstigt när man tänker på att vi hela tiden via film/TV/nyheter/sagor/böcker övereröses av historier där våld löser problem. Och jag anser att om man studerar dessa historier nogrannnare så är det ganska få situationer där våld faktiskt är den bästa lösningen. 
    Ja det håller jag absolut med om.
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-04 03:48:39 följande:
    Ett problem i diskussioner som denna är ju att olika ord har olika värdeladdning för olika personer.Ser man våld som ett negativt ord så vill man kanske inte kalla självförsvar för våld.Ser man på ordet våld som helt neutralt eller till och med positivt så är det inte konstigt om man som TS retar sig på utrycket: "Våld löser inga problem". Men jag uppfattar det utrycket som ett politiskt slagord snarare än en sanning. Det finns en stark politisk vilja hos många att minska våldet i samhället, och i strävandet efter att göra gott kan jag tycka att en viss naivitet kan vara vacker. 
    Jo det är nog så.
    Ordet våld är neutralt för mig och det är väl därför jag resonerar som jag gör.

Du uttrycker det rätt bra
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?