• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 13:02:25 följande:
    Varför skulle en från Hells Angels cykla runt på en golfbana för? Visste inte att det finns en generell syn på att kvinnor är dumma, inte pensionärer heller för den delen utan jag i min enfald trodde att det var personers HANDLING som visade om de var uppenbart dumma.Men sunt förnuft kommer man långt, kanske använda det?Värt att prova, du kommer itne förlora någonting, snarare vinna God fortsättning!
    Missuppfattar du mig med vilje?

Läs gärna om det jag skrev och svara, för jag är nyfiken på vad du menar.

Du menar alltså att det skall finnas en klausul i lagen som gör det okej att slå någon om personen gör något "dumt". Du tycker alltså att en 18-årig kille skall få slå en pensionerad tant om killen tycker att tanten är dum?
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-02 13:18:19 följande:
    Missuppfattar du mig med vilje? Läs gärna om det jag skrev och svara, för jag är nyfiken på vad du menar.Du menar alltså att det skall finnas en klausul i lagen som gör det okej att slå någon om personen gör något "dumt". Du tycker alltså att en 18-årig kille skall få slå en pensionerad tant om killen tycker att tanten är dum?
    OM hon är dum (gör sönder annans egendom på pin tji, öppet skriker skällsord på människor som egentligen bara gör sitt jobb, vägrar anpassa sig till de rådande reglerna etc) och inget annat hjälper så sitter en örfil finfint.

Fast att lägga det ansvaret i en oerfaren tonårings händer är nog inte det bästa men vet han vad han gör, vilka grunder han står på  och varför och dessutom kan stå för det så finns säkert de undantagen då det går bra att låta en tonåring ta det beslutet.

Om alla hjälptes åt att hålla ordning så hade det sett bättre ut än att genom ogenomtänkta lagar låter överjävliga skitungar komma undan och straffa den som genom sunt förnuft gör helt rätt så hade vårat land sett bättre ut.
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 13:26:22 följande:
    OM hon är dum (gör sönder annans egendom på pin tji, öppet skriker skällsord på människor som egentligen bara gör sitt jobb, vägrar anpassa sig till de rådande reglerna etc) och inget annat hjälper så sitter en örfil finfint.Fast att lägga det ansvaret i en oerfaren tonårings händer är nog inte det bästa men vet han vad han gör, vilka grunder han står på  och varför och dessutom kan stå för det så finns säkert de undantagen då det går bra att låta en tonåring ta det beslutet.Om alla hjälptes åt att hålla ordning så hade det sett bättre ut än att genom ogenomtänkta lagar låter överjävliga skitungar komma undan och straffa den som genom sunt förnuft gör helt rätt så hade vårat land sett bättre ut.
    Jag tycker lagen är ganska bra som den är. Det är jättebra att alla är lika inför lagen. Det skall inte vara mer okej att slå barn än vuxna. Det skall inte vara tillåtet att slåss om man inte är hotad av våld. Däremot så anser jag att vissa domar är för hårda. Självklart måste man få ta tag i en person som beter sig helt okontrollerat.

För mig är det uppenbart att det INTE är sunt förnuft att bryta mot lagen och vara feg nog att slå någon som är mindre...
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-02 13:42:24 följande:
    Jag tycker lagen är ganska bra som den är. Det är jättebra att alla är lika inför lagen. Det skall inte vara mer okej att slå barn än vuxna. Det skall inte vara tillåtet att slåss om man inte är hotad av våld. Däremot så anser jag att vissa domar är för hårda. Självklart måste man få ta tag i en person som beter sig helt okontrollerat.För mig är det uppenbart att det INTE är sunt förnuft att bryta mot lagen och vara feg nog att slå någon som är mindre...
    Med det sista du skriver kan man utläsa det som att det är helt okej att använda våld bara man gör det på någon som är större.

Jag tycker att storlek inte spelar någon roll, om det är en dvärg, en muskelbyggare eller en rullstolsburen, en man med grova viktproblem, en alert kvinna eller pensionär med krumpen rygg.

Är man uppenbart dum, oavsett storlek, så är det bra att det finns de som inte är det och hindrar det att fortgå eller iallafall markerar att nu har det gått för långt när alla andra medel provats.
  • LindaJohansson81

Nej! Är helt övertygad om att våld aldrig löser utan ALLTID förvärrar.

Och sedan är jag helt övertygad om att det är människor med mycket liten förståelse, empati, medmänsklighet och ingen behärskningsförmåga som använder våld.

Mina barn gör mig till en bättre människa, men jag är ingen PK-förälder, utan inser att jag är mänsklig.
  • LindaJohansson81
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 13:26:22 följande:
    OM hon är dum (gör sönder annans egendom på pin tji, öppet skriker skällsord på människor som egentligen bara gör sitt jobb, vägrar anpassa sig till de rådande reglerna etc) och inget annat hjälper så sitter en örfil finfint. Fast att lägga det ansvaret i en oerfaren tonårings händer är nog inte det bästa men vet han vad han gör, vilka grunder han står på  och varför och dessutom kan stå för det så finns säkert de undantagen då det går bra att låta en tonåring ta det beslutet. Om alla hjälptes åt att hålla ordning så hade det sett bättre ut än att genom ogenomtänkta lagar låter överjävliga skitungar komma undan och straffa den som genom sunt förnuft gör helt rätt så hade vårat land sett bättre ut.
    Och en örfil löser allt? Det får en människa att ändra på sitt sätt till det bättre?

Låter lite enkelriktat och ej så genomtänkt att tycka det.
    Mina barn gör mig till en bättre människa, men jag är ingen PK-förälder, utan inser att jag är mänsklig.
  • rightbackatyou
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-02 17:19:40 följande:
    Och en örfil löser allt? Det får en människa att ändra på sitt sätt till det bättre?Låter lite enkelriktat och ej så genomtänkt att tycka det.
    Finns fler exempel men det är för svårt att lista ut kan tänkas

Kul att se dig här med, du söker dig till problem du, är du kaosberoende i ditt lyckliga liv?
    Själv är jag uttråkad på jobbet, som vanligt när jag skriver på FL.
  • Skabbig
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 17:14:52 följande:
     Jag tycker att storlek inte spelar någon roll, om det är en dvärg, en muskelbyggare eller en rullstolsburen, en man med grova viktproblem, en alert kvinna eller pensionär med krumpen rygg. Är man uppenbart dum, oavsett storlek, så är det bra att det finns de som inte är det och hindrar det att fortgå eller iallafall markerar att nu har det gått för långt när alla andra medel provats.
    Så det är okej att örfila en uppenbart dum (senildement) pensionär med krumpen rygg för att visa denne till rätta?
  • rightbackatyou
    Skabbig skrev 2010-01-02 22:15:33 följande:
    Så det är okej att örfila en uppenbart dum (senildement) pensionär med krumpen rygg för att visa denne till rätta?
    Varför skulle en senildement vara uppenbart dum?

Mår du inte bra eller?

Sunt förnuft, använd det någongång, det kan gagna dig
  • Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 12:57:45 följande:
    Känns som du inriktar dig på familjerelaterat våld? ...inte vet jag men det var en känsla. Jag pepparsprayade en i ögonen som överföll mig i stan och började släpa mig mot en gränd men han fick så ont att han släppte mig och jag tog mig därifrån och anmälde händelsen itll dörrvakter som fanns en liten bit bort, de plockade in honom och fick dit polis. Skulle jag hållt mig till att vänligt säga: Snälla släpp mig, det här känns inte helt bra? så tror jag att utgången hade sett annorlunda ut, tror inte du? Det löste mitt problem och troligen andras också får jag hoppas iallafall, det hade varit ett plus ...och det är bra ETT exempel på att våld är en lösning emellanåt.
    Nej, jag menar våld öht, jag har inte bara råkat ut för våld inom familjen

Hur som, om du läser nått tidigare inlägg så skriver jag rätt tydligt att våld KANSKE kan vara en lösning i akuta fall som tex. det du beskriver. Dock är det en extrem chanstagning då det kan gå åt andra hållet också och den som överfallit en vara svarar med mer våld själv. I ett sådant läge har man ju inte känat nått på att ta till våld. Dock funkade det ju för dig i ditt akuta fall och det var ju tur. Dock kan man som sagt inte utgå ifrån att det faktiskt kommer funka.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?