Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Kan våld vara en lösning?

Jag kan faktiskt inte komma på nått tillfälle där våld löser nått på riktigt...kortsiktigt kanske men inte permanent.

• Plutteli
    Mayoranya skrev 2010-01-01 15:20:17 följande:
    Gäller detsamma om man löser ett problem på något annat sätt? Om nej, varför skiljer sig användandet av våld?
    Våld är av naturen en kortsiktig lösning, det som tas med våld måste behållas med våld. Men, som samhället ser ut i dag så finns det ingen garanti för att andra lösningar blir långsiktiga om vi ska se till lite mer globala förhållanden, de som sitter i ledande possitioner inom stadsmakten tänker ju oftast inte längre än sina mandatperioder om 3-4 år, vad som händer därefter skiter de i såvida de inte återväljs. Diktatorer har inte mycket längre perspektiv de heller.

På det mer personliga planet kan ju våld i vissa mer extrema situationer kanske lösa nått på ett långsiktigt plan, tex. genom att spöa skiten ur en person som vill våldta en. Men å andra sidan kan även våldet leda till en grövre våldtäkt eller vedergällning senare, och då har man ju inte vunnit nått på att ta till våld.
  • Plutteli
    Skabbig skrev 2010-01-01 15:56:51 följande:
    Är det? Tänk på när Sverige erövrade Skåne från Danmark och bestämde att de som gjorde motstånd skulle spetsas på pålar längs lands vägarna. Det var en långsiktig lösning som gjort att vi kunnat behålla Skåne utan våld i 350 år.
    Ja? Till en början behölls ju skåne som Svenskt med våld och därefter hot om våld till situationen varit så länge att alla funnit sig i det. Plus att helt fritt från våld är inte bevarandet av skåne som svenskt än i dag, även om det våld som ibland uppstår är minimalt och inte kan ändra på nått.
  • Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-01 16:11:56 följande:
    De som tror att våld aldrig är en lösning verkar ha ett sött litet skyddat liv Lite gulligt faktiskt *skrynklar lite på näsan på ett sådant där charmigt sätt och ser på dem med glimten i ögat med huvudet lite på sne*
    Jag tror inte att våld löser nått långsiktigt, det kan KANSKE hjälpa i vissa akuta situationer, men det löser aldrig nått långsiktigt.

Och nej, jag har levt ett allt annat än skyddat liv med en innihelvetes massa våld.
  • Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 12:57:45 följande:
    Känns som du inriktar dig på familjerelaterat våld? ...inte vet jag men det var en känsla. Jag pepparsprayade en i ögonen som överföll mig i stan och började släpa mig mot en gränd men han fick så ont att han släppte mig och jag tog mig därifrån och anmälde händelsen itll dörrvakter som fanns en liten bit bort, de plockade in honom och fick dit polis. Skulle jag hållt mig till att vänligt säga: Snälla släpp mig, det här känns inte helt bra? så tror jag att utgången hade sett annorlunda ut, tror inte du? Det löste mitt problem och troligen andras också får jag hoppas iallafall, det hade varit ett plus ...och det är bra ETT exempel på att våld är en lösning emellanåt.
    Nej, jag menar våld öht, jag har inte bara råkat ut för våld inom familjen

Hur som, om du läser nått tidigare inlägg så skriver jag rätt tydligt att våld KANSKE kan vara en lösning i akuta fall som tex. det du beskriver. Dock är det en extrem chanstagning då det kan gå åt andra hållet också och den som överfallit en vara svarar med mer våld själv. I ett sådant läge har man ju inte känat nått på att ta till våld. Dock funkade det ju för dig i ditt akuta fall och det var ju tur. Dock kan man som sagt inte utgå ifrån att det faktiskt kommer funka.
  • Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-03 08:51:30 följande:
    Pepparspray is da shit Funkar AAAAAALTID, har du provat? Det har jag, bara för att veta hur det känns. Och det hjälper, det kan jag lova
    Nej, den funkar faktiskt inte alltid, men när det gör det är det bra!
  • Plutteli
    Skabbig skrev 2010-01-05 01:40:35 följande:
    Det funkar på ett individuellt plan, men inte på en hel skola. För det finns alltid någon elev som inte kan slå tillbaks. Kanske pga något hendikapp. Eller för att de är illa behandlade hemma och tror att det är normalt.
    Eller för att de är så pass mycket mindre att våld i den situationen bara kommer leda till att de själva utsätts för mer våld.
  • Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-03 23:12:55 följande:
    Se där, ett lysande exempel TILL! Våld KAN lösa problem, ska vi sätta punkt där nu eller?
    Min sambo snarkar också jättemycket. Slår jag till honom för att få tyst på honom blir han skitsur, dels fortsätter han snarka så fort han somnar om eftersom han vägrar vända på sig av ren jävulskap, dels skäller han ut mig på morgonen. Så det löser inte problemet med snarkning för mig, dessutom skapar det ett till problem!
    Om jag däremot ger honom en puss eller liknande så brukar han snabbt ändra läge och sluta snarka, och jag slipper dessutom att han vaknar tjurig över att jag varit hårdhänt under natten :)
  • Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-04 10:40:46 följande:
    Antingen är pepparsprayen fejk eller så träffar den inte rätt. Och då är det inte originalet pepparspray det är fel på utan kvalitén eller användaren
    Nej, pepparspray rakt av funkar inte i alla situaioner. Men situationed där rätt använd pepparspray inte funkar är ovanliga. Däremot är det ju vanligare med att pepparsprayen inte träffar rätt, så ska den nu ha nån effekt och inte bara ge en falsk trygghet är det ju viktigt att 1. personen vet hur den skall användas och 2. att personen får en chans att faktiskt använda den rätt.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?