• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • rightbackatyou
    Plutteli skrev 2010-01-03 08:41:22 följande:
    Nej, jag menar våld öht, jag har inte bara råkat ut för våld inom familjen Hur som, om du läser nått tidigare inlägg så skriver jag rätt tydligt att våld KANSKE kan vara en lösning i akuta fall som tex. det du beskriver. Dock är det en extrem chanstagning då det kan gå åt andra hållet också och den som överfallit en vara svarar med mer våld själv. I ett sådant läge har man ju inte känat nått på att ta till våld. Dock funkade det ju för dig i ditt akuta fall och det var ju tur. Dock kan man som sagt inte utgå ifrån att det faktiskt kommer funka.
    Pepparspray is da shit

Funkar AAAAAALTID, har du provat?
    Det har jag, bara för att veta hur det känns.
    Och det hjälper, det kan jag lova
  • lövet2

Ja, våld kan i bland vara lösningen för barn som trakasseras av andra barn. Om det barn som är utsatt någon gång slår tillbaka i stället för att vika sig, så händer det ofta att de andra barnen slutar bråka. Det är inte lika kul att ge sig på någon som försvarar sig ...

• rightbackatyou
    lövet2 skrev 2010-01-03 08:55:25 följande:
    Ja, våld kan i bland vara lösningen för barn som trakasseras av andra barn. Om det barn som är utsatt någon gång slår tillbaka i stället för att vika sig, så händer det ofta att de andra barnen slutar bråka. Det är inte lika kul att ge sig på någon som försvarar sig ...
  • Pormoicheia
    Precis!

Sen kan väl en örfil/en käftsmäll/hårdhänt knuff/hårt tag i en arm o.s.v. vara en "ögonöppnare" där ord och andra åtgärder helt enkelt inte funkat som man önskat att de gjort. Jag vet iaf själv situationer där jag mycket väl hade varit både förtjänt och i behov av en örfil.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • VulgusProfanum

Tyvärr så tror jag nog att våld löser vissa problem.

Våld i en nödvärnssituation t.ex är ju ett utifrån min syn att se på saken ett fall då det är berättigat att ta till våld och som förhoppningsvis löser den akuta situationen.

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • LindaJohansson81
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 17:24:02 följande:
    Finns fler exempel men det är för svårt att lista ut kan tänkas Kul att se dig här med, du söker dig till problem du, är du kaosberoende i ditt lyckliga liv? Själv är jag uttråkad på jobbet, som vanligt när jag skriver på FL.
    Nej då, jag anser att det är fel att bruka våld.

Om man slår en ligist, blir han mindre ligist då?
    Misshandlar en pedofil blir han mindre pedofil då?
    Slår ett kxigt barn på käften, blir han mindre kaxig då?, Ja, kanske framför dig, men inte framför andra. Osv.

Min hjärnkapacitet fungerar utmärkt, fast när jag är på mitt jobb då jobbar jag. :-P
    Mina barn gör mig till en bättre människa, men jag är ingen PK-förälder, utan inser att jag är mänsklig.
  • Quintus Zebra
    Men är det så på riktigt? Eller är det en myt?

För egen del så blev jag kanske aldrig mobbad direkt, men jag slogs nästan varje rast och blev trakaserad av ett äldre gäng i 6 år. Och anledningen till att detta startade var att jag slog tillbaks med en gång. Och eftersom jag slog tillbaks hårt så var dom alltid flera stycken och dom hämtade kompissar som var fem år äldre än oss...

Och jag har sett andra mobbningar som snarare har blivit värre av att någon slår tillbaks.
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-03 08:11:52 följande:
    Varför skulle en senildement vara uppenbart dum? Mår du inte bra eller?Sunt förnuft, använd det någongång, det kan gagna dig
    Dementa är väldigt olika. Men dementa kan bli elaka och till och med våldsamma.
  • Mariohn
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-02 17:18:02 följande:
    Nej! Är helt övertygad om att våld aldrig löser utan ALLTID förvärrar. Och sedan är jag helt övertygad om att det är människor med mycket liten förståelse, empati, medmänsklighet och ingen behärskningsförmåga som använder våld.
    Om någon hoppar på dig i en park och ämnar våldta dig. Hur anser du då att våld inte skulle vara en lösning?
  • Pormoicheia
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 14:31:05 följande:
    Men är det så på riktigt? Eller är det en myt?För egen del så blev jag kanske aldrig mobbad direkt, men jag slogs nästan varje rast och blev trakaserad av ett äldre gäng i 6 år. Och anledningen till att detta startade var att jag slog tillbaks med en gång. Och eftersom jag slog tillbaks hårt så var dom alltid flera stycken och dom hämtade kompissar som var fem år äldre än oss...Och jag har sett andra mobbningar som snarare har blivit värre av att någon slår tillbaks.
    Jag skulle nog våga påstå att det ibland funkar med att slå tillbaka och ibland inte.
    Att säga att våld aldrig är lösningen är felaktigt, men likaså att våld alltid löser problemen.

Olika situationer- olika lösningar.
    Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?