• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • enny signatur

Jag ser våld som något man tar till när man inte ser möjligheterna. Så nej jag tror inte det någonsin är en bra lösning för samhället. Beror lite på vad man menar att våld är iofs.

• Selfish Geene
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-03-18 13:07:07 följande:
    Kan våld vara en lösning? Absolut, se bara på kamelknullarna i Afganistan, dom har lite svåt att at till sig FN's fördömanden av deras aktiviteter. För vissa är bly i hyfsad hög hastighet enda lösningen. Så är det bara........... För undvikande av missförstånd är det nog fan bäst att jag förtydligar här. Kamelknullare = Taliban
  • ViceGuy

Våld är ett primitivt beteende som härstammar från våra förfäder, och deras förfäders förfäder. Det är en instinkt som har sin grund i "döda din fiende innan han dödar dig". Det finns inga situationer där våld är den bästa lösningen.

Eftersom att våld existerar däremot, så måste man ibland bruka våld för att själv överleva. Det kallas självförsvar.

Våld är en mycket verklig del av livet och existerar överallt i naturen. Hade vi människor insett detta, kanske vi hade haft lättare att förtrycka vår naturliga instinkt till att bruka våld.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • enny signatur
    tvåtjejstomp skrev 2010-03-18 10:06:44 följande:
    Våld är alltid den sämsta lösningen på ett problem. Tyvärr är det ibland den enda lösningen.
    När då?
    Leo1977 skrev 2010-03-18 10:40:31 följande:
    För mig är våld aldrig en lösning!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Som det har sagts tidigare så beror det på hur man definierar lösning, problem och  våld.

Våld i den bredaste meningen omfattar exempelvis försvaret och polisen, de använder våld och hot om våld för att utföra sina uppgifter. Här löser våld problem som inte kan lösas på något annat sätt.

Att bli våldtagen kan ju ses som ett problem, detta kan mycket väl lösas med våld.

Om man med lösning menar att våldtäktsmannen inte ska gå till ett annat offer, som några har argumenterat för, så är våld möjligen inte en lösning.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • saltabanditen

Är våld någonting som riktas specifikt mot människor eller ingår även saker i begreppet att bruka våld?

I så fall stämmer inte talesättet.
    Jag vet inte hur många konservburkar jag tvingas bruka våld mot för att få upp.
    (Lättast är att hamra in en 7-tums spik i locket)

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    saltabanditen skrev 2010-03-19 22:19:42 följande:
    Är våld någonting som riktas specifikt mot människor eller ingår även saker i begreppet att bruka våld? I så fall stämmer inte talesättet. Jag vet inte hur många konservburkar jag tvingas bruka våld mot för att få upp. (Lättast är att hamra in en 7-tums spik i locket)
    Jag skapade diskussionen främst för att diskutera talesättet, vad folk lägger för värdering i det spelar ingen större roll.

Men det är väl mest våld mot andra människor det handlar om. Det är i varje fall min uppfattning.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • saltabanditen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-19 22:25:41 följande:
    Jag skapade diskussionen främst för att diskutera talesättet, vad folk lägger för värdering i det spelar ingen större roll. Men det är väl mest våld mot andra människor det handlar om. Det är i varje fall min uppfattning.
    Ok.
    Det var faktiskt en seriös fråga men jag är nog alldeles för fredagssliten för att kunna tänka i de lite djupare spåren.
    Jag tittar in en annan dag då jag har hela hjärnan i behåll. {#lang_emotions_tomte}
  • Anton Chigurh

Våld har alltid, och kommer alltid, att vara en del av lösningen.

Det är bättre att bli rannsakad av 12......än buren av 6
  • Esther M

våld kan vara en ypperlig lösning. oftast kortvarig och ensidig, men synnerligen effektiv.

exempelvis om någon försöker ta sig in i min lägenhet och råna mig; om jag har ett basebollträ och slår ner rånaren med det så att hans stöld förhindras så är det en både snabb och effektiv lösning av problemet för min del. rånaren tycker antagligen inte att det är en lika bra lösning, men det är inte mitt problem.

liknande paralleller kan dras i fråga om krig också. moraliska koder förändrar våldets betydelser så att uttryck som "våld löser ingenting" kastas omkring hursomhelst nuförtiden.

i dagen samhälle anses det fult att tycka att våld kan lösa någonting trots att det hela tiden används för att lösa saker. det fungerar, men som sagt ensidigt. exempelvis talibanerna använder våld för att förhindra att kvinnor gör som de själva vill istället för att göra som talibanerna vill. alla kan se att det fungerar. det är inte samma sak som att det är rätt, varken moraliskt eller juridiskt.

de som använder frasen nämnd ovan borde ställa andra frågor innan de använder sig av meningslösa plattityder, nämligen

-vem får använda våld som lösning? (sorry att det blev OT i slutet där)

Svar på tråden Kan våld vara en lösning?