• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • Plutteli
    rightbackatyou skrev 2010-01-04 10:40:46 följande:
    Antingen är pepparsprayen fejk eller så träffar den inte rätt. Och då är det inte originalet pepparspray det är fel på utan kvalitén eller användaren
    Nej, pepparspray rakt av funkar inte i alla situaioner. Men situationed där rätt använd pepparspray inte funkar är ovanliga. Däremot är det ju vanligare med att pepparsprayen inte träffar rätt, så ska den nu ha nån effekt och inte bara ge en falsk trygghet är det ju viktigt att 1. personen vet hur den skall användas och 2. att personen får en chans att faktiskt använda den rätt.
  • Jan H

Att bruka det våld som behövs för att freda sin person är ok. Men tror man att våld eller hot om våld löser problem då är man snett ute. Det skapar ingen respekt utan bara förakt...

Den dagen man ser våld som en lösning har man förlorat...

• Epeemaster

Anhängare av filosofin "Den starkes rätt" förstår dessvärre inget annat än sitt eget språk, våld. Där är det alltså helt berättigat att använda hur mycket våld som helst eftersom det i deras ögon bara är en "ordväxling"

I takt med att sådana människor får en högre utbildning i vårt språk svenska och en del förlorade diskussioner på sitt eget språk, så brukar de välja att byta filosofi till "Det fredliga samhället, med alla människors lika rätt"

Filosofin "den starkes rätt" brukar bara vara intressant så länge man är starkast..

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Epeemaster skrev 2010-01-06 10:57:46 följande:
    Anhängare av filosofin "Den starkes rätt" förstår dessvärre inget annat än sitt eget språk, våld. Där är det alltså helt berättigat att använda hur mycket våld som helst eftersom det i deras ögon bara är en "ordväxling" I takt med att sådana människor får en högre utbildning i vårt språk svenska och en del förlorade diskussioner på sitt eget språk, så brukar de välja att byta filosofi till "Det fredliga samhället, med alla människors lika rätt" Filosofin "den starkes rätt" brukar bara vara intressant så länge man är starkast..
    Ja, som tur är så är det inte många (om ens någon) som har gett uttryck för det i den här tråden.
    Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • Alexandra8080

Gäller det våld i självförsvar så tycker jag det är helt ok. Men allt har en gräns, man ska inte sl ihjäl någon för att han/hon försökt göra något.  Men man ska göra det som krävs för att man själv ska undkomma tycker jag.
    Jag är ofta ute och går med hunden på kvällarna (har ingen stor vakthund) =)  har köpt mig själv ett  överfallslarm från feelsafe.nu som jag har runt handleden när jag går och är ute och springer.   Hoppas att jag slipper råka ut för något då jag måste använda våld, skrämande tanke egentligen.

• Shadilly
    Alexandra8080 skrev 2010-03-17 16:48:54 följande:
    Gäller det våld i självförsvar så tycker jag det är helt ok. Men allt har en gräns, man ska inte sl ihjäl någon för att han/hon försökt göra något.  Men man ska göra det som krävs för att man själv ska undkomma tycker jag. Jag är ofta ute och går med hunden på kvällarna (har ingen stor vakthund) =)  har köpt mig själv ett  överfallslarm från feelsafe.nu som jag har runt handleden när jag går och är ute och springer.   Hoppas att jag slipper råka ut för något då jag måste använda våld, skrämande tanke egentligen.
    HUR LÅNGE FICK DU GRÄVA FÖR ATT ÄGNA DIG ÅT DEN HÄR TRÅDNEKROMANTIKEN?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • tvåtjejstomp

Våld är alltid den sämsta lösningen på ett problem. Tyvärr är det ibland den enda lösningen.{#lang_emotions_cry}

• Anton Chigurh
    Kan våld vara en lösning?

Absolut, se bara på kamelknullarna i Afganistan, dom har lite svåt att at till sig FN's fördömanden av deras aktiviteter. För vissa är bly i hyfsad hög hastighet enda lösningen. Så är det bara...........

För undvikande av missförstånd är det nog fan bäst att jag förtydligar här.
    Kamelknullare = Taliban
    Non vi sed arte.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?