• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • Selfish Geene
    ming skrev 2009-12-31 16:10:53 följande:
    Det kan vara en tillfällig lösning, men i längden ger det nog inte så önskvärda konsekvenser.
    Det finns gott om exempel på hur våld "löst" problem permanent. När det handlar om att avsätta diktatorer krävs oftast våld.
    Med våld kan du inte tex bygga en demokrati, men våldet kan bana väg för andra mer sofistikerade metoder
  • Mrs Charles

Ja någon enstaka gång om man har tur men det är inte den RÄTTA lösningen ändå.

• ming
    Mayoranya skrev 2009-12-31 16:14:50 följande:
    Varför kan våld bara vara en tillfällig lösning? Ger våld alltid icke önskvärda konsekvenser?
    Nej, det behöver inte bara vara en tillfällig lösning. Som jag skrev beror det ju på vad det är för situation, och sen skrev jag ett exempel på då våld är en bra lösning.
  • Selfish Geene
    Mrs CkE skrev 2009-12-31 16:25:23 följande:
    Ja någon enstaka gång om man har tur men det är inte den RÄTTA lösningen ändå.
    Hur menar ni "den RÄTTA lösningen?"
    är den "bästa" och den "rätta" lösningen inte samma sak?

Om den bästa lösningen som finns att tillgå innefattar våld, är inte det då också den "rätta" lösningen?
  • ming
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 16:23:11 följande:
    Nu gick det inte att citera dig, men jag skriver ändå. Vilka diktatorer talar vi om här, och har våldet som krävdes för att avsätta diktatorn understigit negativa konsekvenser som medfördes av avsättandet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 16:21:33 följande:
    Jag ser inte att det innefattar fängelse annat än på ett väldigt långsökt sätt. Överhuvudtaget så tror jag många i denna tråd diskuterar kring olika meningar av begreppet våld. Det blir lätt så med ett så vitt begrepp. Därmed uttryckte jag mig klumpigt när jag sa att våld aldrig löser några problem. Hade du ställt frågor som "Kan krig vara en lösning?" eller "Kan fängelse vara en lösning?" så hade du nog fått annorlunda åsikter. Iaf av mig.   Dessutom, som många är inne på; vad definierar ett "problem"?
    Vi kan strunta i fängelse, lagar och liknande saker. Det var inte riktigt det jag ville diskutera. Men jag har svårt att se att man kan ta bort det från våldsbegreppet, försök applicera definitionen du gav från NE på fängelse och andra tvångsåtgärder, visst stämmer det överens perfekt?

Problem behöver nog inte definieras egentligen, lika lite som det behöver definieras när man säger att våld inte löser några problem. Eller om man säger att diskussion kan lösa problem. Det kan vara vad som helst som kan lösas.

Jag anser att meningen "våld löser inga problem" är naiv.
  • ozapoza
    Mayoranya skrev 2009-12-31 16:32:55 följande:
    Vi kan strunta i fängelse, lagar och liknande saker. Det var inte riktigt det jag ville diskutera. Men jag har svårt att se att man kan ta bort det från våldsbegreppet, försök applicera definitionen du gav från NE på fängelse och andra tvångsåtgärder, visst stämmer det överens perfekt? Problem behöver nog inte definieras egentligen, lika lite som det behöver definieras när man säger att våld inte löser några problem. Eller om man säger att diskussion kan lösa problem. Det kan vara vad som helst som kan lösas. Jag anser att meningen "våld löser inga problem" är naiv.
    Jag tycker inte det stämmer överens perfekt, det är därför jag ifrågasätter det.

För övrigt har jag nog missuppfattat syftet med tråden. Tyvärr hänger jag inte med i vad det är vi diskuterar egentligen. Etik? Semantik?
  • Namnam
    Mayoranya skrev 2009-12-31 16:14:50 följande:
    Varför kan våld bara vara en tillfällig lösning?
    För våld är sällan lösningen på problemet utan temporär.

EX om du avstyr en våldtäckt genom att misshandla förövaren har du löst en situation, men om förövaren försöker att våldta igen så har inte ditt våld varit någon lösning.

Och Gubben som örfilade upp 13åringen har det lärt 13åringen att respektera äldre eller har det bara gjort honom mer upprorisk

Jag ser våld som ett medel att uppnå något men inte det som är lösningen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    "användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot någon."
    Är det inte precis det en fängelsedom handlar om? Och använder inte samhället våld för att hålla kvar folk i fängelse (fysisk styrka)? Men som sagt, vi kan nog lämna fängelsedelen bakom oss, det är ändå inte det jag vill diskutera.

Tråden är till för att diskutera om våld kan vara en lösning, precis som det står i TS. Det är en öppen diskussionstråd och därför valde jag att inte precisera mer.
  • Mrs Charles
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 16:30:46 följande:
    Hur menar ni "den RÄTTA lösningen?" är den "bästa" och den "rätta" lösningen inte samma sak?Om den bästa lösningen som finns att tillgå innefattar våld, är inte det då också den "rätta" lösningen?

I Ts står det ingenting om den "bästa lösningen" utan bara om våld kan vara en lösning.

Sluta jaga.

Svar på tråden Kan våld vara en lösning?