• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 15:36:24 följande:
    Nej inte knepigt om man vet vad andra menar med vissa begrepp. Ur NE:s ordbok: våld: (otillbörlig) användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot någon. självförsvar: försvar av den egna personen kroppsligen eller själsligen
    Den där definitionen är tyvärr lite konstig, då den inte inkluderar att exempelvis en polisman skjuter ihjäl en gärningsman som riktar en pistol mot ett barn. Det är i mina ögon helt klart våld, men eftersom det inte är otillbörligt så faller det inte inom definitionen ovan.

Diskuterar man våld utifrån den definitionen så är våld per definition fel eftersom definitionen inkluderar "otillbörlig".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:46:42 följande:
    Den där definitionen är tyvärr lite konstig, då den inte inkluderar att exempelvis en polisman skjuter ihjäl en gärningsman som riktar en pistol mot ett barn. Det är i mina ögon helt klart våld, men eftersom det inte är otillbörligt så faller det inte inom definitionen ovan. Diskuterar man våld utifrån den definitionen så är våld per definition fel eftersom definitionen inkluderar "otillbörlig".
    Tillägg: Om man plockar bort "otillbörlig" så täcker den in såväl polisen som skjuter ihjäl gärningsmannen som fängelse.

Det är därför det står inom parentes.
  • Lavish

Det beror ju helt på vad du menar med ett problem. Om jag är jävligt arg på någon och spöar skiten ur den så slutar jag att vara arg efter att personen fått sitt straff. Har jag löst ett problem då?

• Selfish Geene
    Lavish skrev 2009-12-31 15:50:39 följande:
    Det beror ju helt på vad du menar med ett problem. Om jag är jävligt arg på någon och spöar skiten ur den så slutar jag att vara arg efter att personen fått sitt straff. Har jag löst ett problem då?
    Att våld kan vara tillämpligt i vissa situationer betyder inte att våld ALLTID är tillbörligt.
    Även om du "löser" ett problem i exemplet du nämner, så har du förmodligen även skapat en hel del nya. När kostnaderna överstiger vinsterna med våld, så är det förmodligen inte att föredra
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lavish skrev 2009-12-31 15:50:39 följande:
    Att det kan vara en lösning i vissa fall betyder inte att det är en lösning i alla situationer.

Kan en diskussion vara en lösning i vissa fall men inte i andra?
  • Lavish
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:57:56 följande:
    Att det kan vara en lösning i vissa fall betyder inte att det är en lösning i alla situationer.Kan en diskussion vara en lösning i vissa fall men inte i andra?
    Men menar du är våld någonsing RÄTT lösning på problem? Eller menar du det som står i din TS, om våld någonsin kan lösa ett problem?

För jag har svårt att se annat än att våld kan lösa en massa problem. Du är fattig? Slå ihjäl farsan och ärv en massa pengar. Du behöver mer utrymme? Slå ihjäl grannen och stoppa in i garderoben, vips två lägenheter istället för en. Din tjej är jobbig? Ge henne ett gott kok stryk varje dag så kan det hända att hon snart blir lydig och foglig.

Om dessa sen är moraliskt försvarbara lösningar är ju en annan fråga än den du ställer i TS.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lavish skrev 2009-12-31 16:03:31 följande:
    Men menar du är våld någonsing RÄTT lösning på problem?
    Jag menar att våld kan vara rätt lösning på vissa problem. Med andra ord i motsats till:
    "Våld löser inga problem".
  • ming

Det kan vara en tillfällig lösning, men i längden ger det nog inte så önskvärda konsekvenser.
    Sen beror det ju förstås på vad det är för situation, om det tex är att någon håller på att mörda någon annan så är våld förmodligen tvunget för att avvärja situationen, men om det handlar om att ett barn har mobbat ett annat barn så känns det inte absolut nödvändigt att använda våld för att få den förste att sluta.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ming skrev 2009-12-31 16:10:53 följande:
    Det kan vara en tillfällig lösning, men i längden ger det nog inte så önskvärda konsekvenser.
    Varför kan våld bara vara en tillfällig lösning?

Ger våld alltid icke önskvärda konsekvenser?
  • ozapoza
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:48:59 följande:
    Tillägg: Om man plockar bort "otillbörlig" så täcker den in såväl polisen som skjuter ihjäl gärningsmannen som fängelse. Det är därför det står inom parentes.
    Jag ser inte att det innefattar fängelse annat än på ett väldigt långsökt sätt.

Överhuvudtaget så tror jag många i denna tråd diskuterar kring olika meningar av begreppet våld. Det blir lätt så med ett så vitt begrepp. Därmed uttryckte jag mig klumpigt när jag sa att våld aldrig löser några problem.

Hade du ställt frågor som "Kan krig vara en lösning?" eller "Kan fängelse vara en lösning?" så hade du nog fått annorlunda åsikter. Iaf av mig.

Dessutom, som många är inne på; vad definierar ett "problem"?
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?