• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • Selfish Geene
    Quintus Zebra skrev 2009-12-31 15:07:05 följande:
    För mig är det svårt attförstå att någon som har lite koll på samtiden och historien inte kan avsky våld så mycket som jag gör. Jag förstår inte hur någon kan tycka ett slagsmål är meningsfullt, men vi ser ju alla olika på världen.Jag anser helt enkelt att det alltid är fel att skada andra, t.o.m. personer som vill mig illa och hatar mig. Det handlar om mina principer och dom ruckar jag inte på. Ingen annan bestämmer om jag skall slåss eller inte. Jag tar helre en knäckt näsa än att slå någon. Men om jag känner mig hotad till livet eller om någon annan är hotad så är det en annan sak.
    Att ta en smäll ist f att själv använda våld fungerar ju när det är du själv som är under attack.
    Men om det är ditt barn? Din familjs egendom? Ditt land?

Har du inte skyldighet att försvara den som är svagare än du? Eller låter du den svage få sin "näsa knäckt", hellre än att använda våld?
  • Selfish Geene
    För mig är det svårt attförstå att någon som har lite koll på samtiden och historien inte kan avsky våld så mycket som jag gör. Jag förstår inte hur någon kan tycka ett slagsmål är meningsfullt, men vi ser ju alla olika på världen.Jag anser helt enkelt att det alltid är fel att skada andra, t.o.m. personer som vill mig illa och hatar mig. Det handlar om mina principer och dom ruckar jag inte på. Ingen annan bestämmer om jag skall slåss eller inte. Jag tar helre en knäckt näsa än att slå någon. Men om jag känner mig hotad till livet eller om någon annan är hotad så är det en annan sak.
    Förlåt! Jag slutade nog läsa vid "det handlar om mina principer och dom ruckar jag inte på"

Längre ner ser jag att du är beredd att rucka på dina principer om situationen kräver det...
  • Quintus Zebra
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 15:19:30 följande:
    Att ta en smäll ist f att själv använda våld fungerar ju när det är du själv som är under attack.Men om det är ditt barn? Din familjs egendom? Ditt land?Har du inte skyldighet att försvara den som är svagare än du? Eller låter du den svage få sin "näsa knäckt", hellre än att använda våld?
     Det har jag redan skrivit. Om någon annan var hotad så vore det
    en helt annan sak, då skulle jag självklart stanna och försvara dem. Hittils har jag i sådanna situationer lyckats prata mig ur det.

Ett land eller en egendom däremot skulle jag med största sannolikhet inte använda våld för att beskydda.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    För mig är det svårt attförstå att någon som har lite koll på samtiden och historien inte kan avsky våld så mycket som jag gör. Jag förstår inte hur någon kan tycka ett slagsmål är meningsfullt, men vi ser ju alla olika på världen. Jag anser helt enkelt att det alltid är fel att skada andra, t.o.m. personer som vill mig illa och hatar mig. Det handlar om mina principer och dom ruckar jag inte på. Ingen annan bestämmer om jag skall slåss eller inte. Jag tar helre en knäckt näsa än att slå någon. Men om jag känner mig hotad till livet eller om någon annan är hotad så är det en annan sak.
    Det finns en princip som jag verkligen inte ruckar på och det är rätten till min kropp. Om någon ger sig på mig och det slutar med att personen blir skadad så kommer jag inte  förlora nämnvärt med sömn av den anledningen. Det var inte jag som valde att försätta mig i den situationen.

Avsky våld kan man göra även om man tycker att det har användningsområden. Personligen så tycker jag att våld i sig inte är speciellt farligt, det handlar om i vilket syfte det används. Jag gillar exempelvis att titta på MMA och där handlar det ju i högsta grad om att man brukar våld, men då handlar det om att båda parter är införstådda med vad som gäller och har accepterat det.

I stort sett så kan jag sammanfatta det som att jag tycker inte att våld alltid är avskyvärt eller onödigt utan att det kan vara ett sätt att lösa problem och ibland också det enda eller bästa.
    ozapoza skrev 2009-12-31 15:09:39 följande:
    Njae, du uppfattade mig rätt. Om jag är angripen (ensam) så skulle jag, om möjligt och om jag bedömer att jag kan komma undan, alltid välja att springa före att försöka neutralisera motståndaren. Jag är kanske feg eller något.
    Jo det förstod jag. Det jag undrar är om du har något emot själva våldet och att det skulle vara "ärligare" att springa därifrån.
  • Quintus Zebra
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 15:21:57 följande:
    Förlåt! Jag slutade nog läsa vid "det handlar om mina principer och dom ruckar jag inte på" Längre ner ser jag att du är beredd att rucka på dina principer om situationen kräver det...
    Nja, jag ruckar inte på mina principer. Jag anser att alla har rätt till självförsvar, men bara exakt så lite våld som situationen kräver.
  • Selfish Geene
    Quintus Zebra skrev 2009-12-31 15:23:13 följande:
     Det har jag redan skrivit. Om någon annan var hotad så vore det en helt annan sak, då skulle jag självklart stanna och försvara dem. Hittils har jag i sådanna situationer lyckats prata mig ur det.Ett land eller en egendom däremot skulle jag med största sannolikhet inte använda våld för att beskydda.
    Vad skulle du göra om någon gör anspråk på din egendom eller ditt land, om angriparen är beredd att ta till våld för att få sin vilja igenom?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev 2009-12-31 15:23:13 följande:
    Jag håller inte med om att fängelse är en form av våld. Jag håller inte heller med om att våra rättigheter försvåras med våld, snarare tvärtom.
    Yttrandefriheten skyddas i allra högst grad med våld och hot om våld, det är därför vi har en militär, för att värna om våra rättigheter.

Fängelse är en våldsåtgärd, man tvingar någon med våld att sitta där. Det här är ju i den utvidgade formen av våld, men ändå våld.
    ozapoza skrev 2009-12-31 15:17:54 följande:
    Sen blir det dock knepigt att utvidga begreppet våld till att innefatta saker som fängelse (tvångsmedel) som du skriver om ovan. Det finns ju fler tvångsmedel än fängelse. Jag tänkte på våld som i fysisk handling och självförsvar som i försvar av den egna personen.
    Inte alls knepigt, det har man gjort inom filosofi i århundranden. Se ovan.
  • ozapoza
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:24:17 följande:
    Jo det förstod jag. Det jag undrar är om du har något emot själva våldet och att det skulle vara "ärligare" att springa därifrån.
    Min princip är att undvika våld, ja. Jag har något emot det. Sen är jag inte mer än människa, hade någon försökt skada min son kanske jag hade tappat fattningen. Jag hoppas att jag aldrig hamnar i den sitsen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:29:53 följande:
    Yttrandefriheten skyddas i allra högst grad med våld och hot om våld, det är därför vi har en militär, för att värna om våra rättigheter.
    Även på ett annat plan så skyddas våra rättigheter ytterst med våld, eller vad säger du om jag säger att du ska hålla käften för annars så slår jag till dig? Sätter du dig lugnt och fint och gör som jag säger?
  • ozapoza
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:29:53 följande:
    Inte alls knepigt, det har man gjort inom filosofi i århundranden. Se ovan.
    Nej inte knepigt om man vet vad andra menar med vissa begrepp.

Ur NE:s ordbok:

våld:
    (otillbörlig) användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot någon.

självförsvar: försvar av den egna personen kroppsligen eller själsligen
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?