Kan våld vara en lösning?
våld kan vara en ypperlig lösning. oftast kortvarig och ensidig, men synnerligen effektiv.
exempelvis om någon försöker ta sig in i min lägenhet och råna mig; om jag har ett basebollträ och slår ner rånaren med det så att hans stöld förhindras så är det en både snabb och effektiv lösning av problemet för min del. rånaren tycker antagligen inte att det är en lika bra lösning, men det är inte mitt problem.
liknande paralleller kan dras i fråga om krig också. moraliska koder förändrar våldets betydelser så att uttryck som "våld löser ingenting" kastas omkring hursomhelst nuförtiden.
i dagen samhälle anses det fult att tycka att våld kan lösa någonting trots att det hela tiden används för att lösa saker. det fungerar, men som sagt ensidigt. exempelvis talibanerna använder våld för att förhindra att kvinnor gör som de själva vill istället för att göra som talibanerna vill. alla kan se att det fungerar. det är inte samma sak som att det är rätt, varken moraliskt eller juridiskt.
de som använder frasen nämnd ovan borde ställa andra frågor innan de använder sig av meningslösa plattityder, nämligen
-vem får använda våld som lösning? (sorry att det blev OT i slutet där)