Inlägg från: Esther M |Visa alla inlägg
  • Esther M

Kan våld vara en lösning?

våld kan vara en ypperlig lösning. oftast kortvarig och ensidig, men synnerligen effektiv.

exempelvis om någon försöker ta sig in i min lägenhet och råna mig; om jag har ett basebollträ och slår ner rånaren med det så att hans stöld förhindras så är det en både snabb och effektiv lösning av problemet för min del. rånaren tycker antagligen inte att det är en lika bra lösning, men det är inte mitt problem.

liknande paralleller kan dras i fråga om krig också. moraliska koder förändrar våldets betydelser så att uttryck som "våld löser ingenting" kastas omkring hursomhelst nuförtiden.

i dagen samhälle anses det fult att tycka att våld kan lösa någonting trots att det hela tiden används för att lösa saker. det fungerar, men som sagt ensidigt. exempelvis talibanerna använder våld för att förhindra att kvinnor gör som de själva vill istället för att göra som talibanerna vill. alla kan se att det fungerar. det är inte samma sak som att det är rätt, varken moraliskt eller juridiskt.

de som använder frasen nämnd ovan borde ställa andra frågor innan de använder sig av meningslösa plattityder, nämligen

-vem får använda våld som lösning? (sorry att det blev OT i slutet där)

• Esther M
    Quintus Zebra skrev 2010-03-20 15:01:13 följande:
    Självförsvar kan ju som sagt vara nödvändigt i vissa fall och självklart kan våld lösa problem. Frågan är ju snarare om det är ett bra sätt att lösa problem. Jag håller ju inte med om att försvaret och poliser löser problem med våld som inte går att lösa på andra sätt. Vilka problem skulle detta vara?
    Några exempel kan vara att arrestera personer misstänkta för brott, låsa in dessa personer i väntan på och även efter rättegång. Polisen gör dessa saker då de utsetts av staten att utföra dem och därmed bruka våld å statens vägnar. En del av det som kallas en självständig stat är den exlusiva rättigheten att bruka våld inom det egna territoriet. Inga andra aktörer äger denna rätt som finns för att staten ska kunna utöva kontroll och upprätthålla de lagar som finn inom territoriet.

Våld behöver inte innebära övervåld, utan inkluderar också handlingar som sker utan blodsutgjutlese men emot individens vilja såsom fasthållande och inlåsning.
  • Esther M
    Quintus Zebra skrev 2010-03-20 16:16:09 följande:
    Och du menar att det inte skulle kunna gå att arrestera folk och hålla folk inlåsta utan våld/hot om våld?

Om de inte är med på det, nej. allt man gör för att tvinga dem då är våld, oavsett i vilken form man väljer att utöva det.
  • Esther M
    Quintus Zebra skrev 2010-03-20 16:22:31 följande:
    Håller inte med alls. Tycker tvärtom att våld som lösning fortfarande är gravt överskattat. Trots att det ganska sällan är våldet i sig som löser problem. 

Att våldet ofta skapar fler problem än det skapar ignoreras också.

Afghanistandebatten är ju ett bra exempel. Om man tycker att Sverige skall dra tillbaks sin minimala lilla trupp därifrån, så framställs man ofta som feg eller som att man lämnar det afghanska folket i sticket. Trots att Sverige garanterat hade kunnat göra större nytta om vi satsa lika mycket pengar på andra saker.

Stater som ser våld som den enda lösningen på problem finns det gott om. Sverige har historiskt sett haft en lite annan linje, och jag tycker att det är något att vra stolt över...

Ok. Svaret på ts fråga är dock fortfarande JA. Våld kan vara en lösning. Du svarar på frågorna

-är våld den enda lösningen?
    -är våld trevligt?
    -är våld den moraliskt riktiga lösningen?

Svaret på det kommer i nästa veckas avsnitt.
  • Esther M
    Skabbig skrev 2010-03-31 11:30:30 följande:
    På min skola var det en 9-åring som skrek rastiska kommentarer till en jämnårig pojke. Efter skolan mötte den mobbade pojken mobbarens mamma på stan och berättade vad som hade hänt. Hon kunde inte acceptera att en blatteunge hittade på lögner om hennes son, så hon gav honom en örfil. 
    jag kan lösa den kvinnans problem med våld.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?