Inlägg från: Skabbig |Visa alla inlägg
  • Skabbig

Kan våld vara en lösning?

Mayoranya skrev 2009-12-31 14:12:25 följande:
    Situationer där våld mycket väl kan vara det bästa och enda alternativet: Där ens frihet och andra värden är hotade, ett bra exempel är den amerikanska revolutionen, den skulle inte fått samma utgång om man inte tog till våld.
    Vilken amerikansk revolution tänker du på?
  • Skabbig
    Elavela87 skrev 2009-12-31 23:38:15 följande:
    Våld löste andra världskriget.
    Har du tänkt på att  andra världskriget började när våldet började och det upphörde först när våldet tog slut?
  • Skabbig
    Mayoranya skrev 2010-01-01 11:30:51 följande:
    Det finns väl bara en, frihetskriget. Det hade aldrig hänt genom diplomatiska kontakter, det var tvunget att ta en våldsam vändning och det löste ju sig ganska bra (för de som tog till våld då, sämre för britterna).
    Men Kanada och Brasilien lyckades bli fria utan våld, tror du inte att det hade gått i resten av amerika också?
  • Skabbig
    Mayoranya skrev 2010-01-01 11:37:10 följande:
    Jag anar ett logiskt felslut här. Att våld var problemet betyder inte att det inte kunde vara lösningen. Nazityskland hotade att ta över Europa och krig (=våld) löste det problemet. Det är samma som att säga att ett problem som har tillkommit via diskussion inte kan lösas genom diskussion.
    Men det var Tyskland som började med våldet och inte något annat land som började med våld för att Tyskland var hotfullt. Samma sak i Asien, det var Japan som började med våldet och inte något annat land som började med våld för att Japan var hotfullt.

Innan kriget hade Tyskland genom diskussion erövrat Österrike och västra Tjeckoslovakien. De försökte diskutera sig fram till att få en korridor till Danzig, men lyckades inte med detta. Tyskland försökte lösa problemet med våld, men Polen var allierat med andra länder som Tyskland fick emot sig. Hade Tyskland inte tagit till våld hade det antagligen varit mäktigare.
  • Skabbig
    Mayoranya skrev 2010-01-01 12:00:07 följande:
    Menar du att andra världskriget inte löstes med våld för att våld startade det?
    Ja, eftersom krig är våld så kan våld inte lösa krig. Hade inte Tyskland bara kommit med tomma hotelser utan att  börja med våld hade det inte blivit något krig.
    Mayoranya skrev 2010-01-01 12:00:07 följande:
    Jag hävdar fortfarande detta: Problemet (andra världskriget) löstes med våld. Säger du emot det? Om det sedan började med våld eller ej spelar ingen större roll för om problem kan lösas med våld.
    Ja, eftersom jag anser att andra världskriget är beteckningen på våldet och inte
    på problemet i sig. Hade Tyskland och Japan vunnit kriget de startade hade andra världskriget också lösts med våld, men problemet (ett nazistiskt Europa, diktatur i Asien) hade förblivit olöst.

Mayoranya skrev 2010-01-01 11:46:55 följande:
    När blev Brasilien fria utan våld? Jag antar att du inte menar frihetskriget 1821-1825? Dessutom från Portugal.
    När Frankrike erövrade Portugal 1808 flydde kungahuset till Brasilien. Så länge ockupationen av Portugal varade var alltså Portugal och Brasilien åtskilda åt utan att det förekommit något våld emellan dem. Kriget 1821-1825 handlade om Portugals försök att återerövra Brasilien, inte om Brasiliens försök att befria sig från Portugal.

Mayoranya skrev 2010-01-01 11:46:55 följande:
    Kanada hade en hel del våld innan de blev en suverän stat, bland annat 1837 och året efter.
    Ja, men hur stor effakt hade upproret 1837 på självständigheten som kom över 140 år senare (Canada Act 1982)?
  • Skabbig
    Mayoranya skrev 2010-01-01 15:18:01 följande:
    Om du försöker inskränka min rätt till yttrandefrihet så är det ytterst min vilja att använda våld mot dig som skyddar den rätten. Jag kan säga till dig att du inte får inskränka min rätt men det spelar förmodligen ingen större roll för dig eftersom du fortfarande kommer att hindra min rätt att utrycka mig (förmodligen med våld). Detta kommer inte lösas utan våld, eller har du några förslag på hur det skulle gå till?
    Men låt oss säga att  någon försöker inskränka din yttrandefrihet utan att använda det minsta våld, utan bara genom att vara störande. Tror du att det är omöjligt att lösa problemet utan att du använder våld?
    Plutteli skrev 2010-01-01 15:25:51 följande:
    Våld är av naturen en kortsiktig lösning, det som tas med våld måste behållas med våld.
    Är det? Tänk på när Sverige erövrade Skåne från Danmark och bestämde att de som gjorde motstånd skulle spetsas på pålar längs lands vägarna. Det var en långsiktig lösning som gjort att vi kunnat behålla Skåne utan våld i 350 år.
  • Skabbig
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 17:14:52 följande:
     Jag tycker att storlek inte spelar någon roll, om det är en dvärg, en muskelbyggare eller en rullstolsburen, en man med grova viktproblem, en alert kvinna eller pensionär med krumpen rygg. Är man uppenbart dum, oavsett storlek, så är det bra att det finns de som inte är det och hindrar det att fortgå eller iallafall markerar att nu har det gått för långt när alla andra medel provats.
    Så det är okej att örfila en uppenbart dum (senildement) pensionär med krumpen rygg för att visa denne till rätta?
  • Skabbig
    lövet2 skrev 2010-01-03 08:55:25 följande:
    Ja, våld kan i bland vara lösningen för barn som trakasseras av andra barn. Om det barn som är utsatt någon gång slår tillbaka i stället för att vika sig, så händer det ofta att de andra barnen slutar bråka. Det är inte lika kul att ge sig på någon som försvarar sig ...
    Det funkar på ett individuellt plan, men inte på en hel skola. För det finns alltid någon elev som inte kan slå tillbaks. Kanske pga något hendikapp. Eller för att de är illa behandlade hemma och tror att det är normalt.
  • Skabbig
    Quintus Zebra skrev 2010-03-20 14:47:40 följande:
    Det har mer eller mindre varit krig i Afghanistan sedan 1979. Vilka problem har allt detta våld löst?
    Problemet med vapenhandlarnas fattigdom?
  • Skabbig
    Zamorak skrev 2010-03-30 22:06:28 följande:
    Klart våld kan vara en lösning, om någon agerar hotfult mot mig eller min familj så är det en bra lösning att vara våldsam tillbaka. Finns massa andra bra tillfälle då våld e bra.
    På min skola var det en 9-åring som skrek rastiska kommentarer till en jämnårig pojke. Efter skolan mötte den mobbade pojken mobbarens mamma på stan och berättade vad som hade hänt. Hon kunde inte acceptera att en blatteunge hittade på lögner om hennes son, så hon gav honom en örfil. 
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?