Mayoranya skrev 2010-01-01 12:00:07 följande:
Menar du att andra världskriget inte löstes med våld för att våld startade det?
Ja, eftersom krig är våld så kan våld inte lösa krig. Hade inte Tyskland bara kommit med tomma hotelser utan att börja med våld hade det inte blivit något krig.
Mayoranya skrev 2010-01-01 12:00:07 följande:
Jag hävdar fortfarande detta: Problemet (andra världskriget) löstes med våld. Säger du emot det? Om det sedan började med våld eller ej spelar ingen större roll för om problem kan lösas med våld.
Ja, eftersom jag anser att andra världskriget är beteckningen på våldet och inte
på problemet i sig. Hade Tyskland och Japan vunnit kriget de startade hade andra världskriget också lösts med våld, men problemet (ett nazistiskt Europa, diktatur i Asien) hade förblivit olöst.
Mayoranya skrev 2010-01-01 11:46:55 följande:
När blev Brasilien fria utan våld? Jag antar att du inte menar frihetskriget 1821-1825? Dessutom från Portugal.
När Frankrike erövrade Portugal 1808 flydde kungahuset till Brasilien. Så länge ockupationen av Portugal varade var alltså Portugal och Brasilien åtskilda åt utan att det förekommit något våld emellan dem. Kriget 1821-1825 handlade om Portugals försök att återerövra Brasilien, inte om Brasiliens försök att befria sig från Portugal.
Mayoranya skrev 2010-01-01 11:46:55 följande:
Kanada hade en hel del våld innan de blev en suverän stat, bland annat 1837 och året efter.
Ja, men hur stor effakt hade upproret 1837 på självständigheten som kom över 140 år senare (Canada Act 1982)?