Inlägg från: LindaJohansson81 |Visa alla inlägg
  • LindaJohansson81

Kan våld vara en lösning?

Nej! Är helt övertygad om att våld aldrig löser utan ALLTID förvärrar.

Och sedan är jag helt övertygad om att det är människor med mycket liten förståelse, empati, medmänsklighet och ingen behärskningsförmåga som använder våld.

Mina barn gör mig till en bättre människa, men jag är ingen PK-förälder, utan inser att jag är mänsklig.
  • LindaJohansson81
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 13:26:22 följande:
    OM hon är dum (gör sönder annans egendom på pin tji, öppet skriker skällsord på människor som egentligen bara gör sitt jobb, vägrar anpassa sig till de rådande reglerna etc) och inget annat hjälper så sitter en örfil finfint. Fast att lägga det ansvaret i en oerfaren tonårings händer är nog inte det bästa men vet han vad han gör, vilka grunder han står på  och varför och dessutom kan stå för det så finns säkert de undantagen då det går bra att låta en tonåring ta det beslutet. Om alla hjälptes åt att hålla ordning så hade det sett bättre ut än att genom ogenomtänkta lagar låter överjävliga skitungar komma undan och straffa den som genom sunt förnuft gör helt rätt så hade vårat land sett bättre ut.
    Och en örfil löser allt? Det får en människa att ändra på sitt sätt till det bättre?

Låter lite enkelriktat och ej så genomtänkt att tycka det.
    Mina barn gör mig till en bättre människa, men jag är ingen PK-förälder, utan inser att jag är mänsklig.
  • LindaJohansson81
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 17:24:02 följande:
    Finns fler exempel men det är för svårt att lista ut kan tänkas Kul att se dig här med, du söker dig till problem du, är du kaosberoende i ditt lyckliga liv? Själv är jag uttråkad på jobbet, som vanligt när jag skriver på FL.
    Nej då, jag anser att det är fel att bruka våld.

Om man slår en ligist, blir han mindre ligist då?
    Misshandlar en pedofil blir han mindre pedofil då?
    Slår ett kxigt barn på käften, blir han mindre kaxig då?, Ja, kanske framför dig, men inte framför andra. Osv.

Min hjärnkapacitet fungerar utmärkt, fast när jag är på mitt jobb då jobbar jag. :-P
  • LindaJohansson81
    Mariohn skrev 2010-01-03 14:35:08 följande:
    Om någon hoppar på dig i en park och ämnar våldta dig. Hur anser du då att våld inte skulle vara en lösning?
    Men det är väl en jävlig stor skillnad att använda våld i självförsvar och att använda våld för att man KAN.
    I Ditt exempel handlar det om ÖVERLEVNAD där instinkterna går före. Självförsvar är aldrig fel, men det kalllar jag ej helle rför våld. För det är självförsvar.
  • LindaJohansson81
    Mayoranya skrev 2010-01-03 15:06:12 följande:
    Felslut: ekivokation, redefinition.Våld är som det har sagts förut att bruka våld mot en annan människa (eller objekt men det kan vi bortse från här). Varför definierar du inte självförsvar som våld?
    rightbackatyou skrev 2010-01-03 15:03:59 följande:
    Självförsvar är våld.
    Oftast så tycker jag att det handlar mer om en överlevarinstinkt, mer än att TÄNKA nu ska jag bruka våld för att lösa detta problem, ALLT självförsvar är inte våld? var har ni fått det ifrån?
    Våldet använder man för att överleva, dock så löser det inte problemet, utan det gör så att man överlever. Frågeställningen i TS var; Löser våld problem? Nej. Men det kan göra så att §man överlever, men problemen finns kvar lång efter.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?