Inlägg från: rightbackatyou |Visa alla inlägg
  • rightbackatyou

Kan våld vara en lösning?

Om en äldre herre blir kallad för "gubbjävel" efter att en 13-åring och hans fräcka polare varit och cyklat på en golfbana bara för att jävlas och under en längre tid stökat i området och varken polis eller socialen varit intresserad så ja.

Exempelvis.

Självklart kan våld vara bra, det är primitivt och ett språk alla talar världen över men visst, finns det andra lösningar så är det bättre att beta av dem först men sedan återstår det sista, en rejäl käftsmäll och guuuuuuuuuuuuuuuuuuud vad skönt det kan kännas att ge

(har aldrig fått, jag är snabb )

• rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-01 15:01:45 följande:
    Men det är inte samma sak som att barnet kommer göra om det eller hur?

Samhället gör fel som fäller mannen, han gjorde helt rätt och barnen försvann därifrån inte sant?

Om de gör det hoppas jag de får en örfil till av alla som ser dem.
  • rightbackatyou
    rightbackatyou skrev 2010-01-01 15:35:22 följande:
    Men det är inte samma sak som att barnet kommer göra om det eller hur?Samhället gör fel som fäller mannen, han gjorde helt rätt och barnen försvann därifrån inte sant?Om de gör det hoppas jag de får en örfil till av alla som ser dem.
    Om de kommer tillbaka alltså, tänkte fortare än vad jag skrev
  • rightbackatyou

De som tror att våld aldrig är en lösning verkar ha ett sött litet skyddat liv
    Lite gulligt faktiskt *skrynklar lite på näsan på ett sådant där charmigt sätt och ser på dem med glimten i ögat med huvudet lite på sne*

• rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-01 16:25:06 följande:
    Själv tycker jag att det är de som tror att våld är en bra lösning som är väldigt blinda för både historia och samtid...
    Om du håller dig till det som står skrivet (du t.o.m citerade, LÄSTE du inte först? ) så är det lättare att diskutera.
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-01 16:51:54 följande:
    Jag läste precis vad du skrev, men höll inte med. Jag tycker väl typ tvärtom....
    Du har FORTFARANDE Inte reflekterat över det du citerade och det du skrev som svar?

ojojojoj...

I rest my case.

Örfilen var jättebra, lagen är den som borde ändras.
    Gällande det och gällande mycket annat också.
    All heder åt de som vågar ingripa när någon går under en paragraf som borde finnas:

"uppenbar dumhet" och där hade ungarna åkt dit direkt.
    Att örfila en studsig 13-åring som förstör är ingen dumhet, det är civilkurage.
  • rightbackatyou
    Plutteli skrev 2010-01-02 11:20:03 följande:
    Jag tror inte att våld löser nått långsiktigt, det kan KANSKE hjälpa i vissa akuta situationer, men det löser aldrig nått långsiktigt. Och nej, jag har levt ett allt annat än skyddat liv med en innihelvetes massa våld.
    Känns som du inriktar dig på familjerelaterat våld?

...inte vet jag men det var en känsla.

Jag pepparsprayade en i ögonen som överföll mig i stan och började släpa mig mot en gränd men han fick så ont att han släppte mig och jag tog mig därifrån och anmälde händelsen itll dörrvakter som fanns en liten bit bort, de plockade in honom och fick dit polis.

Skulle jag hållt mig till att vänligt säga: Snälla släpp mig, det här känns inte helt bra? så tror jag att utgången hade sett annorlunda ut, tror inte du?

Det löste mitt problem och troligen andras också får jag hoppas iallafall, det hade varit ett plus

...och det är bra ETT exempel på att våld är en lösning emellanåt.
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-02 08:31:02 följande:
    Du har ju inget "case", eftersom du inte förklarar dig. Du verkar snararee intresserad av att försöka dumförklara dom som inte tror som du. Min kommentar var väl egentligen inte ett svar på ditt inlägg, bara en reflektion.
    Varför skulle en från Hells Angels cykla runt på en golfbana för?

Visste inte att det finns en generell syn på att kvinnor är dumma, inte pensionärer heller för den delen utan jag i min enfald trodde att det var personers HANDLING som visade om de var uppenbart dumma.

Men sunt förnuft kommer man långt, kanske använda det?
    Värt att prova, du kommer itne förlora någonting, snarare vinna

God fortsättning!
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-02 13:18:19 följande:
    Missuppfattar du mig med vilje? Läs gärna om det jag skrev och svara, för jag är nyfiken på vad du menar.Du menar alltså att det skall finnas en klausul i lagen som gör det okej att slå någon om personen gör något "dumt". Du tycker alltså att en 18-årig kille skall få slå en pensionerad tant om killen tycker att tanten är dum?
    OM hon är dum (gör sönder annans egendom på pin tji, öppet skriker skällsord på människor som egentligen bara gör sitt jobb, vägrar anpassa sig till de rådande reglerna etc) och inget annat hjälper så sitter en örfil finfint.

Fast att lägga det ansvaret i en oerfaren tonårings händer är nog inte det bästa men vet han vad han gör, vilka grunder han står på  och varför och dessutom kan stå för det så finns säkert de undantagen då det går bra att låta en tonåring ta det beslutet.

Om alla hjälptes åt att hålla ordning så hade det sett bättre ut än att genom ogenomtänkta lagar låter överjävliga skitungar komma undan och straffa den som genom sunt förnuft gör helt rätt så hade vårat land sett bättre ut.
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-02 13:42:24 följande:
    Jag tycker lagen är ganska bra som den är. Det är jättebra att alla är lika inför lagen. Det skall inte vara mer okej att slå barn än vuxna. Det skall inte vara tillåtet att slåss om man inte är hotad av våld. Däremot så anser jag att vissa domar är för hårda. Självklart måste man få ta tag i en person som beter sig helt okontrollerat.För mig är det uppenbart att det INTE är sunt förnuft att bryta mot lagen och vara feg nog att slå någon som är mindre...
    Med det sista du skriver kan man utläsa det som att det är helt okej att använda våld bara man gör det på någon som är större.

Jag tycker att storlek inte spelar någon roll, om det är en dvärg, en muskelbyggare eller en rullstolsburen, en man med grova viktproblem, en alert kvinna eller pensionär med krumpen rygg.

Är man uppenbart dum, oavsett storlek, så är det bra att det finns de som inte är det och hindrar det att fortgå eller iallafall markerar att nu har det gått för långt när alla andra medel provats.
  • rightbackatyou
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-02 17:19:40 följande:
    Och en örfil löser allt? Det får en människa att ändra på sitt sätt till det bättre?Låter lite enkelriktat och ej så genomtänkt att tycka det.
    Finns fler exempel men det är för svårt att lista ut kan tänkas

Kul att se dig här med, du söker dig till problem du, är du kaosberoende i ditt lyckliga liv?
    Själv är jag uttråkad på jobbet, som vanligt när jag skriver på FL.
  • rightbackatyou
    Skabbig skrev 2010-01-02 22:15:33 följande:
    Så det är okej att örfila en uppenbart dum (senildement) pensionär med krumpen rygg för att visa denne till rätta?
    Varför skulle en senildement vara uppenbart dum?

Mår du inte bra eller?

Sunt förnuft, använd det någongång, det kan gagna dig
  • rightbackatyou
    Plutteli skrev 2010-01-03 08:41:22 följande:
    Nej, jag menar våld öht, jag har inte bara råkat ut för våld inom familjen Hur som, om du läser nått tidigare inlägg så skriver jag rätt tydligt att våld KANSKE kan vara en lösning i akuta fall som tex. det du beskriver. Dock är det en extrem chanstagning då det kan gå åt andra hållet också och den som överfallit en vara svarar med mer våld själv. I ett sådant läge har man ju inte känat nått på att ta till våld. Dock funkade det ju för dig i ditt akuta fall och det var ju tur. Dock kan man som sagt inte utgå ifrån att det faktiskt kommer funka.
    Pepparspray is da shit

Funkar AAAAAALTID, har du provat?
    Det har jag, bara för att veta hur det känns.
    Och det hjälper, det kan jag lova
  • rightbackatyou
    lövet2 skrev 2010-01-03 08:55:25 följande:
    Ja, våld kan i bland vara lösningen för barn som trakasseras av andra barn. Om det barn som är utsatt någon gång slår tillbaka i stället för att vika sig, så händer det ofta att de andra barnen slutar bråka. Det är inte lika kul att ge sig på någon som försvarar sig ...
  • rightbackatyou
    Quintus Zebra skrev 2010-01-03 14:31:05 följande:
    Men är det så på riktigt? Eller är det en myt?För egen del så blev jag kanske aldrig mobbad direkt, men jag slogs nästan varje rast och blev trakaserad av ett äldre gäng i 6 år. Och anledningen till att detta startade var att jag slog tillbaks med en gång. Och eftersom jag slog tillbaks hårt så var dom alltid flera stycken och dom hämtade kompissar som var fem år äldre än oss...Och jag har sett andra mobbningar som snarare har blivit värre av att någon slår tillbaks.
    Om du har varit med i diskussionen så tror jag inte att det någonstans faktiskt står ordagrannt att det inte finns ett enda undantag gällande att "våld är en lösning".

Tror tillockmed att om du engagerar dig och läser vad den du citerade skrev så står det "Ja, våld kan i bland vara lösningen"

IBLAND http://tyda.se/search?form=1&w=ibland&w_lang=
  • rightbackatyou
    LindaJohansson81 skrev 2010-01-03 14:55:51 följande:
    Men det är väl en jävlig stor skillnad att använda våld i självförsvar och att använda våld för att man KAN.I Ditt exempel handlar det om ÖVERLEVNAD där instinkterna går före. Självförsvar är aldrig fel, men det kalllar jag ej helle rför våld. För det är självförsvar.
    Självförsvar är våld.
  • rightbackatyou
    McIris skrev 2010-01-03 22:28:59 följande:
    Min man brukar sluta snarka när jag slår till honom, så visst hjälper våld ibland.
    Se där, ett lysande exempel TILL!

Våld KAN lösa problem, ska vi sätta punkt där nu eller?
  • rightbackatyou
    Mayoranya skrev 2010-01-03 17:33:40 följande:
    Det är ingen som har påstått att självförsvar bara är våld. Men konsekvensen av det du säger är att om en soldat är ute i skogen bland 40 fiender och han dödar dessa genom att skjuta, knivhugga och strypa så är dessa handlingar inte våld eftersom det handlar om överlevnad. Problemet är väl ändå att man håller på att bli dödad? Och då löser våld det problemet. Andra problem kan man ta itu med senare, kanske med andra metoder.
  • rightbackatyou
    Plutteli skrev 2010-01-04 07:27:43 följande:
    Nej, den funkar faktiskt inte alltid, men när det gör det är det bra!
    Antingen är pepparsprayen fejk eller så träffar den inte rätt.
    Och då är det inte originalet pepparspray det är fel på utan kvalitén eller användaren
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?