• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Swiss

milimina: har du någon aning om hur katter fungerar? de är rovdjur, vildjur, utedjur! att leka med dem ersätter inte deras behov som de själva tillgodoser utomhus.

• EllaGirl

Idapida: Min katt VILL inte vara utomhus. Jag har försökt och försökt flera gånger. Ända sen hon var liten kattbebis (har fött upp henne själv) så tog jag ut henne och syskonen på gräsmattan. De andra lekte och tyckte det var jättekul men hon bara skrek och pep och skulle in under tröjan på mig. VARJE gång. Så att hon är inne är inte djurplågeri då hon valt det själv. Däremot sitter hon på balkongen varje dag och trivs. Jag har dessutom persiennerna uppe så att hon kan titta ut när hon vill. Fast det är bra att hon är inne. Bor inte så att utekatt passar.

• milimina

swiss,

är de gjorda för att motstå råttgift, rävar och sadistiska människor också? kanske har de t o m inbyggda krockkuddar? ja, så måste det vara.

regn och fästingar är såklart inte farligt men något som katten tycker är obehagligt. eller tänker du påstå att det är något de tycker om?

dessutom är katten inte gjord för vårt nordliga klimat, de härstammar från mycket varma länder och lider svårt på vintern häruppe. även de flesta utekatter är inomhus väldigt mycket om vintrarna, hur mycket de än gillar att vara utomhus.

• Vasen

Mina har i perioder när jag bott så att det funkat varit ute delvis, och är nu sen ett par år helt och hållet innekatter. Det skulle gå att ha dem ute, vi har en liten gräsmatta med buskage som tillhör bostadsrättsföreningen med 3 m galler stängsel omkring, men det känns lugnast att ha dem inne. De protesterade ett tag när de inte fick gå ut, men nu bryr de sig inte alls. Däremot är de väldigt mycket busigare inomhus nu än när de var ute ibland. Den ena katten är 10 år och en smula, hm...knubbig, men han hoppar som en kattunge över möblerna och tumlar om med ungkattan på 5 år.

• milimina

swiss,

ja katter är rovdjur. men de är inte vilda och de är inte uteslutande utedjur. och jag är mycket beläst på hur katter fungerar.

• Swiss

jag säger inte att de tycker om det men att det är naturligt. du tycker väl inte heller om djur, men inte sjutton plågar det dig? bara för att det är obehagligt så ska du låta katten vara inne?!

vi har haft katter i norden väldigt länge, de vi har numera har anpassat sig till det. evolution, någon?;)

jag vågar påstå att det är väldigt sällan en katt dör av råttgift eller sadistiska människor, men om det händer, then so be it. (har aldrig hänt där jag haft mina katter) jag tror fortfarande på ett kortare lyckligt liv än ett långt och olyckligt!

• Swiss

det skulle vara du tycker väl inte heller om regn, inte djur, sorry!

• Bonanza

Swiss - jo, men det du har fel i är ju att innekatter är olyckliga! Så ditt resonemang håller inte. Visst, det finns säkert olyckliga innekatter, precis som det finns olyckliga utekatter.

• Swiss

du är inte den enda som är beläst. däremot tycker vi olika, men det är väl ok? roligare diskussion då;)

• missteddy

Swiss:vad är det som säger att innekatter har en tråkigt liv kan du svara på det

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!