Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Bonanza

Vem säger att innekatternas liv är tråkigt? Det var det larvigaste jag hört. Nästan.

• Bonanza

W B - du borde inte få ha katter. Dina katter förtjänar någon bättre än dig!

(Och för att jag inte ska bli anmäld och få varningar, WB är min dumma sambo som inte förstår att våra katter är bara gosiga och inte jobbiga. )

• Bonanza

Idapida - men du tror att katter som utsätts för ovannämnda risker är lyckliga?

Du får tro vad du vill, men jag vet att mina katter har det bra, och det räcker för mig.

• Bonanza

Swiss - ja självklart är det ideala att ha katterna utomhus på landet! Men mina älsklingar som dels kommer från katthem, de har det jättebra hos mig. De vill inte gå ut, hade de haft det så hemskt så hade de ju försökt gå ut?

• Bonanza

Swiss - jo, men det du har fel i är ju att innekatter är olyckliga! Så ditt resonemang håller inte. Visst, det finns säkert olyckliga innekatter, precis som det finns olyckliga utekatter.

• Bonanza

Swiss - men det är ju skillnad på att säga att utekatter är lyckligare än innekatter ( det kanske de är, med smååå marginaler) än att säga att innekatter är olyckliga! Ser du inte skillnaden? Jag kan inte säga tvärsäkert att mina katter är precis lika lyckliga som andra utekatter, men jag kan säga att de är lyckliga!

• Bonanza

Puppina -synd att du har fel då.

Mina innekatter är jättelyckliga, kommer din vara det när den är påkörd eller råkar i slagsmål eller blir torterad av ungdomar? Kommer du kunna förlåta dig själv då? OM detta nu skulle hända, vilket jag _verkligen_ hoppas att det inte gör.

Jag förstår helt enkelt inte hur man kan spela rysk roulette med sina katters liv, när de allra flesta innekatter är hur lyckliga som helst! Mina katter går inte ut i trapphuset ens när dörren är öppen. De får vara på balkongen hur mkt de vill, men föredrar ofta att vara inne.

• Bonanza

Puppina - mina katter är inte raskatter. Men innekatter och lyckliga som få. Och du rör dig tydligen inte i särskilt kattkunniga kretsar. De allra flesta veterinärer, kattmänniskor etc rekommenderar att katter i tätbebyggda områden ska hållas inne.

• Bonanza

Om man märker att en katt inte klarar av att vara inne är det första alternativet för mig inte att släppa ut den vind för våg, utan att försöka hitta ett hem på landet åt den. Sedan kan man försöka gå med den i koppel, ha den på balkongen etc etc. Många försöker inte ens undersöka dessa alternativ.

Och jag vill bara förtydliga: jag tycker också att det ultimata för katten är att få vara utomhus. I _en lämplig utemiljö_!! Inte i stan med tidigare nämnda risker!

• Bonanza

Men att utekatter förolyckas i extremt större utsträckning än innekatter är det väl ingen som kan förneka?

Och det räcker som argument för mig. Jag vill att min katt ska leva och må bra! Alltså får de vara inne.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!