Vi hade en utekatt för några år sedan, och bodde då i lägenhet.
En dag kom han inte hem... Oj, vad jag ångrade mig att jag hade öppnat balkongdörren för att släppa ut honom.
Månaderna gick och hoppet dog.
Som tröst till oss och katten som blev ensam kvar, skaffade vi en kattunge, som givetvis blev innekatt. Ville ju inte förlora en till vän.
Värst var ändå ovissheten, att inte veta vad som hänt, om han hade ont...
6 månader senare ringer en gammal tant, och undrar om jag har tappat bort en katt.
Lite tveksam kollar jag på mina 2 katter som ligger inne och säger- njäe, dom är hemma.
Och sen fortsätter jag- i och för sig förlorade vi en katt i våras, men honom hittade vi aldrig...
Plötsligt minns jag att Tarzan hade ett halsband med vårat hemnummer när han gick ut, hjärtat började bulta och hoppet steg igen.
Tanten säger då att hon har under sommaren till och från sett en katt stryka runt hennes hus, och nu när vintern är nära ville katten komma in.
Han var så hemskt tovig så hon skulle kamma honom lite, och då hittade hon halsbandet, intjorvat i pälsen.
Vilken glädje!
Vi greppade transportburen och åkte 1,5 km hem till tanten, och där var han! Så saknad! Och så tovig... Dagen efter blev det veterinären för en hälsokoll samt rakning av hela kroppen förutom svansen och huvudet. (Han såg hemskt lustig ut...)
Senare på kvällen åkte vi tillbaka till tanten med blommor och choklad, som tack för att hon gett oss vår vän tillbaka. Vi kom alla överens om att det var en riktig solskenshistoria.
Men alla har inte samma tur, så nu är alla våra katter inne. Och dom trivs.
Vi trodde att det skulle vara ett jätteproblem att få han att stanna inne efter ett halvår ute i naturen. Men nej, han var nöjd över att ha en matskål full med mat och en massa mjuka sängar att sova i. Så han lever verkligen efter mottot: Hellre inne och satt, än ute och platt.