• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Swiss

jag tror att utekatter mår bättre och är lyckligare än innekatter. du tror inte det. kan aldrig bevisas (om inte katten börjar prata;) alla får vi tro olika!:)

• Vasen

Katter kan i allmänhet roa sig om de blir uttråkade, vilket tycker jag iallafall gör dem till väldigt bra djur att ha inomhus.

• Bonanza

Swiss - men det är ju skillnad på att säga att utekatter är lyckligare än innekatter ( det kanske de är, med smååå marginaler) än att säga att innekatter är olyckliga! Ser du inte skillnaden? Jag kan inte säga tvärsäkert att mina katter är precis lika lyckliga som andra utekatter, men jag kan säga att de är lyckliga!

• rosamoln

Min katt vill inte heller vara ute!
    Vi tar ute henne i koppel ibland, för att vänja henne. Om det är bra eller inte vet jag inte... Hoppas att hon gillar det lite i alla fall. Hon är ju nyfiken av sig.
    Hon ÄLSKAR att vara innekatt. Vissa katter passar helt enkelt inte för att vara innekatter, medans andra katter inte passar som innekatter. De sistnämnda bör vara ute på landet, inte i stan.

• milimina

eh, jo, jag tycker om djur. inte ohyra dock och mina katter är inne för att vi bor i ett bostadsområde omringat av två europavägar. dessutom skulle jag aldrig drömma om att riskera mina älskade djur att bli utsatta för människor med ont i sinnet. allt det andra är en bonus.

jag anser inte en katt vara en slit- och slängvara, tvärtom vill jag ge mina så långa lyckliga liv som möjligt. alltså får de inte gå ut.

och evolution, kom igen! en sådan sak tar mer än något hundratal år på sig att utvecklas. att så många katter dör om vintrarna beror inte på att de anpassat sig.

i den här frågan kommer vi stå på motsatta sidor resten av livet, så låt oss vara nese om att vi är oense.

• Swiss

jag ber om ursäkt om jag skrev att de är olyckliga, så behöver det såklart inte vara. men jag tror fortfarande inte att de är gjorda för att vara inomhus.

• milimina

haha, ok det förändrar ju meningen en smula
    jo, jag tycker faktiskt om regn

• Vasen

Har även vänner som bor på landet och är svårt plågade av möss. De hämtade en kattunge uppvuxen i ett stall för att få en riktig musfångar katt. Den katten vägrar fortfarande efter tre år att ta ett enda steg utomhus och har så gjort sen den kom in första gången.

• milimina

nese = ense

jag börjar visst bli trött i mössan

• Trynträ

Om katter är rovdjur så är väl hundar det med. De borde också få va lösa och springa fritt för det är synd om dem som får vara inlåsta hela dagen medans matte är på jobbet. *ironisk*

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!