• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Bonanza

Puppina -synd att du har fel då.

Mina innekatter är jättelyckliga, kommer din vara det när den är påkörd eller råkar i slagsmål eller blir torterad av ungdomar? Kommer du kunna förlåta dig själv då? OM detta nu skulle hända, vilket jag _verkligen_ hoppas att det inte gör.

Jag förstår helt enkelt inte hur man kan spela rysk roulette med sina katters liv, när de allra flesta innekatter är hur lyckliga som helst! Mina katter går inte ut i trapphuset ens när dörren är öppen. De får vara på balkongen hur mkt de vill, men föredrar ofta att vara inne.

• Trynträ

Jag tycker nästan synd om alla hundar som måste vara instängda hela dagarna eftersom de inte varit vilddjur från tidernas begynnelse... Djurplågeri att hålla dem instängda.

• Cybermum

Ha uppsikt över alla katter ovansett ras säger jag bara, bor ni i ett område med mycket trafik, använd sunt förnuft. Kanske alla grannar är förtjust i katter som springer om kring, ta reda på det, ni är egoistiaska om bara tänker på er i området!
    Ha för guds skull halsband på katten och gå gärna ut med koppel i bland...

Jag är ingen katt hatare, men är så hinla trött på denna diskution jämt ploppar upp här och där, En katt som är van vid inne blir ej plågad, släpper ni ut katten, Ja då får ni ta ansvar, Så enkelt är det!

• Puppina

Asså, det finns innekatter å utekatter... Precis som jag sa innan så tycker jag att om man ska ha sina katter inne så ska man skffa ett par som är avlade att va inne, som ex. i lägenhet. Nu bor ja i villa å har haft katt sedan jag var 0 år å ja har fem syskon å alla har nästan katt *utekatter*.

Sen så kan man faktiskt inte jämföra en katt med sitt eget barn som någon gjorde här ovanför, visst jag älskar verkligen min lilla kisse, men jag kan ju inte jämföra med hur det blir nu när ja snart ska bli mamma.

Det här om att folk ger sej på dem, Smilla e ganska intelligent å sticker om det e ngt hon inte gillar. Vill hon in så ställer hon sig vid altandörren å jamar tills vi öppnar.

Har faktiskt aldrig varit med om detta förut, att folk tycker att de ska vara inne istället för ute, har alltid hört tvärtom, får nog se mej om efter en annan tråd

• Bonanza

Puppina - mina katter är inte raskatter. Men innekatter och lyckliga som få. Och du rör dig tydligen inte i särskilt kattkunniga kretsar. De allra flesta veterinärer, kattmänniskor etc rekommenderar att katter i tätbebyggda områden ska hållas inne.

• Puppina

Ja kan faktiskt inte låta bli att skratta!!!

Nu ska ja inte vara i den här tråden längre, blir lite patetiskt...

Ha det bra!

• Annis76

Oj, oj, oj, få saker upprör så många som djur.
    Jag tycker det helt beror på vad för typ av katt man har och vad den är van vid. Naturligtvis är katten från början inte gjord för att bo inne och jag som bor på landet har den fina förmånen att jag kan ha mina katter både inne och ute. Tycker att det strider mot kattens natur att bara ha den inomhus. Har en del barn (och vuxna) i närheten som inte alltid vet hur man hanterar en katt men mina katter är inte dummare än att de undviker de barnen.
    Sen finns det olika kattraser eller typer som kan vara mer lämpade att vara innekatter och trivs katterna med det så är det ju inget problem.
    Det viktigaste är endå att kattägaren kan läsa av sin katt om den trivs eller inte. Trivs den är ju allt som det ska och trivs den inte måste man göra något åt saken!

• Puppina

Tack Annis 76...

Du sa det så bra!!!

• JoNiCa

Jag tycker att man bör ansvara lite för sina katter, har en granne som släpper ut sin katt på morgonen, den skiter i den allmänna sandlådan på gården (för barnen) sen sitter den och trycker i cykelförrådet på gården halv dagen. Sen vid 18-tidne då grannen kommer hem från jobbet släpps den in igen, jättekul ser den katten ut att ha det (inte) dessutom är det barn som jagar katten (även andra katter på gården) så den/dem blir vettskrämda. Förstår inte syftet då att ha en innekatt, som ändå tvingas vara ute för att ägarna "tror" att katterna vill det, eller är det för att dme ska slippa bytra i kattlådan hemma, förstår inte! har försökt prata med en granne men hon blev skitsur och tyckte att henne katter får göra vad dem vill. Som att kissa och bajsa i rabatter, barnens sandlåda m.m Vad ska man göra? Nån som vet om det ens är tillåtet i tätbebyggda områden som detta är? Tacksam för svar!!

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!