• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • milimina

jag kan faktiskt hålla med wb... men det är för att jag har världens typ sämsta morgonhumör och inte tar ansvar för vad jag säger när jag blir väckt

• såsen

Vi har också katt men hon är van att få vara inne har alltid varit inne fast vi flyttat ut på landet så stannar hon inne

Jag har valt att ha henne inne för att hon inte ska råka illa ut och för att hon är en ras katt
    Jag har betalat för henne och då är hon min och ingen annans så det så....

Till wb undrar jag varför är inne katten elak om de hoppar i papperskassar?? vad gör de?? är de så himmla farligt??

Bara för att du inte kan sova....jag skulle inte kalla de elakt.. mera som lekfullt..

Så vad är problemet för dig wb??

Jätte bra tråd tack för den

• Bonanza

Idapida - men du tror att katter som utsätts för ovannämnda risker är lyckliga?

Du får tro vad du vill, men jag vet att mina katter har det bra, och det räcker för mig.

• Swiss

jag har ingen katt! har dock haft när jag bott på landet tidigare - utan stora vägar och elaka människor. och jo, då var mina katter tamejtusan lyckliga!

håller med idapida: det så extremt onaturligt att ha katter inne! det är att slita dem från deras naturliga liv och livstil! jag tycker att det är egoistiskt.

• Swiss

regn och fästingar? please, det stör inte en katt! de är tuffare än man tror, de är gjorda för det!

• Bonanza

Swiss - ja självklart är det ideala att ha katterna utomhus på landet! Men mina älsklingar som dels kommer från katthem, de har det jättebra hos mig. De vill inte gå ut, hade de haft det så hemskt så hade de ju försökt gå ut?

• Tumbling down

Hupp

Mina katter är innekatter. Dom får vara precis överallt i hela lägenheten och vi har nätat in balkongen så att dom kan vara ute och spana. Dom är kastrerade båda två och vill inte utöka sitt revir utan är toppennöjda som innekatter.

• milimina

idapida,

har du nån aning alls om hur en katt fungerar?

katter håller sig till sina revir, mesta tiden ligger de stilla och håller koll på reviren från en plats högt uppe. det är ett naturligt behov som går att tillgodose även för en innekatt.

katter jagar inte hela dagarna utan precis som större kattdjur t ex tigrar och lejon jagar de intensivt i korta perioder. det behovet går också att tillgodose hos en innekatt som man leker med.

och alla katter sover/vilar ungefär 18 timmar per dygn, oavsett om de är inne- eller utekatter. jag tror knappast katten själv tycker det är jobbigt att kunna slappna av i tryggheten hemma.

• Swiss

bonanza: jag tror inte att det är hemskt hos dig specifikt (såklart) men jag tror inte att katter är gjorda för ett liv inomhus.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!