• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Trynträ

Om folk lärde sig att kastrera sina katter så skulle kattens status höjas. Tyvärr verkar inte folk fatta det. Sen håller jag med om att katter ska hållas inne om de bor i ett tättbebyggt område.

• Trynträ

Om folk lärde sig att kastrera sina katter så skulle kattens status höjas. Tyvärr verkar inte folk fatta det. Sen håller jag med om att katter ska hållas inne om de bor i ett tättbebyggt område.

• Bonanza

Vem säger att innekatternas liv är tråkigt? Det var det larvigaste jag hört. Nästan.

• wellah

Bra tråd! Jag tycer inte man ska ha utekatt.... om man inte bor på landet...

• milimina

swiss och mumsan,

vad är det som säger att era katters liv är lyckliga då?

jagade av djurplågare eller vanliga husägare som inte vill ha dem på tomten, stressade av bilar, regnade på, skällda på, fångar möss som ätit råttgift, har mask, får fästingar, the list goes on...

myten om den lyckliga utekatten är lika seglivad och svårdödan som myten om den lyckliga horan.

• W B

Innekatter är också elaka. Speciellt när dom hoppar i papperskassar när jag vill sova.

• micki

mina katter får vara ute på dagen om familjen är hemma annars är de inne. vi bor vid en stor väg (där många katter dött tyvärr) men mina katter är inte födda här så de är ganska rädda för trafiken. de håller sig borta ifrån det. sen stannar de bara i trädgården. de går inte långt. men vi har en liten mini-äng i vår trädgård så kissarna kan jaga mus där :) de känner sig nog inte tvugna att gå så långt då helt enkelt.
    Sen är mina katter lugna av sig eftersom de är steriliserade. har hört (och märkt) att det lugnar ner de små liven..

• Bonanza

W B - du borde inte få ha katter. Dina katter förtjänar någon bättre än dig!

(Och för att jag inte ska bli anmäld och få varningar, WB är min dumma sambo som inte förstår att våra katter är bara gosiga och inte jobbiga. )

• Idapida

jag tycker att det är rent djurplågeri att ha innekatter. En katt ska vara ute, det är så extremt onaturligt för en katt att bara vara inne! Tror inte att en innekatt kan vara helt lycklig, även om den aldrig har stuckit nosen utanför dörren ens.

• missteddy

min katt är så hon med älskar att reta sin matte med att leva rövan tidigt på morgonen när hon tycket att nu ska ni vaka. sedan när man klivit upp så går hon och lägger sig. men jag älskar henne ändå fasst hon är lite små jävlig i bland.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!