• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Knytets

Jag förstår inte ni som skriver: "vissa är födda som utekatter"
    Beskriv gärna för mig vad ni menar?

Min katt är född ute, bodde ute sina första 12 levnadsveckor tills hon blev en del av mitt liv. Absolut stod hon och jamade vid dörren i början för att hon ville ut, MEN det är där man kommer in som ansvarstagande djurägare och bestämmer att JAG vill inte att mitt djur ska lida, jag älskar min kompis såpass mycket att jag vet vad som är bäst för henne.

Och i och med det så har jag fått lägga mycket krut på att köpa leksaker till henne, leka lekar med henne(börjar man bara tidigt så) och hon e världens goaste katt nu. Absolut att hon fortfarande tycker att det är spännande att vara ute, men då är hon ute i koppel. Skulle aldrig ta bort det från henne. Klart att hon ska få springa i naturen, och jaga blad som blåser omkring, och få äta gräs. Men det tar inte bort min ansvar för att se till att hon får det bästa ur alla världar. Hon får uppleva naturen, men hon upplever också tryggheten.

Och sen det skit snacket om att man inte kan se sina katter som sina barn. Du må tycka vad du tycker om dina katter och dina barn.
    Jag är gravid, och det hindrar mig inte från att tänka att mina katter är mina barn. Det hindrade mig inte från att fundera hur skaffandet av barn skulle påverka mina katter. Och hur olika problem skulle kunna lösas om t ex barnet blir allergiskt.

Det är alldeles för lätt att skaffa djur idag. Min syn är att när man skaffar barn avlivar man eller skänker man inte bort det bara för att "familjesituationen har förändras" eller för att "allergi har uppkommit". Alla liv inom familjen ska respekteras.
    Och tyvärr e det väl för att folk inte ser sina djur som sina barn som djuren lätt slängs hit eller dit och görs av med i ett nafs så fort det inte passar.

Och det är väl klart att hemska saker kan ske, olyckor kan hända överallt. MEN utekatter är utsatta för dödliga risker dagligen som inte ingår i en innekatts liv.
    Men det jag menar är att om man älskar sitt djur och tar ansvar för det vill man minimera antalet olyckor som kan ske. Precis som att du inte låter ditt barn gå på tågrälsen mellan tågen eller leka på parkeringsplatser låter man ju inte sin katt springa sicksack över 70-vägar eller motorvägar(eller ens bilvägar överhuvvetaget). Det är vad jag anser vanligt vett.

• Zabw

Bara en liten fundering över det här med katter å barn å allt...
    När du sätter dig i bilen med ditt barn tex, tar du en jäkla risk då också.. Ni kan ju krocka i trafiken eller va fasiken som helst.. Men inte f*n låser du väl in dina barn bara för att minska rikerna för dom?

Livet e fyllt av risker, get use to it......

• Knytets

Zabw:Nej jag förstår inte vad som skiljer djur och djur, kan du snälla berätta för mig varför en katt har rätt att springa ute för det är naturligt för honom?
    Bara för att ormen är giftig för dig betyder det att den har mindre rätt än katten att få leva i naturen?
    Varken katten eller ormen är gjord för ett liv inomhus/terrarie. Men man kan få båda att trivas i dessa miljöer. Men bara för att katten är snäll och ormen är "dum" så har katten mer rätt att få leva i naturen, oavsett om den naturligt ska vara där eller inte.

Vi har naturligt inte katter i svenska naturen, dom hör lika lite hemma där som en kobra. Skillnaden är att katten lättare kan anpassa sig till vår natur, men det gör inte att den hör hemma där mer! Katten är ett husdjur, precis som hunden framavlad för att passa in i våra hem.
    Sen att både katten och hunden har gener från vilda djur gör ju inte att man kan släppa lös dom hur som helst. Men med ditt tankesätt så är det med andra ord helt rätt för mig att släppa ut hunden, och ha en utehund?

Annis 76: behöver inte läsa ditt inlägg igen. Det du inte verkar förstå är att det finns olika balanser för hur mycket möss/råttor småfåglar osv det GÅR för naturen att ha.

Tex överlever bara 700 råttor på den mat som finns, blir det aldrig mer än 700 råttor i naturen. Så även om du nu tycker att utekatterna "minskar" populationen av råttor så är ju det endast tillfälligt. Tills naturen hajjar till och inser att " aha, jag kan börja tillverka ännu fler råttor, för att nu har det kommit nån fiende som käkar upp oss" vilket gör att det tillverkas fler råttor vilket gör att den naturliga populationen som finns fortfarande är 700, skillnaden är att det nu tillverkas 1000 råttor pga dom 300 som katterna äter upp.
    (enkelt förklarat). förutom för de småfårglar, fåglar o andra djur som redan har en liten population och som aldrig hinner "ta igen sig" dessa arter går förlorade bara för att du fått för sig att din katt är född till utekatt.

• Knytets

Zabw: jag låser inte in min katt. Hon är ute och går i koppel. Jag åker bil med henne.
    Som jag sa i ett annat inlägg. Olycker kan hända överallt. Din barn kan bli utsatt för en pedofil på din gård. Saker och ting händer SOM MAN INTE KAN PÅVERKA.

En sak man kan påverka för att ens katt ska få ett längre liv är att inte släppa ut den vind för våg, utan att gå ut med den i koppel.

Du släpper ju inte lös till barn utan att du vet att det klarar att gå över gångvägar, titta åt båda hållen och stanna om det kommer en bil. Du släpper inte lös ditt barn utan att du vet att den lärt sig att bilar är farliga.
    Du släpper inte ut ditt barn förns du vet att det lärt sig att inte följa med "fula gubbar".

DVS: du lär ditt barn hur det ska överleva i samhället innan du släpper "lös" den.
    Medans katten kan du släppa ut och chansa på att den inte blir överkörd?

Det är väl klart att olyckor händer, men jag trodde att alla föräldrar försökte undvika så mycket faror som möjligt(dödliga faror) för sina barn. Jag kanske har fel.

• Puppina

Knytet

Jag tror inte att katten ligger kvar på vägen om det kommer en bil, den springer nog iväg!

• Zabw

Knytets:

Hur vet du om dom trivs? Har du nån gång frågat en orm om han trivs eller?

• Trynträ

Klart katten springer iväg om den känner att en fara närmar sig. Däremot händer det ju att katter blir överkörda eftersom de inte alltid stannar vid vägkanten för att kolla om det är "grönt" att springa över.

• Zabw

Knytets:

Klart att man väntar tills barnet lärt sig vägen osv, men som Puppina säger, katten springer nog iväg när den ser en bil. Katter lär sig faktiskt dom också. Jag har haft min katt i tre år å bott bredvid vägen å vad jag har sett, tro det eller ej, tittar den efter bilar när den går över vägen.. vilket den gör fler gånger om dan.. Så dom kanske inte e så dumma som man tror....

• Puppina

Zabw
    Det samma med min katt!!! De lär sig faktiskt vad en fara är! Bor oxå vid en väg, liten men ändå en väg!!!

• Trynträ

Sen tycker jag egentligen att människan är en nedvärderande varelse överhuvudtaget som ser ner på djuren. För varför ska egentligen människan ha rätt att skjuta djur, ha djur i fångenskap och liknande saker. Tänk om det var djuren som höll oss i fångenskap. Nä man får ju säga att det är tur att man fötts som människa så man är högre stående än alla andra. Egentligen är det ju inte rätt att ha nåt djur i fångenskap, vare sig det är farligt eller ej eftersom det är emot djurets natur. Inga djur var från början gjorda för fångenskap.

Nu menar jag inte att det är fel att ha husdjur men man kan inte säga att katten ska få springa fritt för att den är snäll och att det hör till dess natur när inte hundar, kaniner och andra snälla djur får springa fritt. Det är väl lika synd om dem då. Det är det här vilda djur resonemanget jag inte förstår mig på som ni kattägare tar till som vägrar ha katten inne.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!