Zabw:Nej jag förstår inte vad som skiljer djur och djur, kan du snälla berätta för mig varför en katt har rätt att springa ute för det är naturligt för honom?
Bara för att ormen är giftig för dig betyder det att den har mindre rätt än katten att få leva i naturen?
Varken katten eller ormen är gjord för ett liv inomhus/terrarie. Men man kan få båda att trivas i dessa miljöer. Men bara för att katten är snäll och ormen är "dum" så har katten mer rätt att få leva i naturen, oavsett om den naturligt ska vara där eller inte.
Vi har naturligt inte katter i svenska naturen, dom hör lika lite hemma där som en kobra. Skillnaden är att katten lättare kan anpassa sig till vår natur, men det gör inte att den hör hemma där mer! Katten är ett husdjur, precis som hunden framavlad för att passa in i våra hem.
Sen att både katten och hunden har gener från vilda djur gör ju inte att man kan släppa lös dom hur som helst. Men med ditt tankesätt så är det med andra ord helt rätt för mig att släppa ut hunden, och ha en utehund?
Annis 76: behöver inte läsa ditt inlägg igen. Det du inte verkar förstå är att det finns olika balanser för hur mycket möss/råttor småfåglar osv det GÅR för naturen att ha.
Tex överlever bara 700 råttor på den mat som finns, blir det aldrig mer än 700 råttor i naturen. Så även om du nu tycker att utekatterna "minskar" populationen av råttor så är ju det endast tillfälligt. Tills naturen hajjar till och inser att " aha, jag kan börja tillverka ännu fler råttor, för att nu har det kommit nån fiende som käkar upp oss" vilket gör att det tillverkas fler råttor vilket gör att den naturliga populationen som finns fortfarande är 700, skillnaden är att det nu tillverkas 1000 råttor pga dom 300 som katterna äter upp.
(enkelt förklarat). förutom för de småfårglar, fåglar o andra djur som redan har en liten population och som aldrig hinner "ta igen sig" dessa arter går förlorade bara för att du fått för sig att din katt är född till utekatt.