• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Zabw

rosamoln:

Nej jag ska nog göra nåt viktigare jag å snart tror jag..

Försöker bara förklara att jag inte tycker illa om att ha VISSA katter inne, det beror på om katten VILL vara inne eller inte...

MEN jag blir lite irriterad av folk som tycker att man ska stänga in ALLA katter...

• Knytets

hmm...
    Asså, vilken ände ska man börja i?

Puppina: om lag på innekatter.
    ABSOLUT med hela mitt hjärta!
    Du kallar ingen som har sin hund inomhus djurplågare, varför skulle en innekattsägare vara det? Både hundar o katter har lika lite ute att göra.
    Självklart förstår jag problemet med att katter som bott ute i 10 år skulle må dåligt av att helt plötsligt bli instängda. Men det handlar ju egentligen om att deras rutin blev ändrad.
    Skulle du fortfarande aktivera din katt som katten aktiveras ute skulle det inte vara några problem. Problemet ligger i att utekattsägare är tråkiga! Dom leker inte med sina egna katter, dom tar den enkla vägen ut och släpper ut den så slipper dom allt "jobbiga" som tillkommer då man skaffar ett djur. Man kan gå runt till vänner och säga att man har en katt. MEN att sen säga att man har den ute för att slippa leka, slippa rensa lådan, slippa slitage på möbler och i vissa fall även mata eftersom grannar matar eller katterna äter vilda djur istället osv. Det säger man inte, nej man säger: han mådde så dåligt av att bo inomhus så han får springa ute.

Skulle man inte släppa ut katten och vänja den vid att vara ute, såklart att den är mer än nöjd med att vara inne. Och trots att min katt levde ute sina 12 första levnadsveckor är hon mer än nöjd med sitt liv inomhus.
    Och inte ens som någon skrev att om den inte har fått prova på vad det är att vara utomhuskatt så vet den ju inte vad den går miste om.
    Går miste om? Man går ut med katten i koppel, den vet fortfarande hur det är att vara ute. Bara det att den inte får springa hej vilt.

nä jag vet knappt ens vad jag ska säga, tycker bara så synd om dessa djur som springer ute vind för våg.

Vill bara kattens bästa, försöka få katterna att få lika hög status som hundarna.
    Anledningen till varför dom inte har det är pga er som har utekatter, folk får bara en negativ syn på katter då dom ser dom gå i barnens sandlåda o kissa o bajsa, går i rabbatterna och gräver och förstör blommor.
    Ni tar inget ansvar som helst. En hundägare plockar upp efter sin hund då den skiter, men era små djur ska få gå å skita i barnens lekplatser utan att ni ska behöva göra ett skit! Det tycker jag absolut är ett tecken på att vara ansvarslös och lat.
    Det är lätt att köpa katten men sen att ta hand om den, ja, jo, de blev ju lite jobbigt, så jag vet: vi skickar ut den istället.

• Puppina

Knytet det handlar inte om att ta ansvar!!!
    Min katt är steriliserad, har tagit sprutor mot div. farligheter. har halsband! Får fin dyr mat. etc.

Tycker faktiskt att du borde fråga hos vetrinären istället hur farligt det egentligen kan vara för en katt att vara ute... Jag hör snarare tvärtom när jag har varit där med Smilla, bara man ser till att vaccinera dem å så så tror jag de mår prima med att vara ute å få springa av sig i FRISKA luften.

Tittade precis ut genom fönstret till grannen, de satt å åt middag ute på altanen, smilla låg på en egen stol å fick kel av dem!!!

Det handlar inte om att vi e lata eller inte...
    Vi har bajslåda oxå, även fast hon inte använder den speciellt mycket, hon VILL gå ut å bajsa. Sen får hon bestämma SJÄLV om hon vill vara ute eller inne. Vill hon vara inne en hel dag så får hon det mer än gärna å då gosar jag med henne så mycket att hon bara vill gå ut sen å springa av sej!!!

• Trynträ

Håller med dig helt Knytets. Sen undrar jag varför ingen tycker det är djurplågeri när hundar måste vara inne hela dagarna när det anses som djurplågeri att en katt får vara inne? Det går ju att gå ut med en katt i sele med. Å kom inte dragandes med att det är kattens natur att vara vild för det är minst lika mycket hundens natur att vara vild.

• Trynträ

Puppina: Om din katt vill gå ut och bajsa så tycker jag du ska följa efter henne och plocka upp bajset för jag vill då inte kliva i kattbajs. Kattbajs är minst lika äckligt som hundbajs.

• Knytets

Zabw: Du verkar nog missförstå mig en del.
    1: klart att katter kan lära sig(annars skulle inte jag ha en sån väluppfostrad katt) men sen att hon inte vet VARFÖR hon tex inte ska äta på blommorna är en annan sak.
    katter är lika smarta som hundar, och lättlärda, är inte på tal om någonting annat.

2: katter gillar att vara ute för att man låter dom vara det. min katt skulle oxå gilla att vara ute. MEN DOM HAR INGET DÄR ATT GÖRA!!!!(okopplade)

3: Det är inte BARA för att rädda sin katt från att bli överkörd som man ska ha katten inne, det finns 100-tals anledningar. För att den ska slippa dö en plågsam död. För att den ska slippa bli jagad av barn. För att den ska slippa råka ut för tortyr av sjuka människor. För att den ska slippa hamna i kattslagsmål och skada sig. För att dom man älskar vill man skydda. Samt att katten har inget ute i naturen att göra. Köper du en varg, visst släpp ut den, den tillhör svenska naturen. Köper du en lo, absolut, släpp den fri. DEN hör hemma där.
    MEN katter och hundar är framavlade för att vara sällskapsdjur för människan.
    Släpper man ut sin katt kan man lika väl släppa ut sin hund. Båda har vilda djur som ursprung. Men båda är lika dåligt anpassade till att leva vilda i sverige(ok, katter har pga alla oansvarliga personer blivit bättre anpassade, så där ligger vovvarna i lä. dax att släppa loss vovvarna med andra ord!)
    Och det är den anledningen som är den som väger tyngst. KATTER HÖR INTE HEMMA UTE I SVENSKA NATUREN. Enkelt.
    Oavsett hur "naturligt" ni nu än tycker det är.

Tycker absolut att sverige ska pressa på att få utekatts-förbud.

Sen undrar jag bara hur din katt berättar för dig att den gillar friheten i att du släpper ut den varje dag. Förstår din katt begreppet frihet?
    Absolut att du märker likväl jag om ens katt mår bra, men omöjligt för dig att säga att det är friheten han värdesätter. Det kan inte bara enkelt vara så att han gillar att vara att springa o jaga råttor? träffa kattpolare? han tycker fåglar/råttor smakar gott?

Du är med andra ord helt 110% säker på att om din katt fick vara inne, jaga råtta, äta fågel/råtta och träffa kattkompis så skulle han vara helt olycklig. För det är friheten han gillar.

• klarafina1

Tynträ och knytet Bra skrivet

• Puppina

Trynträ:

Det har hänt en gång att Smilla bajsade på vår grannes gräsmatta. Barnen kom å sa till mej å då gick jag genast dit å plockade upp det!!!!
    Så JAAA, jag går efter min katt å plockar upp det!!!

För övrigt så gräver katter ner sin bajs, där det förmultnar, vi har häckar runt vårat hus, å ja har aldrig hittat ngt bajs å ingen granne har någonsin klagat, å ja frågar dem ofta!!!

Min mamma å pappas katt, som förövrigt har varit utekatt i sexton år!!!!!! Bajsar på ett å samma ställe i trädgården, där han gräver ner det, under en buske. Blir det för mycket å det inte hinner förmultna så tar min pappa å slänger det!!!

Katter är faktiskt väldigt intelligenta!!!

• Knytets

Puppina:"Knytet det handlar inte om att ta ansvar!!!
    Min katt är steriliserad, har tagit sprutor mot div. farligheter. har halsband! Får fin dyr mat. etc."

Jo jag märkte allt vilket ansvar du kände i ditt inlägg då du verkade väldigt nöjd med dig själv att du släppt ut din katt osteriliserad och hon låg o parade sig mitt på vägen.

"Vi har bajslåda oxå, även fast hon inte använder den speciellt mycket, hon VILL gå ut å bajsa. "

Just vad jag menar, så för att din katt inte VILL bajsa inne så är det helt enkelt så att då ska hon ju få göra det ute. Om ditt barn vill hugga av sig armen, då låter du ju helt enkelt denne göra det. (eller?) Samt att om du någongång får/har en granne som blir irriterad av att din katt bajsar på deras tomt. Då ger du helt enkelt den förklaringen att han VILL bajsa ute.
    Om jag gick förbi din tomt med min hund och den varje dag bajsade på din tomt, utan att jag tog upp det och helt enkelt förklarade det med att "min hund vill helt enkelt bajsa på din tomt" då skulle du acceptera det?

• klarafina1

E dom intelligenta hur kommer det sig att om man kastar ner dom från diskbänken så går dom upp i gen för att i samma veva åka ner igen.
    Är det inteligent ??
    Jag tycker dom är korkade och skumma på nått vis

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!