hmm...
Asså, vilken ände ska man börja i?
Puppina: om lag på innekatter.
ABSOLUT med hela mitt hjärta!
Du kallar ingen som har sin hund inomhus djurplågare, varför skulle en innekattsägare vara det? Både hundar o katter har lika lite ute att göra.
Självklart förstår jag problemet med att katter som bott ute i 10 år skulle må dåligt av att helt plötsligt bli instängda. Men det handlar ju egentligen om att deras rutin blev ändrad.
Skulle du fortfarande aktivera din katt som katten aktiveras ute skulle det inte vara några problem. Problemet ligger i att utekattsägare är tråkiga! Dom leker inte med sina egna katter, dom tar den enkla vägen ut och släpper ut den så slipper dom allt "jobbiga" som tillkommer då man skaffar ett djur. Man kan gå runt till vänner och säga att man har en katt. MEN att sen säga att man har den ute för att slippa leka, slippa rensa lådan, slippa slitage på möbler och i vissa fall även mata eftersom grannar matar eller katterna äter vilda djur istället osv. Det säger man inte, nej man säger: han mådde så dåligt av att bo inomhus så han får springa ute.
Skulle man inte släppa ut katten och vänja den vid att vara ute, såklart att den är mer än nöjd med att vara inne. Och trots att min katt levde ute sina 12 första levnadsveckor är hon mer än nöjd med sitt liv inomhus.
Och inte ens som någon skrev att om den inte har fått prova på vad det är att vara utomhuskatt så vet den ju inte vad den går miste om.
Går miste om? Man går ut med katten i koppel, den vet fortfarande hur det är att vara ute. Bara det att den inte får springa hej vilt.
nä jag vet knappt ens vad jag ska säga, tycker bara så synd om dessa djur som springer ute vind för våg.
Vill bara kattens bästa, försöka få katterna att få lika hög status som hundarna.
Anledningen till varför dom inte har det är pga er som har utekatter, folk får bara en negativ syn på katter då dom ser dom gå i barnens sandlåda o kissa o bajsa, går i rabbatterna och gräver och förstör blommor.
Ni tar inget ansvar som helst. En hundägare plockar upp efter sin hund då den skiter, men era små djur ska få gå å skita i barnens lekplatser utan att ni ska behöva göra ett skit! Det tycker jag absolut är ett tecken på att vara ansvarslös och lat.
Det är lätt att köpa katten men sen att ta hand om den, ja, jo, de blev ju lite jobbigt, så jag vet: vi skickar ut den istället.