• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • rosamoln

Zabw

Vadå, vet inte du om din katt trivs? Det var ju inte bra i så fall... Jag ser i alla fall på min katt om hon trivs eller inte.

• Zabw

Å om jag ser mig in i situationen skulle jag hellre ha ett liv på kanske 4 år å få den frihet jag behöver å få gå ut å göra vad jag vill, än att leva instängd en lång lång lång tid...

Som du säger: "Olycker kan hända överallt. Din barn kan bli utsatt för en pedofil på din gård. Saker och ting händer SOM MAN INTE KAN PÅVERKA."

Vadå saker man inte kan påverka... Du kan väl påverka lika mycket med barnet. Om du släppte ut barnet på gården eller inte e väl ett val du gjort.

• Knytets

haha, jovisst den må titta innan den går över vägen. Vänta bara tills den dagen den jagar en råtta över vägen, eller jagar iväg en katt från sitt revir osv. Då skulle jag satsa mina pengar på att den inte stannar och tittar innan den går över vägen.

Hörde förut att medellivslängden för en innekatt e 16 år medans det är 2 år för utekatter, vet inte om det är så fortfarande men det är ju iaf en liten fingervisare om hur mycket mer risker en utekatt utsätts för än innekatter. Samt att jag har uppfattningen av att det springer runt betydligt mer SJUKA människor idag än för några år sedan.
    (sånna som misshandlar, dödar och utsätter katter för tortyr)
    Hör ju om alla rapporter på människor som går runt o rycker ut klorna ur utekatternas tassar, sånna som fångar och hänger upp katter i träd och tränar aggresiviteten på sina hundar, eller skjuter katter med hagelgevär. Det finns juh många mer historier om hur utekatter behandlas.

Men det är ju tur att din katt är så smart att den håller sig borta från sånna människor.
    Dom katterna som blivit utsatta måste helt enkelt bara varit dumma. Bra att jag äntligen fick en förklaring på det.

• Zabw

rosamoln:
    Jag frågade knytets hur hon skulle veta om ormen trivdes, hur fasiken ska man kunna fråga honom det....?
    Det handlade inte om min katt...

Jag tror visst att en katt kan ha det hyfsat bra inne, så länge han inte vet vad som finns utanför, men jag tror en katt är betydligt lyckligare om den får vara ute i det fria..

Folk pratar om att köpa mycket leksaker å allt möjligt.. Tänk er själva att vara instängda hela era liv, men att folk köper datorer, tv, korsord, ja allt man kan roa sig med inne.. folk kommer och spelar spel med er å sånt ni vill göra..
    Skulle det ändå inte vara lite tråkigt? Skulle ni inte längta ut?

Men det e min åsikt..

• Zabw

Knytets:

DU kan väl för f*n bli utsatt för tortyr, våldtäkt eller va 17 som helst när DU går ut, men ut går du vad jag kan förstå ändå?
    DU tar risken för att kunna ha ett normalt liv och slippa vara instängd, varför inte låta katten göra samma sak?????

• lilla mej

men va!! man ska inte slappa ut sitt djur for det finns sjuka manniskor??? Da ar det val manniskorna vi ska lasa in inte djuren? Tycker ni verkligen inte man ska lata sitt djur fa gora det de mar bast av? Jag tror de flesta har vet att om man bor vi en motorvag eller mitt i en stor stad sa har man inte en ute katt. Men bor man i en ort dar det finns vagar fast inga tungt traffikerade vagar sa ar det val upp till var och en om man har sitt djur fritt eller inte. Later lite som ni forsoker saga att vi inte ar kloka i huvudet som slapper ut vara djur...... men vet ni exakt hur vi bor och hur varan katt ar ??? Jag sitter inte och idiot forklarar fok som har katter inne for forhoppningsvis sa vet de att katten mar bra inne.

• Puppina

Jag kan ju inte stänga in min katt för att jag skulle vara rädd för att den skulle bli överkörd!!! Som sagt det finns faror överallt, varför bli så hysteriska???
    Förstår egentligen inte problemet???

Knytet tycker du att man skall förbjuda utekatter, eller ska var å en få göra som den vill med sin katt???

Vill bara tala om att jag har en norskskogskatt, hade hon varit inne sen hon föddes så kanske det inte hade varit ngt problem, men jag skulle ALDRIG tvinga henne att vara inne nu när hon vet vad hon missar!!!

De har sin instinkt...

• rosamoln

Zabw

Om du vet att din katt trivs, borde väl knytets veta om hennes katt trivs?

Dessutom är det skillnad på katter och människor. Jag vill vara ute, det vill inte min katt. Hon trivs inne, det VET jag.
    Vi har provat att ha katt som inte trivdes inne, istället fick ägaren tillbaka den, så han fick vara ute, på landet.

• lilla mej

JoNiCa : Ehe nej det ar inte jag som har hangt upp mig pa bajet.... tror det ar du.
    kan handa att katter bajsar i allmanna sandlador men ungar pissar ju i allmanna poolar, (endel vuxna med), ska vi lasa in dom da eller.... eller ska vi bara inse att sant e livet?

• Zabw

rosamoln:

Du kanske inte såg, men tidigare skrev jag att det självklart är olika på katter om dom vill vara ute eller inne, oftast kan det vara olika på olika katt-sorter. Så att man kanske ska välja katt efter det.

MEN det jag tjafsar om är att Knytets verkar tycka att ALLA ska ha ALLA katter inne, å det är det jag tycker är fel... För alla katter trivs inte med det.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!