• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Aiwendil

Jag skulle aldrig släppa ut min kisse!
    Är alles för rädd om henne för det!

Tycker det var bra det du skrev, ts
    "hellre inne och satt än ute och platt"

• Aiwendil

Funderar...
    Tänk om det skulle finnas utehundar...hm...???

• Trynträ

En katt är ungefär som ett barn och tänker inte alltid sig för innan det springer över vägen. Jag tror inte ni som har utekatt skulle släppa ut era små barn vind för våg. Varför inte värna lika mycket om era husdjur. De är väl också familjemedlemmar.

• Trynträ

Och varför ser man aldrig en siames, perser eller andra raskatter springa vind för våg?? Är det för att de kostar mer eller vad beror det på?

• LDN

mina katter är utekatter.. men det som är skönt är att vi har så stor trädgård att dem håller sig i den, dem går nästan aldrig utanför våra gränser.. ganska skönt faktiskt.. man ser dem hela tiden o visslar man lite på dem så kommer dem direkt

• lilla mej

jo men det ar ju det jag gor for min katt mar bast av att fa springa in och ut..... skulle det vara att varna om mitt djur om jag laste in henne och hon blev deprimerad????

• mrDef

Håller med Trynträ!! var är alla de "finare" katterna? Är det priset som avgör om man vågar skicka ut katten? Katten för en krona går bra men den som kostade 5000spänn måste man hålla inne så att den inte bli påkörd....??

• LDN

jag tycker verken att det är rätt eller fel att ha innekatter.. tycker det är upp till var o en.. men om man ska tänka lite logiskt så e faktiskt kattsläktet ett "vilddjur" från början som har som instinkt att vara ute i det gröna och "jaga". men men som sagt.. upp till var o en om man vill hålla sin katt inne alltid eller låta den gå ut lite då o då..

• lilla mej

ja det e helt sjukt, min lilla kisse var en hittekatt och en vanlig bond katt fast jag har lagt ut ca 5000kr nu i vetkostnader och idchip, djurpass, diverse saker som hon har behovt, skulle aldrig lasa in henne barafor hon har kostat mig pengar..... finns nog folk som ser djur som en status grej mer an ett djur som de faktiskt ar....

• Puppina

Tycker det e djurplågeri att ha en utekatt inomhus, skulle aldrig hålla min lilla kisse instängd. Har haft det några gånger då hon ex. blev steriliserad etc. Å ja ser på henne hur lessen hon blir, sitter å väntar vid dörren å på fönsterbrädan. Det e absolut inte plågeri att låta dem vara ute!!! De mår bra av det.

Vi bor i ett villaområde. Å alla våra grannar älskar Smilla, de e så glada att vi har henne så att deras barn kan leka med henne så att de själva slipper skaffa katt när de e allergiska!!!

Visst e det upp till var å en, men man kan inte komma å säga att dt e djurplågeri att låta dem vara ute, då vet man inte vad man pratar om. Ska man ha en innekatt så får man göra som mina vänner å skaffa en katt som är avlad till att vara inne.
    Det e ju inte skogskatter å bondkatter...

Detta e mina åsikter.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!